Gå til innhold

Mongolske lånord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste dere at ordet baldrian (og kanskje første del av synonymet vendelrot) er et gammelt lånord som kanskje kom til Europa fra mongolsk?

Og ordet kogger skal visst ha kommet fra hunerne. Selv om det ikke er kjent hvilke(t) språk de snakket, så er også det ordet kanskje fra mongolsk, eller beslektet med det

Anonymkode: 7577a...1ac

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge Det norske akademis ordbok er ordet 'baldrian' en germanisert variant av det latinske ordet 'valeriana' som betyr kraftig, sunn og frisk.

Kogger kommer fra middelnedertysk 'koker' som betyr beholder.

Nå ønsker jeg gjerne kilder fra deg TS som motbeviser mine funn. Svar tas imot med åpne armer :)

Anonymkode: 727b5...f2d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke, men er heller ikke særlig overasket. Mongolene kriget og herjet jo i Asia og helt inn i Øst-Europa. Den gule fare. Genghis Khan for eksempel sies å alene ha 16 millioner etterkommere i dag, viser DNA-forskning. Han skal visstnok ha hatt 500 "sekundærkoner", eller et megaharem som jeg ville kalt det. Folk som har  spredd gener har som oftest også spredd memer (ord, idéer, kultur).

Anonymkode: 7bb36...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har aldri hørt dette før selv om jeg er godt kjent med planten, og vet at den kalles både Valeriana, Baldrian og Vendelrot. 

Jeg trodde forøvrig at navnet Vendelrot hadde forbindelse med verbet å vende, fordi planten i følge folkemedisin kunne vende vondt til godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilde til forbindelsen med mongolsk språk? 

Navnet Baldrian brukes på tysk om planten, og i følge tysk Wikipedia er det forbundet med den norrøne guden Balder

Sitat

Der deutsche Trivialname Baldrian ist eventuell volksetymologisch angelehnt an den Namen des nordischen Lichtgottes Balder. Im Volksmund heißt der Gemeine Baldrian auch Katzenkraut, Stinkwurz, Hexenkraut, Augenwurzel, Mondwurz, Bullerjan, Tolljan, Katzenwargel, Theriakswurz und Denmark[10] sowie Dennenmark.[11]

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Echter_Baldrian

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perelandra skrev (1 time siden):

Har du kilde til forbindelsen med mongolsk språk? 

Navnet Baldrian brukes på tysk om planten, og i følge tysk Wikipedia er det forbundet med den norrøne guden Balder

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Echter_Baldrian

Merk at det sies dette er kun folkeetymology.

Det er mulig jeg tok feil da, det ser ut som om det kanskje kommer fra et tyrkisk språk. 

https://www.nisanyansozluk.com/kelime/baldıran

Baldıran betyr giftkjeks/skarntyde i moderne tyrkisk, men betød kanskje baldrian før.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.etymonline.com/word/quiver

Quiver er samme ord i engelsk via fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Merk at det sies dette er kun folkeetymology.

Ja, det er sant. Det kan godt være at likheten mellom plantenavnet Baldrian og den norrøne guden Balder bare er tilfeldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge Det norske akademis ordbok er ordet 'baldrian' en germanisert variant av det latinske ordet 'valeriana' som betyr kraftig, sunn og frisk.

Nå ønsker jeg gjerne kilder fra deg TS som motbeviser mine funn. Svar tas imot med åpne armer :)

Anonymkode: 727b5...f2d

Baldrian er "Smørbukk" på islandsk også.

Anonymkode: 4fc4a...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, aldri hørt at vi har mongolske lånord i Norsk!

Annet enn muligens ger (telt) og andre ord som gjelder tradisjonelle ting fra den delen av verden...

I Russisk, derimot, finnes det flere lånord. Mange banneord/ord for kjønnsorgan osv, kommer derfra, fra den tiden mongolene dro vestover i russiske områder, lærte jeg i alle fall på universitetet da jeg studerte.

Anonymkode: c9a9e...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...