Gå til innhold

17-åring som sløser!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hans penger. Han bør også betale for egne utgifter når han tjener penger selv (mobil osv)

Stusser mest over at du smører matpakke til en snart voksen mann. Det slutter vi med når de er 6-7 år. Her gjør du han en stor bjørnetjeneste med mindre han ikke er frisk.

Anonymkode: c6f48...fcc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde krevd at en 17-åring som tjener såpass godt betaler noen utgifter selv, for eksempel mobil, busskort, frisør, klær utover det helt nødvendige. Men å bruke penger i kantina er jo ikke det verste han kan gjøre da. Da er han mett og god på skolen og kan lære mer, i stedet for å drikke opp pengene eller bruke de på russebil...

Anonymkode: 78e37...1ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hans penger. Han bør også betale for egne utgifter når han tjener penger selv (mobil osv)

Stusser mest over at du smører matpakke til en snart voksen mann. Det slutter vi med når de er 6-7 år. Her gjør du han en stor bjørnetjeneste med mindre han ikke er frisk.

Anonymkode: c6f48...fcc

Ja, jeg gjør han kanskje en bjørnetjeneste. Jeg har nok kompensert litt for dårlig samvittighet når det gjelder han. Dårlig samvittighet over å velge en far til han som er helt uegnet, og nå ikke har ønsket å se sønnen sin på 6 år. Jeg smør til de to småsøsknene hans, så da er det enkelt å smøre til han også. Han er vel den som er enklest å smøre til, for han er den minst kresne… 

Men skal snakke med han angående behovet for å fortsette med det. 

TS

Anonymkode: 5a5bb...917

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde krevd at en 17-åring som tjener såpass godt betaler noen utgifter selv, for eksempel mobil, busskort, frisør, klær utover det helt nødvendige. Men å bruke penger i kantina er jo ikke det verste han kan gjøre da. Da er han mett og god på skolen og kan lære mer, i stedet for å drikke opp pengene eller bruke de på russebil...

Du har rett!

Han er egentlig en ganske fornuftig fyr. Han fester ikke noe, så jeg ble bare glad da han for et par uker siden istedenfor bare å sitte hjemme dro på fest til en kompis. Jeg spurte om de skulle drikke noe alkohol, og han sa at de andre skulle det, og at han sikkert også kom til å smake. Jeg oppfordret han til å kjøpe med seg noe god drikke/brus e.l. fra butikken han kunne ha, så den oppfordringen tok han. Og da han kom hjem kunne han fortelle at en kompis hadde med hjemmebrent som han hadde smakt ett glass av, blandet med monster. Og det var nok riktig at han ikke hadde drukket noe mye, for kunne ikke merke noe på han da han kom hjem 01.30. 
Det er bra med innspill, og jeg skal tenke på om jeg skal si at han skal dekke noen av sine egne utgifter nå som han jobber… Samtidig vil jeg ikke at han skal føle at han straffes for å jobbe, så vil ikke kreve for mye heller…
ts

Skrevet

Jeg gikk på VGS på 90-tallet og det var superstas å ha kantine hvor man kunne kjøpe mat. Det gikk mye i halvt hort med ost, skinke og piffikrydder varmet i mikroen. 😅

Anonymkode: f11fc...084

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en gutt på 17 år som har begynt å jobbe nå i høst. 
Han tjener ca 5000 i måneden, og av dette går det meste til kjøp i kantina, take away, McDonalds og på butikken. 
Forrige måned brukte han 4500 på mat/godteri!

Samtidig har jeg veldig dårlig råd og får knapt endene til å møtes. Jeg betaler bare renter på lånet i banken om dagen, og har snart tømt sparekontoen. 
Dette er jo ikke hans problem. Men jeg blir frustrert over at han bruker så mye penger det jeg syns er tull! Han sier at alle vennene og spiser i kantina hver dag, men er det virkelig vanlig at 17-åringer bruker penger slik? 

Samtidig smør jeg brødskiver til han på morgenen (han står opp så sent at han ikke rekker å smøre seg selv), noe han da av og til ikke spiser. 

Han mener jeg ikke har noe med hva han bruker penger på. 

Hva tenker dere?

Jeg har dessverre ikke noe gode råd der, annet en at han jobber i det minste. Jeg får ønsker på Vipps hele tiden av min på samme alder. 

Men dobbelt sjekk at du ikke bare ender opp med å betale like mye i mnd i renter, som du ville ha gjort om du betalte avdrag også. Snakk med banken din. 

Skrevet

Du skriver at han tenker å studere etter førstegangstjenesten. Hva med å gi han en oversikt over hvor mye en typisk student bruker i den byen han har tenkt å studere og vis hvor mye Lånekassen støtter med. Sett opp et studentbudsjett. Mest sannsynlig vil ha se (siden du skriver at han er en fornuftig gutt) at det kan være lurt å få spart litt av det han tjener til senere når han meget mulig vil gå i minus hver måned uten å unne seg noe særlig. Mange studenter i de største byene som går i minus selv med en liten deltidsjobb.

Hvis ikke det går inn, så du har i hvert fall prøvd. Og studenthverdagen bør ikke komme som et sjokk.

Anonymkode: 86142...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver at han tenker å studere etter førstegangstjenesten. Hva med å gi han en oversikt over hvor mye en typisk student bruker i den byen han har tenkt å studere og vis hvor mye Lånekassen støtter med. Sett opp et studentbudsjett. Mest sannsynlig vil ha se (siden du skriver at han er en fornuftig gutt) at det kan være lurt å få spart litt av det han tjener til senere når han meget mulig vil gå i minus hver måned uten å unne seg noe særlig. Mange studenter i de største byene som går i minus selv med en liten deltidsjobb.

Hvis ikke det går inn, så du har i hvert fall prøvd. Og studenthverdagen bør ikke komme som et sjokk.

Anonymkode: 86142...30c

Takk for godt råd! 
Jeg kan få snakket litt med han om det. 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg gikk på VGS på 90-tallet og det var superstas å ha kantine hvor man kunne kjøpe mat. Det gikk mye i halvt hort med ost, skinke og piffikrydder varmet i mikroen. 😅

Anonymkode: f11fc...084

Hei rogalending

Anonymkode: 15eb8...1d8

Skrevet

Hvem betaler mobilen hans? 

Anonymkode: 7933d...b66

Ts har forsørgerplikt. Det at barnet har en deltidsjobb er uvesentlig for denne plikten.

ts: ved hvilken alder startet du opplæring i økonomi? Har du vist og rettledet i sparing, budsjettering, fond etc opp igjennom? 

Jeg tenker barnet kanskje bruker så mye penger fordi det for første gang i sitt liv har anledning til å delta i å bruke penger på en mer likeverdig måte som sine jevnaldrende. Og at det nettopp er fordi du ikke har penger at barnet bruker penger.

Uansett er det positive her at barnet har en uttalt interesse av å tjene penger, og en forståelse av hvordan det å ha rede penger raskt bidrar til økt livskvalitet.

Det negative er at barnet en ikke forstår den reelle verdien av penger. Som er sikkerhet, ikke forbruk. Men i en barndom der penger nok aldri har vært sikkerhet, der sikkerheten ved å ha rede penger aldri er blitt demonstrert så er det mye for mye å forlange av 17-åringen at han forstår det foreldrene ikke har demonstrert.

Det å bruke penger på kantinemat, ts, er ikke mer «sløsing» enn voksne som velger å bo dyrt og ikke ha råd til ferie, eller voksen som velger å heller bruke penger på en dyr bil enn på stort hus. Ens egne penger skal gå til det en selv, personlig, synes de er verdt. For en 17-åring er sosial pengebruk ikke irrasjonelt.

Men om du ønsker han skal spare? Ta frem din egen spareportefølge og snakk om den.

Anonymkode: b9161...bbf

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje burde ta en prat vedrørende personlig økonomi og budsjettering med han, for I fremtiden er det ikke sikkert at han har råd til å bruke så mye penger til sosiale ting og Kantine mat. 

I de største byene nå koster et rom i kollektiv 6000 - 8000 kr, og det spiser opp omtrent hele mnds utbetaling fra lånekassen. Enn skal også ha Internett, strøm (om det ikke er inkludert i leie), mobil, innboforsikring, mndskort på transport og mat/hygiene artikler. Så kommer helse, klær og sosiale ting i tillegg. Enn må jobbe en del ved siden av for å kunne klare seg som student. Evt kan man kun jobbe om sommeren, men det krever jo da at han disponerer den ekstra inntekten over et helt år.

Gjest theTitanic
Skrevet

Hvorfor ellers jobber man om det ikke er for opplevelser? (inkludert kulinariske)

Anonymkode: 23e6b...e70

Folk er forskjellige. Jobbe for lunsj syntes jeg er bortkastet og meningsløst. Jobbe for en feriereise , det blir noe ganske annet og har en verdi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes også det er helt innafor at han dekker litt mer av eget forbruk, nå som han er blitt såpass gammel. 

Skrevet

Jeg synes du skal ta en seriøs prat med gutten. Det er han gammel nok til! Han bør sette av noe på sparekonto, og han kan godt bidra med litt god mat og.l. til deg og søster. Det kalles oppdragelse. Men, det er visst ut blant nordmenn i dag? Det bør stilles krav til unge menn.

Anonymkode: 13086...683

Skrevet

Ikke spe på lønna når han sløset.

Anonymkode: cfc95...d3d

Skrevet

Her har du mislykkes med oppdragelsen. Du har lagd en bortskjemt drittunge, og slik vil han nok fortsette om du ikke strammer han opp. Si opp mobil, krev kostpenger og skru ned på alle goder han har. 

Anonymkode: fa2a0...5b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for godt råd! 
Jeg kan få snakket litt med han om det. 
ts

Jeg kjenner mange som har studert de siste årene, over halvparten av de hadde ekstrajobb, gjerne 40-50%. Du kan si til gutten din at dersom han har tenkt å jobbe 50% ekstra når han skal studere så krever det planlegging hvis det skal gå bra. Punkt 1 er å lære seg å skrive APA7 stil med referanser og akademisk skriving på forhånd.

• Liker 1
Skrevet
drohatha skrev (3 timer siden):

Så lenge han går på vgs skal han ikke betale husleie nei. Foreldre har forsørgeransvar inntil barna er ferdig på vgs. 

👏

Anonymkode: a7531...e97

Skrevet

Det er helt normalt at de kjøper mat i kantinen eller på butikken 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har du mislykkes med oppdragelsen. Du har lagd en bortskjemt drittunge, og slik vil han nok fortsette om du ikke strammer han opp. Si opp mobil, krev kostpenger og skru ned på alle goder han har. 

Anonymkode: fa2a0...5b8

Å foreldrene dine glemte å lære deg folkeskikk 🙄

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...