Gå til innhold

Gdansk - hva er verdt å få med seg?


MiominMio

Anbefalte innlegg

Tittelen sier kanskje det meste, men trenger noen tips om Gdansk og tar gladelig imot tips for oss som par. 

Hva som er verdt å se av museer, attraksjoner osv.

Hvor anbefaler man å spise og drikke

Snakk om 3 dager i byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirkene er vedt å få med seg, kanskje spesielt tårnet i Maria kirken.. Og så er det fint å besøke Oliwa katedralen og den botaniske hagen der.. Masse små kafeer og fantastiske spisesteder, for eksempel La Cucuna eller Farina

Anonymkode: c7e76...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheleb i wino har nydelig mat og sinnsykt gode drinker. De har to restauranter i byen. En nede ved havnen og en inne i byen. Men den er veldig populær, så må regne med litt kø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eget senter som har Mathallen i underetasjen. Masse småbutikker i 1 og 1 etasje. 

Anonymkode: 7431c...aa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting. Har reist myyye og Gdansk er én av få byer jeg aldri kommer til å besøke igjen. 

Anonymkode: 32a4c...d11

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 11.02):

"Museum of the Second World War"

 

IMG_5318.jpeg

Anonymkode: d6caa...acb

Anbefales! Dog har jeg lest at det har vært litt endringer som den konservative regjeringen har gjort der som ikke er så smaklige. 

Gdansk er for så vidt en grei by, men man blir fort ferdig. Var der en langhelg, og har ingen store planer om dra tilbake. Been there, done that. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gdansk er jo så koselig 😊 Har vært der fire ganger og vil gjerne tilbake. Kan anbefale restaurantene  Tygle og Literacka, men det er jo masse bra restauranter og kafeer. Koselig å gå rundt og kikke i gamlebyen, enig i at tårnet i Mariakirken er verd et besøk. Stort shoppingsenter nær gamlebyen for dem som er interessert i det. Kos dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å reise dit når flere personer i reisefølget har allergier, intoleranser og dietter? 

Anonymkode: cdc18...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 1.13):

Ingenting. Har reist myyye og Gdansk er én av få byer jeg aldri kommer til å besøke igjen. 

Anonymkode: 32a4c...d11

Har vært i Gdansk flere ganger og synes det er en veldig koselig by. Både shopping og kultur, veldig fin gamleby å vandre rundt i. Så er ikke enig. 

Anonymkode: ccd8f...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips fra de som hadde noen å komme med :) Ser frem til å se Gdansk. Har vært i de fleste byer i verden, men aldri i Polen så det gledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Hei,

Da vi var der i oktober 2023 bodde vi på Radisson Hotel & Suites. Betalte litt ekstra slik at vi fikk et av rommene med en innglasset utstikker hvor man kan sitte og se utover elven.

 

Når det gjelder spisesteder anbefaler jeg:

- Gdanske Bowkie som selger tradisjonell mat. Gode porsjoner, god mat og gode priser. Det kan være lurt å booke bord: https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g274725-d3477620-Reviews-Gdanski_Bowke-Gdansk_Pomerania_Province_Northern_Poland.html

- Ostro som selger pizza. Mange sier at disse serverer de beste pizzaene de har smakt, og vi var for så vidt enige. Ikke mulig med bordbestilling, så bare å stille seg i køen: https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g274725-d17655046-Reviews-OSTRO-Gdansk_Pomerania_Province_Northern_Poland.html

- Gvara restaurant for lunsj og en øl: https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g274725-d12594443-Reviews-Restaurant_Gvara-Gdansk_Pomerania_Province_Northern_Poland.html

 

Som aktiviteter anbefaler jeg Maria kirken som nevnt i en kommentar over, og da til kl. 12:00 tror jeg da det var et klokkespill der inne som kan imponere de fleste. Kan også avlegge et besøk til andre verdens krigs museet - det var skikkelig bra laget og interessant. Tidsestimat bør være minimum 3 timer da det var så stort. Ikke dyrt heller.

 

Transport fra hotellet kan være Bolt eller taxier fra taxiselskapet Neptun.

 

GOD TUR!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...