AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Del Skrevet 27. november 2023 Visste dere at ordet baldrian (og kanskje første del av synonymet vendelrot) er et gammelt lånord som kanskje kom til Europa fra mongolsk? Og ordet kogger skal visst ha kommet fra hunerne. Selv om det ikke er kjent hvilke(t) språk de snakket, så er også det ordet kanskje fra mongolsk, eller beslektet med det Anonymkode: 7577a...1ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Del Skrevet 27. november 2023 Ifølge Det norske akademis ordbok er ordet 'baldrian' en germanisert variant av det latinske ordet 'valeriana' som betyr kraftig, sunn og frisk. Kogger kommer fra middelnedertysk 'koker' som betyr beholder. Nå ønsker jeg gjerne kilder fra deg TS som motbeviser mine funn. Svar tas imot med åpne armer Anonymkode: 727b5...f2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Del Skrevet 27. november 2023 Visste ikke, men er heller ikke særlig overasket. Mongolene kriget og herjet jo i Asia og helt inn i Øst-Europa. Den gule fare. Genghis Khan for eksempel sies å alene ha 16 millioner etterkommere i dag, viser DNA-forskning. Han skal visstnok ha hatt 500 "sekundærkoner", eller et megaharem som jeg ville kalt det. Folk som har spredd gener har som oftest også spredd memer (ord, idéer, kultur). Anonymkode: 7bb36...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. november 2023 #4 Del Skrevet 27. november 2023 Tja, har aldri hørt dette før selv om jeg er godt kjent med planten, og vet at den kalles både Valeriana, Baldrian og Vendelrot. Jeg trodde forøvrig at navnet Vendelrot hadde forbindelse med verbet å vende, fordi planten i følge folkemedisin kunne vende vondt til godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. november 2023 #5 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) Har du kilde til forbindelsen med mongolsk språk? Navnet Baldrian brukes på tysk om planten, og i følge tysk Wikipedia er det forbundet med den norrøne guden Balder Sitat Der deutsche Trivialname Baldrian ist eventuell volksetymologisch angelehnt an den Namen des nordischen Lichtgottes Balder. Im Volksmund heißt der Gemeine Baldrian auch Katzenkraut, Stinkwurz, Hexenkraut, Augenwurzel, Mondwurz, Bullerjan, Tolljan, Katzenwargel, Theriakswurz und Denmark[10] sowie Dennenmark.[11] https://de.m.wikipedia.org/wiki/Echter_Baldrian Endret 27. november 2023 av Perelandra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Del Skrevet 27. november 2023 Perelandra skrev (1 time siden): Har du kilde til forbindelsen med mongolsk språk? Navnet Baldrian brukes på tysk om planten, og i følge tysk Wikipedia er det forbundet med den norrøne guden Balder https://de.m.wikipedia.org/wiki/Echter_Baldrian Merk at det sies dette er kun folkeetymology. Det er mulig jeg tok feil da, det ser ut som om det kanskje kommer fra et tyrkisk språk. https://www.nisanyansozluk.com/kelime/baldıran Baldıran betyr giftkjeks/skarntyde i moderne tyrkisk, men betød kanskje baldrian før. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kogger kommer fra middelnedertysk 'koker' som betyr beholder. https://www.etymonline.com/word/quiver Quiver er samme ord i engelsk via fransk. Anonymkode: 7577a...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. november 2023 #7 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Merk at det sies dette er kun folkeetymology. Anonymkode: 7577a...1ac Ja, det er sant. Det kan godt være at likheten mellom plantenavnet Baldrian og den norrøne guden Balder bare er tilfeldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ifølge Det norske akademis ordbok er ordet 'baldrian' en germanisert variant av det latinske ordet 'valeriana' som betyr kraftig, sunn og frisk. Kogger kommer fra middelnedertysk 'koker' som betyr beholder. Nå ønsker jeg gjerne kilder fra deg TS som motbeviser mine funn. Svar tas imot med åpne armer Anonymkode: 727b5...f2d Baldrian er "Smørbukk" på islandsk også. Anonymkode: 4fc4a...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Del Skrevet 28. november 2023 Hm, aldri hørt at vi har mongolske lånord i Norsk! Annet enn muligens ger (telt) og andre ord som gjelder tradisjonelle ting fra den delen av verden... I Russisk, derimot, finnes det flere lånord. Mange banneord/ord for kjønnsorgan osv, kommer derfra, fra den tiden mongolene dro vestover i russiske områder, lærte jeg i alle fall på universitetet da jeg studerte. Anonymkode: c9a9e...1f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå