Gå til innhold

Følger du tipsene til Marit Kolby? Synes du at hun er den beste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trenger ikke følge Marit Kolby for å unngå UP mat og faste. Jeg gjør begge deler og har aldri fulgt henne. 

Anonymkode: 7435d...6c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, elsker Marit Kolby! Hun har åpnet øynene mine, jeg har fått et nytt liv! At ikke mat og fasting inngår mer som en behandling er et mysterium! 

Jeg er plaget med flere autoimmune sykdommer- og har gått fra smertehelvete, stiv kropp og tungsinn,  til en kropp uten smerter, mi dre stivhet i kroppen og gladere i sinn! 

Jeg saumfarer nå alt jeg kommer over av ultraprossesert mat, kosthold, vitaminer og ernæring. 

Takk til Marit Kolby! ❤️

Anonymkode: c2556...d9e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michael Pollan har jo sagt nøyaktig det samme som henne, lenge før. Hun rehasher bare etablerte ideer. Jeg fastet og unngir for mye industrimat lenge før hun kom på banen. Tok meg med dette sitatet fra Pollan “Don't eat anything your great grandmother wouldn't recognize as food. When you pick up that box of portable yogurt tubes, or eat something with 15 ingredients you can't pronounce, ask yourself, "What are those things doing there?" 

Noe junk blir det jo når man lever i 2023. Men så lite som mulig. 

Anonymkode: 12251...02e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er plaget med flere autoimmune sykdommer- og har gått fra smertehelvete, stiv kropp og tungsinn,  til en kropp uten smerter, mi dre stivhet i kroppen og gladere i sinn! 

 

Fortell mer. Hvordan endret du matvaner konkret? Jeg er nysgjerrig. 

Anonymkode: c5ad5...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker fasting og unngår ultraprossert mat. 

Anonymkode: 5015f...37b

Nei overhodet ikke. Hun faller i samme kategori som BN

Anonymkode: 2e4ea...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønsker jeg var flinkere til å følge rådene hennes. Hun er nok inne på mye vesentlig.

Anonymkode: 76b23...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med fasting mange år før MK skrev om det. Som flere skriver her har fasting vært et veldig populært og trendy tema blant mange internasjonale ernærings- og fitnessfolk og forskere i minst et tiår allerede. Og fasting har jo alltid vært en del av mange spirituelle retninger. Så der er hun jo ikke pioner sånn egentlig.

Der jeg synes MK skinner mest er når hun tar opp kampen mot matvareprodusentene her i Norge og peker på det hun med sin ernæringsfaglige kompetanse mener er unødvendige og potensielt helseskadelige tilsetningsstoffer. Dette trenger vi mer av mener jeg. Mistenker at det er alt for mye dritt som matvareprodusentene kommer unna med bare fordi det ikke er noen som er på ballen, har kunnskapen og følger med. Så ja, liker henne og det hun står for 🙂

Anonymkode: 3d20a...f9b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, for mye pekefinger! 

Anonymkode: 94202...171

Jeg er enig i stort sett alt Marit Kolby sier og følger hennes råd, men er helt enig med 171 i at formidlingen er veldig bastant og lite sympatisk. 

Anonymkode: 6d140...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Michael Pollan har jo sagt nøyaktig det samme som henne, lenge før. Hun rehasher bare etablerte ideer. Jeg fastet og unngir for mye industrimat lenge før hun kom på banen. Tok meg med dette sitatet fra Pollan “Don't eat anything your great grandmother wouldn't recognize as food. When you pick up that box of portable yogurt tubes, or eat something with 15 ingredients you can't pronounce, ask yourself, "What are those things doing there?" 

Noe junk blir det jo når man lever i 2023. Men så lite som mulig. 

Anonymkode: 12251...02e

Pollen er mye mer ekstrem enn Kolby. 

Anonymkode: 36c5a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortell mer. Hvordan endret du matvaner konkret? Jeg er nysgjerrig. 

Anonymkode: c5ad5...bb6

Det har gått overraskende smertefritt å endre på kostholdet. I fra å spise x4 hver dag, samt småspising hele dagen mellom måltidene, gjerne godterier, sjokolademelk, kake på jobb osv, så ser mine dager ut slik: 

 

0600: Tøy og bøy. Et glass vann med sitron

0800: ingefærte uten tilsetning på jobb

1130: lunsj: gjerne middagsrester/ salat/ havregryn/ gresk yoghurt osv + en frukt. Ingefærte.Spiser meg god og mett. 

1700: middag: eks: omelett eller hvit fisk/ kylling/ rent kjøtt, grønnsaker (av og til poteter eller litt pasta), Spiser meg god og mett. Tar så tran +omega3.

2230: legger meg

Faster så til dagen etter til kl 1130. Ingen småspising. 

Er ikke helt konsekvent. Innimellom sier jeg ja til et kakestykke om noen har bakt, men begrenser meg. Er jeg sulten på kvelden, spiser jeg- men ikke etter kl 20. 

Jeg har jo alltid visst at karbohydrater ikke er bra- men etter å ha hørt på MK så har jeg forstått hvorfor dette ikke er bra- samt hva ultraprossesert mat gjør med kroppen. 

Jeg er i tillegg avholds. 

Anonymkode: c2556...d9e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MK er bastant og det lyser gjennom at hun ikke har utdannelse til å jobbe med mennesker. Kosthold er veldig komplekst og fasting passer ikke for alle. En som tidligere har hatt anoreksi kan ikke få samme råd som en som har et relativt uproblematisk forhold til mat, selv om begge har samme autoimmune sykdom. En alenemor som sliter psykisk kan ikke få samme råd som en oppegående singel mann. MK har ikke nok forskning til å mene så bastant antall timer man må faste for at det og det skal skje, for hun har bare sett det på cellenivå i feks mus. Det er helt feil tidspunkt i en forskningsprosess til gi kliniske råd (mange steg før det gis som generelle råd). Kliniske ernæringsfysiologer skal gi råd og veiledning til mennesker. Ernæringsbiolog er et helt annet yrke, og det er viktig å forstå at det er kommersielle interesser først og fremst. Men så lenge det er helt greie råd, så gjør man jo ikke noe galt. Det er bare litt uetisk hele greia.


At man bør spise mest mulig rene råvarer har da ikke MK monopol på å mene.

Anonymkode: 4d0e5...c17

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Kolby er omtrent den minst bastante formidleren av kostholdsråd der ute. Hun er jo overtydelig på at faste ikke nødvendigvis er en vindunderkur for alle, i motsetning til omtrent alle andre som mener fasting er bra. Hun er heller ikke kategorisk motstander av hverken ultraprosessert mat eller sukker, men formidler kunnskap og sunn fornuft om hva som er lurt å spise mye av, og hva som er lurt å spise mindre av, og hun opplyser konsekvent om hva rådene hennes er basert på. Hun har heller aldri påstått å ha "monopol" på noen som helst mening om kosthold.

Anonymkode: 88f4c...8cc

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem er så dette? En influenser uten utdannelse? 

Anonymkode: cda35...d85

Hun er høyskolelektor ved oslo nye høyskole, har bachelorgrad i matvitenskap fra NMBU og mastergrad i ernæringsbiologi. Hun underviser på bachelorstudiet i ernæring og medisinutdanningen ved oslo nye, i tillegg til å forske/publisere selv. 

 https://oslonyehoyskole.no/om-oss/Ansatte/Marit-Kolby

Og så har hun en instagramkonto der hun har formidlet forskningsbasert ernæringskunnsap i flere år. Siste par årene har hun blitt mer allment kjent og også vært mer i mediene, samt utgitt bok. Budskapet hennes er egentlig veldig enkelt; spis mest råvarer, begrens ultraprossesert der du kan, hvis du har helseproblemer er forlengede nattfaste/færre måltider noe du kan sjekke ut. Om helsa er bra, du trives med måltidsrytmen og ikke har plager - fortsett som før. Hun har også fokus på å formidle hvorfor man bør unngå upf og spise råvarebasert så folk kan ta informerte valg om maten sin, også når de ønsker å spise upf. Hun har blitt populær fordi hun er en god formidler og hun er tydelig i kommunikasjonen. 

Anonymkode: 038ab...f65

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...