Gå til innhold

På tide å fornye Ja vi elsker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Misforstå meg rett jeg er glad for at vi har en fin nasjonalsang i Norge, og jeg mener ikke at vi skal bytte den ut med en gang, men kanskje på sikt? Etter at boomerne er død?

Det som er fint med frie Norge er at det er lov å kritisere autoritetene, og en autoritet er nasjonalsangen. Denne sangen er ment å samle riket. Jeg føler at dagens nasjonalsang kanskje er på tide å fornyes. Her er mine argumenter:

 

JA VI ELSKER DETTE LANDET

(Bjørnstjerne Bjørnson)

1. Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor og den saganatt, som senker drømme på vår jord.

Ok, greit nok, ikke alle som har en far og mor, det er tross alt 2023, noen har singleforelder og andre har samkjønnede foreldre, men jeg skjønner greia. Dessuten er det ingen som tror på eventyr og "saganetter" lenger, det er tross alt 2023.

 

2. Dette landet Harald berged med sin kæmperad, dette landet Håkon værged, medens Øjvind kvad; Olav på det land har malet korset med sitt blod, fra dets høye Sverre talet Roma midt imod. 

Ok, dette verset har altfor mye namedropping og kan i beste fall oppfattes som elitistisk. Jeg vet knapt hvem noen av disse er, og ønsker ikke å synge noe jeg ikke vet hva er. Og hva betyr "kæmperad"?

 

3. Bønder sine økser brynte, hvor en hær drog frem; Tordenskjold langs kysten lynte, så den lystes hjem. Kvinner selv stod op og strede som de vare mænd; andre kunde bare græde; men det kom igen! 

Trenger jeg si noe mer...

 

4. Vistnok var vi ikke mange; men vi strak dog til, da vi prøvdes nogle gange, og det stod på spil; ti vi heller landet brænte, end det kom til fald; husker bare, hvad som hændte ned på Fredrikshald

Dette verset skjønner jeg ikke. Det er et elitistisk vers. Og ingen har fortalt meg hva som skjedde på Fredrikshald? Og hvor er det?

 

5. Hårde tider har vi døjet, blev tilsidst forstødt; men i værste nød blåøjet frihed ble oss født. Det gav faderkraft at bære hungersnød og krig, det gav døden selv sin ære – og det gav forlig. 

Ok, så menn skal liksom krige og sulte for å bli sterke? Ingen syns det i 2023.

 

6. Fienden sit våben kasted, op visiret fór, vi med undren mod ham hasted; ti han var vår bror. Drevne frem påstand av skammen gik vi søderpå; nu vi står tre brødre sammen, og skal sådan stå! 

Jo fint vers, men jeg føler det er litt galt og bakstreversk å kalle de tre skandinaviske landene "brødre". Igjen: 2023...

 

7. Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud! landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ut. Alt, hva fedrene har kjempet, mødrene har grett, har den Herre stille lempet, så vi vant vår rett. 

Her i landet er det religionsfrihet og jeg tror de fleste i Norge er ateistiske? Og før skulle kvinnene kjempe som om de var menn, men nå sitter de bare og griner?

 

8. Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Og som fedres kamp har hevet det av nød til seir, også vi, når det blir krevet, for dets fred slår leir.

Ok så det ER bare "fedrene" som sloss? Det er lite i denne sangen som henger med i 2023.

 

Hva tenker du?

Ps. Svar snille ting.

Anonymkode: 7f7e2...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Wokety woke

Anonymkode: ae8b6...3a1

Så du mener det hadde vært bedre hvis vi ikke fikk kritisere autoritetene? Høres ikke helt bra ut...

TS

Anonymkode: 7f7e2...a5d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener det hadde vært bedre hvis vi ikke fikk kritisere autoritetene? Høres ikke helt bra ut...

TS

Anonymkode: 7f7e2...a5d

Stråmann. Ingenting av dette ble sagt.

Selvsagt kan man kritisere nasjonalsangen. Og selvsagt kan man ignorere kritisismen om man vil.

Mistenker at denne tråden er trolling.

Anonymkode: 5cbd9...faa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stråmann. Ingenting av dette ble sagt.

Selvsagt kan man kritisere nasjonalsangen. Og selvsagt kan man ignorere kritisismen om man vil.

Mistenker at denne tråden er trolling.

Anonymkode: 5cbd9...faa

Når man bare skriver "wokety woke" avskriver man hele kritikken uten å komme med argumenter mot og følger bare strømmen. Så vil ikke si det var stråmann.

Anonymkode: 7f7e2...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk enig. Jeg synes den norske nasjonalsangen er så tung og gammeldags når vi sammenligner den med den svenske. Det er så mye henspilling på historie som ikke alle vet nok om i dag. Den er ikke tidløs. Og så mye fokus på krig hvor fedrene har kjempet og mødrene har gråtet. Skulle gjerne sett en litt lystigere sang som hyller Norge som land, ikke bare historien.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en historisk sang. Du kan ikke endre historien. Det er slikt Norge ble Norge, så man trenger ikke endre den så den passer inn i dagens samfunn.

Anonymkode: 80a52...a61

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jo en historisk sang. Du kan ikke endre historien. Det er slikt Norge ble Norge, så man trenger ikke endre den så den passer inn i dagens samfunn.

Anonymkode: 80a52...a61

Den er én fortelling om hvordan Norge ble Norge. Bjørnsons fortelling. Den er ikke en objektiv fremstilling om hvordan landet vårt ble til. Husk at den ble skrevet i en nasjonalromantisk kontekst på slutten av 1800-tallet.

Anonymkode: 7f7e2...a5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez - snille.. ja - vel, hvorfor ? Hvorfor er det greit å selv stille med kritikk mens de som svarer skal være snille? 
Nei, jeg mener du er på villspor - fullstendig! Det er overhode ikke noe galt med tradisjoner og historie og nasjonalsangen vår er fin. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har skjønt ganske lite av den sangen, noe du for så vidt også innrømmer. 

Personlig synes jeg f.eks. Nordmannen (mellom bakkar og berg) eller Gud signe vårt dyre fedreland er finere sanger enn Ja, vi elsker. Men det er ikke dumt å ha med i historiske hendelser i slike sanger - det er å bruke historien til å skape en felles identitet. 

Sitat

Dette landet Harald berged med sin kæmperad, dette landet Håkon værged, medens Øjvind kvad; Olav på det land har malet korset med sitt blod, fra dets høye Sverre talet Roma midt imod. 

Harald = Haralds Hårfagre

Håkon = Håkon den gode 

Øivind = Øivind skaldespiller

Olav = Olav den hellige

Sverre = Sverre Sigurdsson

Kæmperad = kjempe-rad, en stor rad av krigere.

 

Sitat

Vistnok var vi ikke mange; men vi strak dog til, da vi prøvdes nogle gange, og det stod på spil; ti vi heller landet brænte, end det kom til fald; husker bare, hvad som hændte ned på Fredrikshald

Fredrikshald = Halden.

Dette verset sikter til Karl 12.s angrep på byen under den store nordiske krig. Befolkningen satte fyr på byen for å hindre at svenskene skulle overta den.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så FLAUT å kunne så lite historie og at du ikke klarer å google deg til ting som du lurer på hva betyr her. Når du kan så lite, hva får deg til å tro at du er den rette personen til å mene at denne er utdatert? Dette er så typisk unge kvinner i dag. Historie og forståelse for verden utenfor sosiale medier boble de ellers lever i er så fjern også forsøker de å korrigere det som en gang har hvert i retrospekt, som om det i dag liksom er verdier vi vil ha i framtiden. Er du klar over at våre etterkommer kommer til å tenke på dagens generasjoner som rimelig intetsigende, og som har forsøkt å forfalske og endre på historien slik den en gang var? Uff, jeg blir så oppgitt.

Anonymkode: 3e24d...501

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Misforstå meg rett jeg er glad for at vi har en fin nasjonalsang i Norge, og jeg mener ikke at vi skal bytte den ut med en gang, men kanskje på sikt? Etter at boomerne er død?

Det som er fint med frie Norge er at det er lov å kritisere autoritetene, og en autoritet er nasjonalsangen. Denne sangen er ment å samle riket. Jeg føler at dagens nasjonalsang kanskje er på tide å fornyes. Her er mine argumenter:

 

JA VI ELSKER DETTE LANDET

(Bjørnstjerne Bjørnson)

1. Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor og den saganatt, som senker drømme på vår jord.

Ok, greit nok, ikke alle som har en far og mor, det er tross alt 2023, noen har singleforelder og andre har samkjønnede foreldre, men jeg skjønner greia. Dessuten er det ingen som tror på eventyr og "saganetter" lenger, det er tross alt 2023.

 

2. Dette landet Harald berged med sin kæmperad, dette landet Håkon værged, medens Øjvind kvad; Olav på det land har malet korset med sitt blod, fra dets høye Sverre talet Roma midt imod. 

Ok, dette verset har altfor mye namedropping og kan i beste fall oppfattes som elitistisk. Jeg vet knapt hvem noen av disse er, og ønsker ikke å synge noe jeg ikke vet hva er. Og hva betyr "kæmperad"?

 

3. Bønder sine økser brynte, hvor en hær drog frem; Tordenskjold langs kysten lynte, så den lystes hjem. Kvinner selv stod op og strede som de vare mænd; andre kunde bare græde; men det kom igen! 

Trenger jeg si noe mer...

 

4. Vistnok var vi ikke mange; men vi strak dog til, da vi prøvdes nogle gange, og det stod på spil; ti vi heller landet brænte, end det kom til fald; husker bare, hvad som hændte ned på Fredrikshald

Dette verset skjønner jeg ikke. Det er et elitistisk vers. Og ingen har fortalt meg hva som skjedde på Fredrikshald? Og hvor er det?

 

5. Hårde tider har vi døjet, blev tilsidst forstødt; men i værste nød blåøjet frihed ble oss født. Det gav faderkraft at bære hungersnød og krig, det gav døden selv sin ære – og det gav forlig. 

Ok, så menn skal liksom krige og sulte for å bli sterke? Ingen syns det i 2023.

 

6. Fienden sit våben kasted, op visiret fór, vi med undren mod ham hasted; ti han var vår bror. Drevne frem påstand av skammen gik vi søderpå; nu vi står tre brødre sammen, og skal sådan stå! 

Jo fint vers, men jeg føler det er litt galt og bakstreversk å kalle de tre skandinaviske landene "brødre". Igjen: 2023...

 

7. Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud! landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ut. Alt, hva fedrene har kjempet, mødrene har grett, har den Herre stille lempet, så vi vant vår rett. 

Her i landet er det religionsfrihet og jeg tror de fleste i Norge er ateistiske? Og før skulle kvinnene kjempe som om de var menn, men nå sitter de bare og griner?

 

8. Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Og som fedres kamp har hevet det av nød til seir, også vi, når det blir krevet, for dets fred slår leir.

Ok så det ER bare "fedrene" som sloss? Det er lite i denne sangen som henger med i 2023.

 

Hva tenker du?

Ps. Svar snille ting.

Anonymkode: 7f7e2...a5d

Hvorfor skal man endre noe, som fra gammelt av forteller noe om historien til landet vårt? Alt man blir krenket av i 2023🤷🏼‍♀️ 

Når du refererer til vers 4: Fredrikshald= Halden. Innbyggeren brente ned byen i 1716, fordi de ikke ville bli tatt- og bli en del av Sverige. 
 

Jeg syntes forøvrig at nasjonal sangen vår er veldig vakker! 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

4. Vistnok var vi ikke mange; men vi strak dog til, da vi prøvdes nogle gange, og det stod på spil; ti vi heller landet brænte, end det kom til fald; husker bare, hvad som hændte ned på Fredrikshald

Dette verset skjønner jeg ikke. Det er et elitistisk vers. Og ingen har fortalt meg hva som skjedde på Fredrikshald? Og hvor er det?

Jeg kommer bare ikke over denne her. Jeg fatter bare ikke at det der her er mulig. Er du seriøs? Det eneste som er elitisk her er å ikke kunne noe som helst, men mene så mangt. Så mange nordmenn, så mange soldater led så hardt for å slå tilbake denne beleiringen av landet, også sitter du i din boble og snakker om elitisme, som om det ikke er noe elitisk over å prate svada om andre og historen uten å ha noe å vise til selv.

Anonymkode: 3e24d...501

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er én fortelling om hvordan Norge ble Norge. Bjørnsons fortelling. Den er ikke en objektiv fremstilling om hvordan landet vårt ble til. Husk at den ble skrevet i en nasjonalromantisk kontekst på slutten av 1800-tallet.

Anonymkode: 7f7e2...a5d

Det er en fortelling basert på det vi kjenner til om nasjonen Norge. Vi vet Norge var et samlet rike rundt år 1000 og kolonisere øyer og områder i britannia, og vi vet at vi ble hardt rammet av svartedauden og ble innlemmet i det danske rike etter oppløsningen av kalmarunionen, og vi vet svenskefaen har forsøkt å ta landet flere ganger etter at vi ble et samlet rike med danmark og vi vet vi ble tatt av svenskefaen etter at britannia presset danmark-norge ver på fransk side under napoleonskrigene, og vi vet vi var svært nasjonalistske utover 1800-tallet og endelig klarte å bli et selvstendig rike igjen etter sterk diplomatisk press og militær opprustning og folkeoppslutning på slutten av 1800-tallet. Bjørnson oppsummerer dette fint med sin fortelling. Historien om Norge er en spennende, trist og vakker fortelling, og ingenting skal endres i vår kulturarv for å tekke noen nyrike feminsiter og wokepersoner som ikke engang klarer å google seg til noen enkle fakta.  Spesielt er det at sangen er et barn av nasjonalromantikken svært spennende, fordi det knytter oss til en tid med store kontraster og spenninger hvor vi legger grunnlaget for dagens europeiske kart og vi skal ikke glemme den biten av historien bare for å skape enda mer polarisering og oppvåkning i retning av nasjonalisme, som er det eneste sånne woke personer klarer å oppnå.

Anonymkode: 3e24d...501

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja det er jo ikke politisk korrekt å ha en nasjonalsang som forteller Norges og nordmenns historie i disse dager, sangen burde vært omskrevet slik at mennesker av alle etnisiteter, legninger og religiøs tilhørighet skrives inn som en naturlig del av norgeshistorien.

Melodien til nasjonalsangen er jo også lite inkluderende, kunne jo i det minste forandret den slik at den har mer preg av musikk fra Midt-Østen eller Afrika.

Faktisk så burde hele norgeshistorien skrives om slik som britene gjør med sin historie i disse dager, er jo helt klart at noen av de gamle vikingkongene bør fremstilles som afrikanere, pakistanere eller transpersoner. Det må jo oppleves fryktelig ekskluderende for personer med innvandrerbakgrunn at de ikke er nevnt i den norske historien siden de ikke har en egen historie...

Vikinger.jpg.d40879c4d8cfe77cc7a57f7e9dbda88a.jpg

 

Anonymkode: b340f...236

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...