Gå til innhold

Redd for at korthuset raser på jobb om man blir sykmeldt eller sier opp.

Fighter83

Anbefalte innlegg

Sånn er det for mange ansatte innen helsevesenet pr i dag. Helt forferdig å bli møtt med så lite støtte og hjelpeapparat i jobb når det er sånn her. 

Mitt tips til denne sykepleieren: ta vare på deg selv 💓 kommunen som arbeidsgiver må ta ansvaret for at evt "korthuset raser". Dette er ikke ditt ansvar. Din helse er ditt ansvar.

https://sykepleien.no/2023/11/fortvilet-sykepleier-til-ordforeren-jeg-holder-snart-ikke-ut-lenger?cid=smo9160024218&fbclid=IwAR15WnoVkqoRoe6kvoCEAf9YPjfoKwYJsJtrEEMm_rQ2XNyIbsnC8SjB-08

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er veldig pres på mange i omsorgsyrker. Systemet legger opp til at de ansatte skal streke seg (for) langt. Det er ironisk at kommunene ofte er de mest rotete og uprofesjonelt arbeidsgiverne! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda kjempedårlig samvittighet for at jeg har sagt opp jobben for å ta videreutdanning, enda jeg tar ekstravakter vedsiden av studiene og alt ting. Men jeg vet det er så krise..  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Ja det er veldig pres på mange i omsorgsyrker. Systemet legger opp til at de ansatte skal streke seg (for) langt. Det er ironisk at kommunene ofte er de mest rotete og uprofesjonelt arbeidsgiverne! 

Jeg vet ikke helt med det. Kommunen er litt ryddigere mtp å gi full og fast stilling. På St Olavs er feks 75% vikariater normen. Og så må man gå 3 delt turnus som er noe herk. 

Endret av mitch92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke helt med det. Kommunen er litt ryddigere mtp å gi full stilling. På St Olavs er 75% vikariater normen. Og så må man gå 3 delt turnus som er noe herk. 

Det finnes kansje steder som er vere, og sikert forskjeller fra komune til kommuner. Min erfaringer med kommunen som arbeidsgiver er at det kan være ganske rotete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (51 minutter siden):

Det finnes kansje steder som er vere, og sikert forskjeller fra komune til kommuner. Min erfaringer med kommunen som arbeidsgiver er at det kan være ganske rotete. 

Jeg har personlig mye dårligere erfaring med sykehus. Så spørs vel litt på hvor man er. Har inntrykk av at sykehuset bare skal ha folk midlertidig for å kunne la være å fornye hvis de er misfornøyd med den ansatte (lager for mye "bråk" angående arbeidsmiljø, er syk, må ta ut sykt barn dager osv) . Føler også til mye dårlig stemning og konkurranse blant de ansatte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fighter83 skrev (6 timer siden):

Sånn er det for mange ansatte innen helsevesenet pr i dag. Helt forferdig å bli møtt med så lite støtte og hjelpeapparat i jobb når det er sånn her. 

Mitt tips til denne sykepleieren: ta vare på deg selv 💓 kommunen som arbeidsgiver må ta ansvaret for at evt "korthuset raser". Dette er ikke ditt ansvar. Din helse er ditt ansvar.

https://sykepleien.no/2023/11/fortvilet-sykepleier-til-ordforeren-jeg-holder-snart-ikke-ut-lenger?cid=smo9160024218&fbclid=IwAR15WnoVkqoRoe6kvoCEAf9YPjfoKwYJsJtrEEMm_rQ2XNyIbsnC8SjB-08

Opplevde dette selv denne uka. Har fått korona og var nede for telling men på jobb var det krise om jeg var borte. Var sykemeldt men presset til å jobbe Så jeg jobba på meg feber.. 

Anonymkode: 88bab...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve brevet er bak betalingsmur, men jeg kan jo ane hva det gjelder.

Mener denne sykepleieren at hun bærer hele helsevesenet i Asker kommune på sine skuldre, og at de er så avhengige av henne at hun ikke kan sykemelde seg?

Det er jo bare én måte å finne det ut på... Og nei, det er ikke hennes ansvar å skaffe ekstra bemanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (23 minutter siden):

Selve brevet er bak betalingsmur, men jeg kan jo ane hva det gjelder.

Mener denne sykepleieren at hun bærer hele helsevesenet i Asker kommune på sine skuldre, og at de er så avhengige av henne at hun ikke kan sykemelde seg?

Det er jo bare én måte å finne det ut på... Og nei, det er ikke hennes ansvar å skaffe ekstra bemanning.

Sånn holdning som du fremviser her hjelper ingenting. Jeg skjønner godt hva denne sykepleieren mener, og det er veldig lettvindt for deg å latterliggjør det hun sier med "mener hun å bære hele helsevesenet i Asker på sine skuldre" og så si  at det ikke er hennes ansvar å skaffe vikar. Du viser bare at du har null forståelse for den hverdagen folk har der ute, og som de nå prøver å skape oppmerksomhet rundt. 

Jeg forstår denne sykepleieren svært godt. Jeg er spesialsykepleier med en spesifikk kompetanse det er vanskelig å erstatte, spesielt på sommeren. I sommer var jeg en av svært få som var på jobb i den perioden hoveddelen av staben avløste ferie, og grunnet fravær da gikk det så vidt rundt. Jeg var skadet, men gikk likevel på jobb, fordi om jeg ikke kom ville personellmangelen direkte medført at pasienter ikke ble operert for kreft. Tenk deg at det er du som har fått kreftidiagnosen, du må ha operasjon for å blitt kvitt faenskapen, m en du får ikke operasjon fordi det mangler personell. Jeg var det personelle i sommer, og jeg gikk på jobb ut fra omsorg for mine medmennesker. Denne sykepleieren er nok i samme dilemma, blir hun vekke er det ikke andre til å gjøre jobben, dvs at mennesker i stor nød ikke får hjelp. Det er faktisk ikke slik at det er bare å skaffe vikar, ofte er det ikke vikarer, og da kan ikke oppgavene gjøres. På et tidspunkt i sommer ble var det så labert med folk hos oss at andre måtte beordres hjem fra ferie dersom det ble fravær, da skal det svært mye til å være vekke. Du får tenke på hvordan du hadde likt å bli beordret hjem fra all inclusive på Kreta med familien pga sykdom på arbeidsplassen. Da har man faktisk mye av helsevesenet og kollegene i sin enhet på sine skuldre. Slutt med nedlatenheten, dette er åpenbart noe du ikke forstår deg på.  

Anonymkode: d9976...71c

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplevde dette selv denne uka. Har fått korona og var nede for telling men på jobb var det krise om jeg var borte. Var sykemeldt men presset til å jobbe Så jeg jobba på meg feber.. 

Anonymkode: 88bab...571

Det har jeg og gjort du gitt. Hadde influensa men pressa meg på jobb mens jeg enda ikke var helt frisk og endte opp med feber og var dårlig i lengre tid enn om jeg bare hadde holdt meg hjemme tror jeg...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda er det ikke sykepleiere som har det tøffest. Legene har det mye, mye verre. 

Anonymkode: abdcc...eaf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn holdning som du fremviser her hjelper ingenting. Jeg skjønner godt hva denne sykepleieren mener, og det er veldig lettvindt for deg å latterliggjør det hun sier med "mener hun å bære hele helsevesenet i Asker på sine skuldre" og så si  at det ikke er hennes ansvar å skaffe vikar. Du viser bare at du har null forståelse for den hverdagen folk har der ute, og som de nå prøver å skape oppmerksomhet rundt. 

Jeg forstår denne sykepleieren svært godt. Jeg er spesialsykepleier med en spesifikk kompetanse det er vanskelig å erstatte, spesielt på sommeren. I sommer var jeg en av svært få som var på jobb i den perioden hoveddelen av staben avløste ferie, og grunnet fravær da gikk det så vidt rundt. Jeg var skadet, men gikk likevel på jobb, fordi om jeg ikke kom ville personellmangelen direkte medført at pasienter ikke ble operert for kreft. Tenk deg at det er du som har fått kreftidiagnosen, du må ha operasjon for å blitt kvitt faenskapen, m en du får ikke operasjon fordi det mangler personell. Jeg var det personelle i sommer, og jeg gikk på jobb ut fra omsorg for mine medmennesker. Denne sykepleieren er nok i samme dilemma, blir hun vekke er det ikke andre til å gjøre jobben, dvs at mennesker i stor nød ikke får hjelp. Det er faktisk ikke slik at det er bare å skaffe vikar, ofte er det ikke vikarer, og da kan ikke oppgavene gjøres. På et tidspunkt i sommer ble var det så labert med folk hos oss at andre måtte beordres hjem fra ferie dersom det ble fravær, da skal det svært mye til å være vekke. Du får tenke på hvordan du hadde likt å bli beordret hjem fra all inclusive på Kreta med familien pga sykdom på arbeidsplassen. Da har man faktisk mye av helsevesenet og kollegene i sin enhet på sine skuldre. Slutt med nedlatenheten, dette er åpenbart noe du ikke forstår deg på.  

Anonymkode: d9976...71c

Jeg aner ikke hva du mener med "sånn holdning", "nedlatenhet" eller at jeg har "null forståelse". Er det noen som er nedlatende her, så er det jo deg.

Jeg skrev et svar til deg, men jeg slettet det. Du virker i overkant aggressiv, og jeg tror ikke du er mottakelig for andres synspunkter. Jeg vil heller ønske deg lykke til som utbrent, når den dagen kommer. Jeg har hatt diagnosen selv, og det var alt annet enn festlig...

Endret av Portia Catonis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...