Gå til innhold

Hvorfor finner man færre treff ved bruk av forumets søkefunksjon fremfor Google?


kaarebjarne
Gå til løsning Løst av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvis jeg søker på et bestemt ord i søkefunksjonen til forumet, så får jeg alltid opp mye færre treff enn om jeg bruker Google.

Dersom jeg søker opp for eksempel ordet "GDPR" i titler via søkefunksjonen, så får jeg kun opp ett treff, og det er denne tråden. Dersom jeg bruker Google og skriver "GDPR Kvinneguiden", så får jeg opp minst to tråder til i det øverste treffet mitt som inneholder "GDPR" i tittelen.

Hva skyldes dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder ikke bare Kvinneguiden. Sånn er det på mange websider. Det skyldes at google har en svært god søkemotor, utviklet over mange år. Det skal noe til å matche den. Jeg bruker ofte google i stedet for de lokale søkemotorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (3 timer siden):

Ingen admins, mods eller site managers som kan svare?!

Du fikk jo svar ovenfor her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Løsning

Det stemmer som Hulderen svarer over her. Google har utviklet seg for å optimaliserer seg på søketrafikk, det er det de lever av, og har ett langt bedre system. I tillegg er det få som bruker interne søkemotorer lengre, da de nettopp bruker lang tid på å bygge seg opp etter f.eks oppdateringer og utbedringer på nettsidene. Det krever også mye krefter å drive en intern søkemotor på siden, og om jeg husker rett så bruker den veldig lang tid på å gå igjennom alt, samt jeg mener det er tidsbegrenset her fordi vi heller prioritere å bruke serverkapasiteten til å gi en raskere og bedre opplevelse for våre brukere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har begrenset forumets søkeindeks til ett år. Det er svært få som bruker forumets innebygde søk. Det ville tatt relativt store ressurser, og kostet en del å utvide dette til å omfatte hele forumets historikk på 20 år. De fleste finner som sagt frem til ting med tredjeparts søkemotorer som Google, Bing, osv., som alltid vil være bedre enn oss på søkeløsninger. Derfor er det ikke en prioritet fra vår side.

Det vi ev. kan bli bedre på i første omgang er å kommunisere dette bedre på søkesidene.

Endret av TSP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...