Gå til innhold

Hvilken personlighet eller kvaliteter bør en lærer ha?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg har det som trengs. Jeg er utrolig vimsete og glemsom, men samtidig ganske skarp på endel ting.

Hva tenker dere som er lærere selv er viktigst?

Anonymkode: 5ca30...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tålmodighet er Alpha & Omega i yrket, resten er en hyggelig bonus. Forvent foreldre som stiller krav, nesten mere krav til lærerne enn sine egne barn.

Anonymkode: 98869...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

God selvfølelse og naturlig autoritet.

Anonymkode: fd738...479

Jeg mangler naturlig autoritet dessverre. God selvfølelse, vel det går veldig opp og ned.

Tenker du dette er like viktig i grunnskolen som på vgs?

Anonymkode: 5ca30...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tålmodighet er Alpha & Omega i yrket, resten er en hyggelig bonus. Forvent foreldre som stiller krav, nesten mere krav til lærerne enn sine egne barn.

Anonymkode: 98869...d77

Jeg kan være veldig tålmodig i noen situasjoner. Men ikke alltid. Hvis jeg har forståelsen for at noen trenger min tålmodighet og jeg føler en sympati (som jeg ofte gjør) så er jeg ganske tålmodig. 

Anonymkode: 5ca30...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg synes virker verst med å være lærer er at man kan bli «den slemme ulven», altså du får skyld for noe som ikke stemmer og at folk blir sinte på meg. Eller du gjør ditt beste men det blir misforstått. Det er noe jeg har hatt problemer med på det private plan, og jeg har jobbet mye med meg selv for å opprettholde gode relasjoner til de rundt meg, uten å føle at jeg blir overkjørt. Har tenkt på at dette kan være vanskelig som lærer.

Anonymkode: 5ca30...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det å være faglig sterk og ta ting kjapt, det er mindre viktig som lærer, tenker dere? 🙈

Anonymkode: 5ca30...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det å være faglig sterk og ta ting kjapt, det er mindre viktig som lærer, tenker dere? 🙈

Anonymkode: 5ca30...164

Absolutt ikke, men det kommer jo an på hvilke fag du vil undervise og på hvilket nivå. 

Vimsete og glemsom kan være et problem,  om du ikke klarer å finne gode rutiner som kan veie opp for det. Det er veldig mye å huske om du som lærer på vgs f.eks. skal forholde deg til 100 elever, forskjellige læreplaner,  tilrettelegging,  prøveplaner etc. 

Anonymkode: 54abf...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg mangler naturlig autoritet dessverre. God selvfølelse, vel det går veldig opp og ned.

Tenker du dette er like viktig i grunnskolen som på vgs?

Anonymkode: 5ca30...164

I grunnskolen er nok tålmodighet vel så viktig. Autoritet kan opparbeides med erfaring og trygghet i lærerrollen 

Anonymkode: fd738...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Absolutt ikke, men det kommer jo an på hvilke fag du vil undervise og på hvilket nivå. 

Vimsete og glemsom kan være et problem,  om du ikke klarer å finne gode rutiner som kan veie opp for det. Det er veldig mye å huske om du som lærer på vgs f.eks. skal forholde deg til 100 elever, forskjellige læreplaner,  tilrettelegging,  prøveplaner etc. 

Anonymkode: 54abf...572

Jeg har nettopp tatt PPU (ikke i lærerjobb foreløpig), og selv om jeg tok pedagogikken lett, så slet jeg veldig med å forstå læreplanene, huske dem og ikke minst å finne frem på ud sine sider. Det var helt grusomt. Jeg synes de har laget et vanvittig forvirrende system. Er det flere som synes det?

Anonymkode: 5ca30...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet til det så vil jeg anbefale deg å melde deg som ringevikar ved en barneskole/ungdomsskole. Da kan du få prøvd deg og du kan finne ut av om dette er noe du vil ha som en karriere.

Reflekter litt rundt hva du ønsker, og hvordan du vil at hverdagen din skal være. 1-7 lærer, 5-10 lærer eller vgs-lærer er alle stressende og utfordrende yrker, men på ulike måter

Det er også stor forskjell på å være lærer på første trinn og på 3. vgs. 

Å være vimsete kan være en utfordring i læreryrket, men du kan alltids lage deg gode rutiner og huskelapper som funker. Å få skylden for ting og høye krav fra alle steder vender man seg til. Forventingene og kravene til seg selv er oftest størst, og de som bør senkes først. 

Samtidig er læreryrket utrolig givende og en flott jobb, men det skal ikke feies under teppet at det også kan være tungt, krevende og stressende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som har blitt skrevet må du være utrolig god å møte all slags folk, både elever og foreldre. Det er mange elever og foreldre som har en væremåte som er, vel, uortodoks (i mangel på et bedre ord). Hvis du vet at du ikke takler/kommer overens med visse personlighetstyper kan det bli et problem. Du trenger ikke å like dem, men du må kunne forholde deg til dem profesjonelt. 

Anonymkode: c4f6d...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...