Gå til innhold

Hvordan ta med seg varme ting hjem når man har laget turmat? Feks stormkjøkken eller kjele på bål

ArielSofie

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i dette med friluftsliv. Det virker koselig og praktisk å lage noe varmt å drikke eller spise på tur. Jeg har sett kaffekjeler til bål, stormkjøkken ol. Men når det er brukt, hvordan få de varme tingene hjem igjen uten at de smelter ting i sekken?

Har dere tips til hva jeg bør starte med? Jeg kunne feks tenkt meg å startke med å kunne koke vann til kaffe, rett i koppen supper ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar veldig kort tid før ting er kjølig nok til å pakke ned i sekken. Om det er snø eller ett vann i nærheten til å dyppe kjelen i tar det enda kortere tid. 

Anonymkode: 56aff...19e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjøles ned mens dere spiser og innen dere skal pakke sammen igjen. 
Et alternativ er å skylle det i en elv eller et vann. 
Mange stormkjøkken/primus kommer med oppbevaringspose. Da kan du feste den utenpå sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe problem. 

alt blir kaldt på et par minutter…

Anonymkode: 733be...773

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ingen problem. Blir ofte kjølt ned fort. Og er det vann eller snø i nærheten. Er det bare å dype de i vann eller sette i snøen. Vi skyller nå av alt før vi legger i sekken og da blir det kjølt ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at det har smeltet noe. Stormkjøkken er gjerne i tynt stål, det blir fort kaldt. Bare ha med en søppelpose til å ta rundt det så du ikke får noen rester i sekken dersom du ikke får skylt/vasket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang det å sette opp bål. Hvis der er ferdilagde bålplasser bruk de.  Feks i strandsonen. 

Anonymkode: d5ce9...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...