Gå til innhold

Har du råd til en som prøver å slutte å drikke alkohol ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var ingen svar nei 

Anonymkode: 6e626...f21

Tråden handler om TS sitt spørsmål om hjelp til måter å unngå alkohol på, så du trenger ikke kuppe tråden for å komme med belæring om hvor galt det er å kose/belønne seg. TS trenger hjelp til et bedre liv, ikke et mer miserabelt liv med flere ting å føle seg skyldig for.

Anonymkode: 8af17...1cf

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi jeg ha et behov for å kose meg og slappe av etter en lang uke. Hvordan man gjør det, får være opp til den enkelte. Om du ikke trenger det, vil jeg vel si at du er unntaket hvis man skal vurdere utfra hva folk gjør i helgene, men jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du lever ditt liv 😊

Anonymkode: 6725b...a08

Hehe, nei jeg trenger ikke belønning fordi det er helg. Helga kommer uansett den. Er ikke noe jeg skal belønnes for.

Anonymkode: 6e626...f21

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg ha et behov for å kose meg og slappe av etter en lang uke. Hvordan man gjør det, får være opp til den enkelte. Om du ikke trenger det, vil jeg vel si at du er unntaket hvis man skal vurdere utfra hva folk gjør i helgene, men jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du lever ditt liv 😊

Anonymkode: 6725b...a08

Hvis du liker smaken på alkoholholdige drikker, og ikke bare rusfølelsen, så anbefaler jeg virkelig å lete opp gode alkoholfrie alternativer. Jeg og samboer har sluttet å drikke alkohol grunnet sykdom/medisiner og har funnet en del rødvin, hvitvin og øl som er gode. I tillegg mener samboer at alkoholfri Martini faktisk smaker veldig godt, nesten som originalen.

I tillegg finnes det jo mange måter å kose seg og belønne seg på. Hvilke andre ting (helst ikke så usunne kanskje) er det du føler glede ved, som du kan investere tid og penger på, både til helg og hverdags?
Den appen som er nevnt tidligere i tråden høres også smart ut. De fleste synes ting er lettere og mer motiverende når man kan registrere og se fremgang og statistikk.

Anonymkode: 8af17...1cf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med dette selv, men vil bare tipse om at Maria Mena kuttet ut alkohol for en stund siden, og skriver masse om det på Instagram-profilen sin. Kanskje det kan hjelpe?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hehe, nei jeg trenger ikke belønning fordi det er helg. Helga kommer uansett den. Er ikke noe jeg skal belønnes for.

Anonymkode: 6e626...f21

Deg om det.

Anonymkode: 7cfcc...d9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for alle svar. 

Jeg har ikke drukket alkohol i helgen!  Veldig glad for det. 
Deilig å våkne frisk og opplagt. 
 

Maria Mena skal jeg begynne å følge, og en app skal jeg laste ned. 
 

I dag har jeg vært 7 dager uten alkohol. Jeg kjenner at jeg har vært mer tålmodig i dag, enn jeg pleier å være på søndager.🙈

Anonymkode: d8693...8e2

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde spandert på meg noen få timer hos en psykolog. Både for litt psykoedukasjon om avhengighet + at dere kan lage en tydelig plan for å mestre dette. Bedre å ta litt skikkelig tak nå mens det fortsatt er mulig. Det trenger ikke å bli dyrt, for noen få timer kan være nok. Og du sparer det inn på å ikke kjøpe alkohol. Avhengighet er veldig arvelig, så dette hadde jeg tatt skikkelig tak i med en gang.

Også selvfølgelig de vanlige rådene, om å ikke ha det tilgjengelig hjemme. La være å oppsøke selskapeligheter med alkohol nå den første tiden, osv.

Anonymkode: bfff6...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 dager! 🤗 Akkurat nå jeg ikke lyst på alkohol heller. 
 

Jeg skal på julebord i helgen. Det tror jeg kommer til å gå helt fint. Det er ett lite sted jeg skal til, og jeg kommer til å kjøre selv. Det er ikke aktuelt å ligge over der. 
 

Har lastet ned appen som jeg ble rådet til. Det er motiverende å se at tallene blir høyere etterhvert som tiden går.

Anonymkode: d8693...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den 13.dagen. Still going strong . Tusen takk for alle tips her. De hjelper. 
 

Tar gjerne i mot flere. 

Anonymkode: d8693...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kjør en hvit mnd. Kvitt deg med all alkohol du har i huset. Tøm det ut eller gi det bort. 

Når den hvite mnd er over, så gikk det så bra at du fortsetter hvitt år. Blircdet vanskelig,  så oppsøk AA

Unngå steder der det drikkes frem til du r klar. Evnt vær sjåfør 

Anonymkode: a602b...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg kjenner at jeg bruker denne tråden som litt dagbok. 
Men det hjelper. 
 

Nå er det 14 dager uten alkohol🤗To helger uten å ha drukket . 
Jeg har hatt lyst på vin, men har ikke tatt. For når jeg våkner dagen etter jeg har hatt lyst på så er det deilig å vite at jeg ikke tok noe. Den følelsen tenker jeg på da jeg har lyst på vin. 
 

Anonymkode: d8693...8e2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 14.42):

9 dager! 🤗 Akkurat nå jeg ikke lyst på alkohol heller. 
 

Jeg skal på julebord i helgen. Det tror jeg kommer til å gå helt fint. Det er ett lite sted jeg skal til, og jeg kommer til å kjøre selv. Det er ikke aktuelt å ligge over der. 
 

Har lastet ned appen som jeg ble rådet til. Det er motiverende å se at tallene blir høyere etterhvert som tiden går.

Anonymkode: d8693...8e2

Sant det er😁 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Jeg kjenner at jeg bruker denne tråden som litt dagbok. 
Men det hjelper. 
 

Nå er det 14 dager uten alkohol🤗To helger uten å ha drukket . 
Jeg har hatt lyst på vin, men har ikke tatt. For når jeg våkner dagen etter jeg har hatt lyst på så er det deilig å vite at jeg ikke tok noe. Den følelsen tenker jeg på da jeg har lyst på vin. 
 

Anonymkode: d8693...8e2

Vil bare si at det er ganske sterkt gjort av deg. Av en eller annen grunn får jeg også mer lyst på vin nå i desember, seinest i går. Men den lysten og suget går jo over også føler en seg så mye bedre etterpå når en har stått det av, en mestring å tåle suget uten å gi etter. Det bygger viljestyrke og karakter.

Synes det er kjekt med disse oppdateringene dine😊 Godt å høre det går bra med deg!

Anonymkode: bf832...1b7

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 dager uten alkohol. 
Jeg kjenner at jeg tenker mindre på alkohol. Jeg er ikke inne og sjekker appen hele tiden heller. 
 

Her om dagen tok meg selv i å tenke at jeg gledet meg til å krype under pleddet med en kopp te på kvelden.😵‍💫😂Den var ny! Men så koselig kvelden er da. 

Anonymkode: d8693...8e2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så god endring du har gjort. 

Jeg og mannen min reduserte også kraftig på alkoholen etter sommeren. For vår handlet det mye om kalorier. En halvliter øl og vin inneholder jo ca 200 kalorier. Vi er i 40-årene så ekstra kalorier biter seg fast..

Jeg ser det handlet mye om vane. Så enkelt å hente seg det i kjøleskapet. Nå drikker mannen min sukkerfri brus som kos, og jeg lager ofte te. 

 

 

Anonymkode: 7fd85...6f7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på deg, Ts ❤️

Jeg sluttet med alkohol for 5 dager siden. Foreløpig går det veldig fint, koser meg med te og sukkerfri brus. Men har en mann i huset som har betydelig høyere alkoholforbruk enn det jeg hadde. Derfor står det ofte åpne vinflasker på kjøkkenbenken og øl i kjøleskapet. Jeg får testet viljestyrken min i hvert fall.. Hadde såklart vært lettere for meg dersom det ikke fantes alkohol i huset.

Anonymkode: 2d620...cc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei -Jeg er omtrent i samme båt som trådstarter , og vil bare si at jeg fant denne tråden veldig motiverende og skal dra den frem nå og da.

Takk for at du delte 🤗

Anonymkode: 11746...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Heier på deg, Ts ❤️

Jeg sluttet med alkohol for 5 dager siden. Foreløpig går det veldig fint, koser meg med te og sukkerfri brus. Men har en mann i huset som har betydelig høyere alkoholforbruk enn det jeg hadde. Derfor står det ofte åpne vinflasker på kjøkkenbenken og øl i kjøleskapet. Jeg får testet viljestyrken min i hvert fall.. Hadde såklart vært lettere for meg dersom det ikke fantes alkohol i huset.

Anonymkode: 2d620...cc7

Tusen takk! Godt å ha noen som heier på seg. 
Jeg heier på deg! 5 dager er bra jobbet. 
Vi har alkohol i huset, men det går bra for meg. I kveld har jeg drukket munkholm og jeg koste meg med det.❤️

Tenk på hvor godt det er å våkne i morgen . Og når du legger deg om kvelden, gi deg selv ett klapp på skulderen. 
Det gjør jeg. Skulle bare mangle om jeg ikke roser meg selv. 
 

Lykke til videre. 

Anonymkode: d8693...8e2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei -Jeg er omtrent i samme båt som trådstarter , og vil bare si at jeg fant denne tråden veldig motiverende og skal dra den frem nå og da.

Takk for at du delte 🤗

Anonymkode: 11746...fec

Det er bra du finner denne tråden motiverende. ❤️

Anonymkode: d8693...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd jeg fikk er å ikke fokusere på hva du mister ved å ikke drikke, men hva du vinner ved å være alkoholfri.

Du vinner bedre helse, bedre søvn, bedre og mer stabilt humør, mer energi, bedre immunforsvar, slankere kropp, tykkere lommebok. Blant annet :) 

Anonymkode: 2d620...cc7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...