Gå til innhold

Bekjemp vold mot kvinner


Andro

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det også triumph of the right. De har jo agens. Det er bare tull at det bare er venstresiden som er push-faktor. Høyresiden maler sine egne fiender like tett.

Anonymkode: cb3f4...ef0

Tror du misforstår sitatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gregarious skrev (20 minutter siden):

Når en diskuterer så er det normalt å forholde seg til det som blir sagt og ikke hva du ønsker at jeg sier så det skal bli lettere med mot argument.

Historien er også full av kvinner som undertrykker menn, har individet makt så vil en utøve den om det tjener en selv. Se bare på din antagelse om at det er menn som starter alle kriger, når sannheten er at kvinner har startet flere kriger relativt til antall kvinnelige statsledere. 
Det må forstås som at disse kvinnene ikke er representative for kvinner generelt, men ekstremversjoner av kjønnet, på samme måte som menn som har startet kriger ikke er representative for menn. 

 At vi er forskjellige, men har samme gruppetilhørighet er fundamentet i et velfungerende samfunn, en ser jo klart hva som skjer når en ikke gjør dette, enten det er religion, hudfarge eller idelogi.  

At du forsetter og kvantifisere lidelser for å måle dem opp mot kjønn viser litt av problematikken, samt kommentaren som så ofte kommer i slike diskusjoner at menn må ordne gitt problem selv.  

Om 10-15 år så har vi et mye mer konservativt samfunn, med påfølgende tilbakegang på mye av det som er positivt med samfunnet vi har.  Om en maler noen som fienden lenge nok så blir de det.

Som Stephen Fry sa "It is not the triumph of the right, it is the. catastrophic failure of the left."

 


Men noen råd; Forhold deg til det som blir sagt, slutt å blande sammen fravær av likestilling og fravær av et problem og les selv studiene du linker til. 

Ja du svarer jo ikke på noe av det jeg spør om, så du forholder deg ikke mye til det som blir sagt du heller. 

Så at vi ser på voldtekt som et problem som hovedsaklig rammer kvinner er polariserende? Hvordan skal vi ellers snakke om det? Hvor har jeg sagt noe om at menn må ordne opp selv? Tvert imot sier jeg jo at det burde vært mer fokus på seksuelle overgrep mot menn. 1 av 5 norske kvinner har blitt voldtatt. Det er et problem. Men greit. Vi trenger ikke kalle det et likestillingsproblem. Hva så? Det er et problem uansett. Er det bedre for deg om vi kaller det et menneske-problem? Jeg mener at hverken menn eller kvinner skal måtte "ordne opp selv" som du sier. Jeg syns det er helt feil. 

Du får fortelle hvilke ideer du har til å løse dette da. Det er jo det som er hele poenget med dette. 

Hva kan vi  gjøre med dette problemet? 

Forhold deg til det som blir sagt du og takk. 

Jeg blander ikke noe som helst. 

Hvilke studier har jeg ikke lest? 

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (11 minutter siden):

Ja du svarer jo ikke på noe av det jeg spør om, så du forholder deg ikke mye til det som blir sagt du heller. 

Så at vi ser på voldtekt som et problem som hovedsaklig rammer kvinner er polariserende? Hvordan skal vi ellers snakke om det? Hvor har jeg sagt noe om at menn må ordne opp selv? Tvert imot sier jeg jo at det burde vært mer fokus på seksuelle overgrep mot menn. 1 av 5 norske kvinner har blitt voldtatt. Det er et problem. Men greit. Vi trenger ikke kalle det et likestillingsproblem. Hva så? Det er et problem uansett. Er det bedre for deg om vi kaller det et menneske-problem? Jeg mener at hverken menn eller kvinner skal måtte "ordne opp selv" som du sier. Jeg syns det er helt feil. 

Du får fortelle hvilke ideer du har til å løse dette da. Det er jo det som er hele poenget med dette. 

Hva kan vi  gjøre med dette problemet? 

Forhold deg til det som blir sagt du og takk. 

Jeg blander ikke noe som helst. 

Hvilke studier har jeg ikke lest? 

Jeg svarer selvsagt ikke på spørsmål som er lagt opp som en stråmann. 

Det er ikke polariserende å snakke om utfordringer som rammer mer det ene kjønnet, det er polariserende når en utelukkende bruker statistikk som viser at kvinner har det verst.  Slik som i hovedinnlegget her.
På samme måte som en kan kjempe for at færre skal dø av prostatakreft uten å henvise til at det dør jo flere menn av det en kvinner av brystkreft, samt liste opp masse kreftstatestikk der menn er tapere, men unnlate å nevne det motsatte. 

Det beste en kan gjøre for å bedre denne problematikken tror jeg er å hindre at flere får ekstreme meninger, uansett hvilken side en er på. Til mer ideologisk avstand til mer polarisering og igjen mer hat. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (10 minutter siden):

Jeg svarer selvsagt ikke på spørsmål som er lagt opp som en stråmann. 

Det er ikke polariserende å snakke om utfordringer som rammer mer det ene kjønnet, det er polariserende når en utelukkende bruker statistikk som viser at kvinner har det verst.  Slik som i hovedinnlegget her.
På samme måte som en kan kjempe for at færre skal dø av prostatakreft uten å henvise til at det dør jo flere menn av det en kvinner av brystkreft, samt liste opp masse kreftstatestikk der menn er tapere, men unnlate å nevne det motsatte. 

Det beste en kan gjøre for å bedre denne problematikken tror jeg er å hindre at flere får ekstreme meninger, uansett hvilken side en er på. Til mer ideologisk avstand til mer polarisering og igjen mer hat. 


 

Du legger nå litt opp til det selv da. 

Jeg tror ikke et sånt innlegg som denne tråden startet med er med på å polarisere samfunnet. Det var tross alt et innlegg i forbindelse med den internasjonale dagen til bekjempelse av vold mot kvinner. Enig i at man ikke nødvendigvis trenger å sammenligne med menn, men det viser jo seg at volden mot kvinner ofte er av annen karakter. Og det er det jo ganske vesentlig å vite for å finne løsninger på problemet. 

Hva ligger bak voldsbruken? Det er sannsynligvis en annen motivasjon bak partnervold enn f eks å bli banket opp på byen. Vold er vold, men det er ikke polariserende å snakke om at ulike typer vold statistisk sett rammer kjønnene ulikt. 

Ekstreme meninger kan sikkert være grunnen til noe av volden. Ekstremt negativt kvinnesyn kan kanskje forklare noe noe av partnervolden og voldtektene. Fyll tror jeg faktisk er mye av grunnen til volden på byn. Hatkriminalitet er nok noe. Kanskje spesielt den som er rettet mot homofile og andre minoriteter. 

Ekstreme meninger og polarisering ser vi jo overalt i samfunnet, og spesielt på nettet. Men ts sitt hovedinnlegg representerer hverken en ekstrem mening eller polarisering. 

 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg startet en annen tråd om dette emnet for en uke ? siden og jeg har helt klart meninger om dette tema, UAVHENGIG om det er kvinner eller menn som utsettes. Begge utsettes men det er likevel en forskjell om en ser prosentvis type vold og hvem som utøver eller er offer. Også eldre er utsatt og iflg NKVTS er det idag mellom 50.000 og 70.000 eldre over 60 år som har blitt utsatt ETTER at de fylte 60.
Derfor mener jeg dette er et generelt problem, men flott om noen kan peke på spesielle grupper slik at det er lettere å gjøre tiltak. Uansett grupper vil det for utenforstående sees ut som at vold og overgrep er noe politikere og byråkrater ønsker for å ha noe "å snakke om".
Det var det Erna Solberg sa i et intervju. DETTE ER NOE VI MÅ SNAKKE OM. Er det noe politikere og byråkrater kan så er det nettopp "å snakke om det". Viljen og evnen til å hindre det synes imidlertid ikke å være fraværende.
Jeg var i kontakt med Justisdepartmentet i 2020 ? og spurte hvorfor kommunene ikke gjorde noe iflg Kommunehelseloven § 3-3-a (krever å legge til rette for å hindre vold og overgrep). Jeg fikk naturligvis aldri svar, men en stund senere kom det en pressemelding på 3-4 sider som omhandlet mye. 2 linjer var spandert på problemet om vold og overgrep der justisministeren sa at "Kommunehelseloven § 3-3-a er bare et forslag". Javel, - men da kan det også fjernes fra lovverket og isteden sendes ut et brev som et forslag til kommunene fremfor å gi befolkningen falske  forhåpninger.

Vår familie ble også utsatt for  et overgrep. Det endte bra med noen blåmerker men vi har brukt mye tid på å finne tiltak.
Men det er 2 ting ved politikerne og byråkratenes håndtering jeg ikke forstår.

Vi som er indirekte berørt som f.eks. familiemedlemmer til de som opplever vold og overgrep blir som oftest ekstremt frustrert over politikere og byråkrater som ikke vil gjøre tiltak men i verste fall la personer dø. Forstår ikke politikerne at dette gjør at vi mister tilliten til de partiene som velger å ikke gjøre gratis tiltak. Er virkelig politikerne så dumme eller så lite interessert i befolkningen at de lar folk dø og med resultat som tilsier færre velgere ved valgene. Alle referer til fine glansed brosjyrer/partiprogrammer men INGEN gjør de gratistiltakene som kan endre situasjonen for mange. Bare det å leve under konstant trussel kan medføre katastrofale hendelser som enkelt kunne vært unngått. .men isteden velger å Jeg kjenner til minst 2 tilfeller beskrevet i pressen de siste årene der drap kunne vært unngått. Isteden vokser barn opp uten biologiske foreldre pga at myndighetene ikke vil fortelle om de tiltakene som finnes. Dette er årsaken til at det oppfattes som at politikere og byråkrater ØNSKER AT FOLK SKAL BLI DREPT. Jeg sier ikke at de ønsker det for da blir jeg arrestert, men at det ser slik ut for oss som vet det finnes enkle og billige verktøy for å hindre opp mot 30% er frustrerende. Iflg Politiets egne statistikker som bl.a. forteller hvem som utsettes kan hindres om EN fornuftig person som blir lyttet til kan fortelle dette.

Jeg var i kontrakt med Politidirektoratet som sa at de ikke ville vurdere andre tiltak enn voldsalarm for å slippe å administrere det. Men hva om de fortalte de som er utsatt om løsninger som finnes. Jeg skal ikke gjøre det for da blir jeg sikkert utestengt for reklame, men det finnes på det åpne markedet og er derfor løsninger som politiet IKKE behøver å administrere.
Å INFORMERE BEFOLKNINGEN OM TILTAK MOT VOLD OG OVERGREP ER MYNDIGHETENE PÅLAGT IHT ISTANBUL KONVENSJONEN  Kap. III,. SArt. 13, Pkt 2. Denne konvensjonen ble ratifisert av Norge i 2017. En oversikt over forskjellige tiltak kunne vært lagt ut på Hjelpemiddelsentralen sine sider.

Vold og overgrep kostet iflg Justis- og beredskapsdepartementet 93 MILLIARDER i 2020 (en rapport myndighetene kjøpte fra Menon Economics. En lege ved Ullevål sa i et TV program at en eneste voldtekt vil i snitt koste samfunnet 7 millioner for lege besøk og rettsaker. Isteden velger altså politikere og byråkrater en løsning der barn blir foreldreløse.  Som nevnt ovenfor kan ca 30% av vold og overgrep forhindres basert på Politiets rapport om hvem som utsettes og hvor det skjer. Myndigheten kan med andre ord spare opp til 30 MILLIARDER. Indirekte betaler myndighetene for å få deler av befolkningen drept eller i det minste gjøre det slik at vold og overgrep får fortsette. 93 milliarder var i 2020 så jeg antar at kostnadene nå er over 100 milliarder.

DET ER IKKE LENGER NOK Å SNAKKE OM VOLD OG OVERGREP SELV OM DET ER DET POLITIKERNE VIL. TIL DERE SOM ER POLITIKERE DER UT VIL JEG BARE SI AT PRAT LØSER IKKE PROBLEMENE. DET MÅ SNART OGSÅ POLITIKERE OG BYRÅKRATER FORSTÅ.
AT VI IDAG IKKE KAN UNNGÅ 100% AV ALLE VOLD OG OVERGREPSSAKER MÅ IKKE HINDRE OSS FRA VI REDDER DE VI KAN REDDE. DET VIL GI MILLIARDER I SPARTE SAMFUNNSKOSTNADER SOM KAN BRUKES TIL Å STOPPE DET VI IKKE KAN STOPPE IDAG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...