Gå til innhold

Strikke genser på tykke pinner til barn. Oppskrift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk akutt lyst til å strikke, kjøper garn senere i dag!

Jeg liker godt å strikke på 2,5-pinner. Men det tar sin tid, er ikke kjempedreven.

Nå har jeg lyst til å strikke genser til barna mine, som tar kort tid. Og da bør jeg opp i pinnestørrelse. Men er redd for at det blir for uvant, at jeg får vondt i nakken osv.

Hva anbefaler dere? Tips til genser mottas med takk. Er ikke dreven på mønster/ulike farger osv heller. Så det må være rettstrikk. Men det er litt tamt med ensfarget, så kan godt prøve meg på et motiv. Eller helst: Man kan jo sy på noen dusker, bokstaver eller lignende etterpå.

Alle tips mottas med takk!

Barna er 3 og 5, så må være str 98 og 110. (Eller 3/4 år og 5/6 år.)

Anonymkode: db987...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye skal du opp i pinnestørrelse?  Om du bare går opp noen nummer, vil det nok gå veldig bra. For min del trives jeg best rundt pinne 3,5. Rundt pinne 6 begynner skillet for hva jeg synes er behagelig og knotete. Er vi oppe i 12 og 15 sy es jeg det er som å strikke med trollpinner eller grener, men det er jo smak og behag. 

 

Det er så mange fine barnegensere der ute. Jeg har strikket Harald sweater av Petiteknit mange ganger. (https://www.petiteknit.com/no/products/haralds-sweater-4) Den strikkes på pinne 4,5 (strikkefasthet 20 masker på 10 cm). Det er et enkelt strukturmønster som du nok klarer veldig greit. 

Jeg synes den strikkefastheten er veldig fin til barn. 

En annen genser som jeg synes er veldig fin, og som jeg tror har veldig god passform, er Lyon genser fra Petiteknit. Den strikkes på pinne 4 med strikkefasthet 21 på 10 cm. https://www.petiteknit.com/no/collections/barn/products/lyon-sweater-junior?variant=46457435619664

 

Vil du mer opp i pinnestørrelse, kan du f.eks. strikke Novice fra Petiteknit på pinne 6.  https://www.petiteknit.com/no/collections/barn/products/novice-sweater-junior-4

 

Ja, det ble mye Petiteknit, men det er rett og slett fordi oppskriftene er veldig godt skrevet, og hun er veldig god på passform.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (21 minutter siden):

Hvor mye skal du opp i pinnestørrelse?  Om du bare går opp noen nummer, vil det nok gå veldig bra. For min del trives jeg best rundt pinne 3,5. Rundt pinne 6 begynner skillet for hva jeg synes er behagelig og knotete. Er vi oppe i 12 og 15 sy es jeg det er som å strikke med trollpinner eller grener, men det er jo smak og behag.

Tenkte å starte i dag. Hvor får man kjøpt oppskrift fra petiteknit?

Tenkte minst pinne 6, maks 8 kanskje nå når jeg har vært i garnbutikk og sett hvilke pinner som gir hvilke gensre. Men 5,5 ser jo ut til å bli bra d og.

Anonymkode: db987...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte å starte i dag. Hvor får man kjøpt oppskrift fra petiteknit?

Tenkte minst pinne 6, maks 8 kanskje nå når jeg har vært i garnbutikk og sett hvilke pinner som gir hvilke gensre. Men 5,5 ser jo ut til å bli bra d og.

Anonymkode: db987...00a

Jeg kjøper oppskrift digitalt på nettsiden til Petiteknit, laster ned pdf-filen og jeg leser den digitalt på mobil eller nettbrett. Du kan også skrive ut oppskriften. 

Noen garnbutikker selger et utvalg Petiteknit-oppskrifter på papir.

Vil du opp i pinne 8, kan du alltids prøve Marble sweater https://www.petiteknit.com/no/collections/barn/products/marble-sweater-junior

Lykke til med strikkeprosjektet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (36 minutter siden):

Jeg kjøper oppskrift digitalt på nettsiden til Petiteknit, laster ned pdf-filen og jeg leser den digitalt på mobil eller nettbrett. Du kan også skrive ut oppskriften. 

Noen garnbutikker selger et utvalg Petiteknit-oppskrifter på papir.

Vil du opp i pinne 8, kan du alltids prøve Marble sweater https://www.petiteknit.com/no/collections/barn/products/marble-sweater-junior

Lykke til med strikkeprosjektet 😊

Takk! Ser den er 3 av 5 i vanskelighetsgrad. Hvorfor det tro?

Ser enklere ut enn en som hadde grad 1.

Anonymkode: db987...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale feks ankerstrøye av petiteknit , den er pinne 4. Vil anbefale å gå opp 1 str i år da de er litt små i målene. 

Anonymkode: 74cbc...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kan anbefale feks ankerstrøye av petiteknit , den er pinne 4. Vil anbefale å gå opp 1 str i år da de er litt små i målene. 

Anonymkode: 74cbc...b80

Har strikka den. Tok en evighet. Pinne 4 er for lite😅

Anonymkode: db987...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk! Ser den er 3 av 5 i vanskelighetsgrad. Hvorfor det tro?

Ser enklere ut enn en som hadde grad 1.

Anonymkode: db987...00a

Det er nok fordi halskanten skal strikkes ned og fordi det er vendepinner. Ikke vanskelig, men krever likevel litt mer enn novice sweater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (5 timer siden):

Det er nok fordi halskanten skal strikkes ned og fordi det er vendepinner. Ikke vanskelig, men krever likevel litt mer enn novice sweater.

Nedstrikka kant skal gå fint. Men hva er vendepinner?

Anonymkode: db987...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nedstrikka kant skal gå fint. Men hva er vendepinner?

Anonymkode: db987...00a

Det vil si at man strikker fram og tilbake, men ikke hele omgangen, f.eks. for å strikke litt høyere i nakken. Den vanligste vendepinneteknikken kalles German short rows/tyske vendepinner. Petiteknit har hjelpevideoer til alle teknikkene som brukes i oppskriftene.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (10 timer siden):

Det vil si at man strikker fram og tilbake, men ikke hele omgangen, f.eks. for å strikke litt høyere i nakken. Den vanligste vendepinneteknikken kalles German short rows/tyske vendepinner. Petiteknit har hjelpevideoer til alle teknikkene som brukes i oppskriftene.

Da utgår den genseren. Hvis man ikke bare kan droppe vendepinner? Har nettopp ribbestrikka en bukse med slik forhøyning bak. Nå vil jeg ha en så enkel som mulig rettstrikka genser som krever lite tankevirksomhet😄

Anonymkode: db987...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fancy genser fra Rauma strikkes på pinne nr 5, og er utrolig snarstrikket. Strikkes ovenfra og ned, så da er der også lett å regulere lengde på ermer og bol :) modellen er litt kort, så jeg har strikket den litt lengre. Har strikket 4 stk av den til tantebarn. Puno alpakka er ett utrolig mykt og godt garn som ikke klør. Men jeg tror det også skal gå an å bruke Kos fra Sandnes.

https://www.strikkehula.no/fancy-genser-gra-334-3-2ar.html?gclid=CjwKCAiAmsurBhBvEiwA6e-WPKv231vnBpcyr64MbVB4VKqqRcEc6az3TrPbBBCaf4A1rT8KoYyXNhoCz-UQAvD_BwE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (På 29.11.2023 den 22.17):

Det vil si at man strikker fram og tilbake, men ikke hele omgangen, f.eks. for å strikke litt høyere i nakken. Den vanligste vendepinneteknikken kalles German short rows/tyske vendepinner. Petiteknit har hjelpevideoer til alle teknikkene som brukes i oppskriftene.

 

Når man strikker vendepinner, blir genseren lengre bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flusa skrev (3 minutter siden):

Når man strikker vendepinner, blir genseren lengre bak?

Det komme an på hvor vendepinnene er plassert. Det vanligste er å ha dem høyt oppe slik at genseren blir litt høyere i nakken og dermed sitter bedre. 

Jeg har også strikket en genser med mønsterstrikk på bærestykket og rundfelling (se bilde).  Der var vendepinnene plassert under mønsteret, like ovenfor der man deler opp i bol og ermer (når man strikker ovenfra og ned). Da ble også genseren høyere bak og fikk god passform. image.thumb.png.938d69a96bf8f7e1c29eb310373b2ad4.png

 

Om vendepinnene er nede på bolen, vil jeg tro man former genseren slik at den blir lenger og avrundet bak, a la det man ser på denne jakka.

image.thumb.png.7e3abf4ad8411107b8ee6a92873151ba.png

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (43 minutter siden):

Det komme an på hvor vendepinnene er plassert. Det vanligste er å ha dem høyt oppe slik at genseren blir litt høyere i nakken og dermed sitter bedre. 

Jeg har også strikket en genser med mønsterstrikk på bærestykket og rundfelling (se bilde).  Der var vendepinnene plassert under mønsteret, like ovenfor der man deler opp i bol og ermer (når man strikker ovenfra og ned). Da ble også genseren høyere bak og fikk god passform. image.thumb.png.938d69a96bf8f7e1c29eb310373b2ad4.png

 

Om vendepinnene er nede på bolen, vil jeg tro man former genseren slik at den blir lenger og avrundet bak, a la det man ser på denne jakka.

image.thumb.png.7e3abf4ad8411107b8ee6a92873151ba.png

Så man kan velge å legge inn vendepinner nede, på en hvilken som helst genser ?

Det høres jo kjekt ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (26 minutter siden):

Så man kan velge å legge inn vendepinner nede, på en hvilken som helst genser ?

Det høres jo kjekt ut :)

Selvfølgelig kan du det! Det er fordelen ved å strikke selv 😊

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grønt blad skrev (43 minutter siden):

Selvfølgelig kan du det! Det er fordelen ved å strikke selv 😊

Så bra! Takk skal du ha :)

jeg syns det er godt når gensere går litt ned under stumpen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...