Enmanelskeråhate Skrevet 1. desember 2023 #41 Skrevet 1. desember 2023 drohatha skrev (4 timer siden): Så lenge han går på vgs skal han ikke betale husleie nei. Foreldre har forsørgeransvar inntil barna er ferdig på vgs. Kall det bidrag eller hva som helst da, hvis mor har så dårlig råd at hun til slutt må selge, er det bedre da? Så lenge man står på krava?😂
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #42 Skrevet 1. desember 2023 Får ikke han stipend også, siden du har dårlig råd? Sløser han bort både lønna og stipendet? Anonymkode: 4c01f...e22
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #43 Skrevet 1. desember 2023 Min 17 åring jobber, hun bruker også endel penger i kantina men betaler også klær, hobbyting, trening, mobil, buss, kino osv selv. Eg har aldri bedt henne begynne med det men for hun var det naturlig når hun hadde egne penger. Anonymkode: 56979...7e6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #44 Skrevet 1. desember 2023 Du kan vise han hvor mye man kan spare med gode prioriteringer. F.eks si at han må betale sin del av mobilregning, som kan være på 1000 kr. Sett det inn på sparekonto, og ikke fortell det til han før han er 18 år eller skal flytte ut. Da får han nok sjokk. Hvis han flytter ut som 19 år, har han 24.000 kr spart opp som dere kan gi i "gave" som f.eks depositum til leilighet. Anonymkode: c7977...dcf
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #45 Skrevet 2. desember 2023 Han er snart voksen nok (18 år) til å måtte stå på egne bein. Tror du må begynne å gjøre han klar over det. Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg gitt mindre og mindre når det blir sløsing, og heller gitt mer når det var sparing. Det er sånn jeg gjør det. Gir gjerne litt ekstra når det går til sparing, og sier kontant nei hvis det blir noe diskusjon rundt forventninger av å få bruke masse penger på tull som mat. Anonymkode: 1c473...f4c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #46 Skrevet 2. desember 2023 Du har forsørgeransvar til han er 18. Så ja, du kan jo ikke kreve noe av han og det er hans penger. Akkurat nå tror han at han er rik. Men han må jo også passe på at de 5000,- varer hele måneden. Og om en stund, vil han innse at han kan tjene mer enn 5000,- også.. Når jeg var 17-18, tjente jeg nærmere 15.000/mnd. Når han er 18, og tjener mer, ville jeg forventet at han betalte eget mobilabonnement og klær, ELLER bidro med en slant for å bo hjemme. Om mitt barn brukte så mye penger på mat, hadde jeg egentlig vært ganske glad, for da kunne jeg minimert matutgiftene, for DET er dyrt om dagen!😅 Anonymkode: 48789...c3f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå