Gå til innhold

Stilling som "tas bort" for så å dukke opp igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg vært på intervju til to jobber jeg har søkt. Begge gangene har jeg ventet på beskjed om jeg får jobben eller ikke. Så ringer leder og sier at de ikke skal ansette noen likevel, og at stillingen blir trukket. Etter en liten stund ser jeg at samme virksomhet lyser ut nesten samme stilling ennå en gang! Hva betyr dette? Jeg vet at jeg var kvalifisert begge gangene. Ser de plutselig at jeg har høy lønn og ansiennitet og derfor vil være en dyr ansatt?  Og så lyser de ut på nytt og gambler på at da søker ikke jeg, dermed er de kvitt en som egentlig skulle gått foran med tanke på prinsippet om at den best kvalifiserte skal tilbys jobben?

Anonymkode: 4cc63...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du er vant til å søke stillinger i det offentlige. Hvis dette er i en bedrift så ansetter de hvem de vil uavhengig av formell kompetanse og ansiennitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ofte om økonomi i det offentlige. At stillinger blir trukket fordi noen har bestemt at den skal stå vakant ialfall ut budsjettåret og så blir det omkamp med fagforeninger eller at man finner noen midler (gjerne prosjektmidler), og så må den lyses ut likevel. Det kan også handle om liten søkermasse og man lyser ut på nytt for å kunne tiltrekke flere søkere. Det har vi gjort hos oss noen ganger (jobber i kommunal sektor)

 

(ps. prinsipp om best kvalifisert omfavner mange kvalifikasjoner - ikke bare antall år med erfaring og utdannelse)

Anonymkode: 6c82b...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang gikk det 4 dager etter intervju og da så jeg at jobben var lyst ut på nytt, så det går rimelig kjapt!

Anonymkode: 4cc63...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flintis skrev (1 minutt siden):

Synes nesten det er verre at de utlyser stillingen på nytt med begrunnelsen at det var for få søkere.

Hvis det skjer, søker man da på nytt på den stillingen man nettopp var på intervju til? Det er vel ingen vits? Usikker på hva jeg skal mene om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinden skrev (Akkurat nå):

Hvis det skjer, søker man da på nytt på den stillingen man nettopp var på intervju til? Det er vel ingen vits? Usikker på hva jeg skal mene om det. 

Det beste er det enkle: Ring og spørr

 

"Hei. Søkte nylig på stilling hos dere og ser at den er lyst ut på nytt. Er det noen årsak til det?"

"Må jeg søke på nytt eller kan jeg la søknaden min stå til denne runden også? Hvordan vil prosessen foregå?"

Anonymkode: 6c82b...bed

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det beste er det enkle: Ring og spørr

 

"Hei. Søkte nylig på stilling hos dere og ser at den er lyst ut på nytt. Er det noen årsak til det?"

"Må jeg søke på nytt eller kan jeg la søknaden min stå til denne runden også? Hvordan vil prosessen foregå?"

Anonymkode: 6c82b...bed

Ja, det er nok det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gransk utlysningene svært nøye for å finne forskjeller. 

Er utlysningsteksten lik: ring og still de spørsmålene det tipses om over her. 

Er det forskjell i krav til personlige egenskaper, utdanning eller erfaring: vurder om du oppfyller de kravene som nå stilles. Det kan hende at de MÅ lyse ut på nytt med noe andre krav dersom de har stilt "feil" krav i forhold til hva de faktisk har behov for. Her kjenner jeg ledere som rett og slett har tabbet seg ut ved å utlyse en stilling i for høy stillingsbetegnelse. Den personen som var absolutt best egnet til de oppgavene som skulle løses hadde for lav formal- og realkompetanse i forhold til utlysningen. HR satte seg faktisk på bakbeina, og arbeidsgiver endte med å måtte lyse ut stillingen på nytt, der den personen som man opprinnelig ønsket å ansette ble oppfordret til å søke. 

Er det forskjell i stillingens innhold: da kan det hende at behovene har endret seg, noe som også medfører at de må lyse ut stillingen på nytt. 

Noen ganger lyses det ut på nytt på denne måten fordi arbeidsgiver skulle ønske de hadde fått flere søkere, for eksempel fordi  de har vært uheldige med timingen på utlysningen eller kanalene stillingen ble lyst ut i. Utlysningen kan ha "druknet" i liknende utlysninger som har kommet samtidig. Ved å endre litt på teksten og kravene til søker slipper arbeidsgiver å skrive "2. gangs utlysning", noe som virker både desperat og lite attraktivt for søkerne. Dette er en avveining som av og til må gjøres. 

Anonymkode: dc82f...435

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinden skrev (2 timer siden):

Hvis det skjer, søker man da på nytt på den stillingen man nettopp var på intervju til? Det er vel ingen vits? Usikker på hva jeg skal mene om det. 

Det ble ikke noe intervju, fikk beskjed om at det var for få søkere og at jeg var velkommen til å søke videre.

Gjorde det og fikk selvfølgelig ikke jobben da det ble flere søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...