AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #21 Del Skrevet 24. november 2023 3 mnd ja. Det som var vanskelig for meg i 2020-2021 var innreisekarantene og bestemmelsene. For noe tull hele den greia der, over hele verden. Det er på tide å skjønne at vi er internasjonale, og at så sykt mange mennesker i verden ikke bor i samme land som familien sin. En ting er reiser for moro, men å besøke familie.... En annen ting er alle som måtte dø alene, føde alene osv. Horribelt, å holde familie unna. Det gikk for langt. Men ja, 3 mnd lockdown hadde jeg overlevd. Anonymkode: bd6a0...10a 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #22 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja det hadde vært helt greit, men klarer meg uten vaksinen neste gang. Vil ikke ha flere bivirkninger! Anonymkode: 78e14...1c9 Hvilke? Synes det var deilig at samfunnet ble stengt ned i starten. Verre for mange unge. Spiseforstyrrelser og psykiske problemer blant unge skjøt i været under covid. hadde blitt beordret hadde jeg gjort som jeg fikk beskjed om, men maske hjelper kun om man selv er smittet. Det er det mange som tydeligvis ikke vet? Anonymkode: 66e86...fc3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #23 Del Skrevet 24. november 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: 3 mnd ja. Det som var vanskelig for meg i 2020-2021 var innreisekarantene og bestemmelsene. For noe tull hele den greia der, over hele verden. Det er på tide å skjønne at vi er internasjonale, og at så sykt mange mennesker i verden ikke bor i samme land som familien sin. En ting er reiser for moro, men å besøke familie.... En annen ting er alle som måtte dø alene, føde alene osv. Horribelt, å holde familie unna. Det gikk for langt. Anonymkode: bd6a0...10a Ja, helt håpløst. Stenging av grenser hadde null for seg, viruset var over hele verden lenge før det ble stengt. Helt utrolig hvor lenge de holdt det gående med at "importsmitte" var så mye verre enn å bli smittet av naboen. Gule, røde, oransje og grønne land og den galskapen der. Hotellkarantene istedenfor å å få reise hjem mv. Skal man unngå at smitte sprer seg over landegrensene måtte man stengt alle grenser permanent. Noe overraskende mange mennesker høres ut til å være tilhengere av. 😛 Problemet er at det i liten/ingen grad er tatt noe ordentlig oppgjør med tiltak som både var ulovlige og lite virksomme. Dermed danner det seg et bilde av at vi håndterte dette godt. Og noe vi lærte under pandemien er at folk stort sett mener det de blir fortalt at er riktig. Og veldig få tar inn over seg at den økonomiske situasjonen vi har nå i stor grad skyldes tiltak under pandemien. Anonymkode: 95ebb...d66 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #24 Del Skrevet 24. november 2023 Om det er svartedauen 2.0 som kommer så ja. Har vi noe annet valg? Alle land i Europa ble rammet og Norge var blant de verste. Opptil 2/3 av alle døde her og i Oslo anslås det 80% døde. Dengang visste de ikke om bakterier og virus, men de mest oppegående og de som ikke hadde fått varig lammet hjerne av religion skjønte jo at det smittet og at isolering virket. Men de fleste steder skjønte de ikke i tide hvilke tiltak som var effektive. Noen steder fikk jødene skylda, andre steder fikk «hekser» skylda, så de måtte jo brennes... Enslige kattekvinner var særlig utsatte for sånne anklager. Kattene holdt jo mus og rotter unna, altså smittebærere, så disse damene overlevde i større grad enn andre, noe som etter den tids «logikk» selvfølgelig bare kunne skyldes at de stod i ledtog med djevelen og stod bak smitten uten å selv bli rammet. De som i dag promoterer antivitenskap og ikke vil rette seg etter fornuftige smitteverntiltak promoterer i ytterste konsekvens sånt grums fra gamledager. Fremdeles står heksetro sterkt enkelte steder, f eks noen steder i Afrika, vi er ikke så utviklet som mange tror, det er bare et tynt lag på overflaten som lett kan ødelegges i en befolkning, se bare på hvordan Putines egentlige idiotiske propaganda fungerer i Russland, hvor lettlurte vi egentlig er også i 2023 gitt de rette forutsetningene. Anonymkode: 93442...e66 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 24. november 2023 #25 Del Skrevet 24. november 2023 Kommer an på hvor alvorlig det er. Jeg jobber et sted som ble hardt rammet av covid, vil nødig oppleve slikt igjen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 24. november 2023 #26 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) Må jo bare godta lockdown, men munnbind? 😂 Nei. Det å holde seg hjemme syns jeg var helt topp! Endret 24. november 2023 av Perfume 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #27 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei, neste gang må vi stå opp i fellesskap, hjelper ikke om bare en håndfull enkeltpersoner opponerer mot galskapen. Anonymkode: 95ebb...d66 Det er fordi dere kanskje ikke er mer enn en håndfull som mener man ikke skal ta et kollektivt ansvar. Og takk og lov for det. Anonymkode: 8adcd...16e 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #28 Del Skrevet 24. november 2023 Savner pandemien! Men her jeg bor merket vi ikke mye av konsekvensene og i tillegg var jeg student, så det var helt nydelig. Anonymkode: 2ca7c...093 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 24. november 2023 #29 Del Skrevet 24. november 2023 Ja, selvfølgelig hadde jeg godtatt det. Skulle jeg liksom ha hørt mer på mongoer som tror de har noe oppi topplokket enn all verdens helsemyndigheter? 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #30 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja det hadde vært helt greit, men klarer meg uten vaksinen neste gang. Vil ikke ha flere bivirkninger! Anonymkode: 78e14...1c9 Famous last words😉 Anonymkode: b4e26...380 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #31 Del Skrevet 24. november 2023 Nei. Hadde heller ikke godtatt hetsingen av de som ikke ønsker å ta vaksine. Sett i ettertid så var det noen mørke, mørke år, hvor mye mørkt og skummelt i mennesker kom frem i lyset. Anonymkode: fd7ec...1e9 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #32 Del Skrevet 24. november 2023 Ja, men jeg bor i enebolig med god plass utenfor, så jeg er ikke av dem som hadde slitt mest. Masse mat i kjelleren har jeg også. Anonymkode: 029dd...19b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #33 Del Skrevet 24. november 2023 Som helsepersonell var det ikke så mye lockdown, vi jobbet jo bare mye mer enn vanlig. Så jeg vil helst unngå det, det var en slitsom tid med hardkjør for oss. Samtidig fikk vi helst ikke gjøre noe annet enn jobb og hjem, jobben ville ikke at vi skulle gå i butikken engang, eller bhg/skole osv. Munnbind brukte jeg aldri uansett, de jeg jobber med tålte ikke det, vi prøvde, men det fungerte overhodet ikke. Og som privatperson var det helt uaktuelt og det ville det fortsatt vært ved en evnt ny pandemi. Vaksiner er også helt uaktuelt. Den største ulempen (bortsett fra å jobbe seg i hjel) synes jeg var at vi ikke kunne trene, å ikke engang få den mentale pausen der var krevende i den situasjonen. Anonymkode: 4ac6f...fba 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #34 Del Skrevet 24. november 2023 Kun hvis det viser seg at det er en betydelig farligere sykdom. Under 1% dødelighet og da flest gamle mennesker er i mine øyne ikke farlig nok å stenge ned verden i årevis. Anonymkode: d49e1...a64 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 24. november 2023 #35 Del Skrevet 24. november 2023 Ja, ingen problemer med munnbind og 3 md lockdown. Er heldig og kan jobbe hjemmefra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #36 Del Skrevet 24. november 2023 Hadde ikke hatt noen problemer med det. Anonymkode: 89db6...25c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #37 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jada, jeg er veldig fornøyd med hvordan vi klarte oss gjennom Covid her i Norge. Og jeg er overbevist at det er nettopp fordi folk har visst så stor tillit til staten, og de fleste gjorde det de fikk beskjed om. Jeg er nemlig ikke norsk, mine foreldre og besteforeldre bor/bodde utenlands. Og jeg trodde i utgangspunktet at velstand er det som ville bestemme hvor bra vi vil håndtere en pandemi. Virker jo logisk, rikere land er bedre sikret. Viset seg at nettopp tillit og ikke velstand i seg selv, som er helt avgjørende. I landet mitt har overskudd av dødelighet i Covid-årene har vært helt horribelt. Begge mine gjenlevende besteforeldre døde i Covid, 86 og 92 år gamle. Det er død overalt, enhver person i min krets opplevde død av covid blant slekt, det er oftest besteforeldre, foreldre. Det er ikke alltid de eldste, det er også mange i 50- og 60-årene, det er folk som åpenbart kunne leve lengre. Alle kjenner noen som døde av Covid i nærmeste familie. Det er fordi med lav tillit til staten, det er få som følgte regler og restriksjoner, det er få som ville vaksinere seg. Covid fikk herje, smitte spredde seg og døden kom. Dere som har besteforeldre og foreldre i Norge, dere vet ikke hvor heldige dere har vært. Om dere visste det, ville dere kanskje satt mer pris på det. Anonymkode: 81e84...826 Problemet med oss i Norge er at vi tror vi er forskånet for alt. Det finnes masse god dokumentasjon på hvordan denne sykdommen har herjet rundt i verden. Men fordi vi klarte i ganske god grad å stagge de verste konsekvensene her i Norge, så er det ikke så mange som har fått kjent realiteten på kroppen slik du har gjort. Så dessverre lever vi fortsatt i vår egen, selvtilfredse lille boble og tror vi vet best, og nekter å ta lærdom fra erfaringer andre har gjort. Og nøkkelen er nettopp som du sier: Tillit! Det er tillit som har gjort Norge til et trygt og godt land i flere sammenhenger enn hvordan vi takler covid. Det er tillit som trekkes frem som suksess-formelen for et vellykket samfunn! Men fordi folk i større grad "opplyser" seg selv gjennom internett har man ikke lenger et sunt og velregulert filter på hva slags vranglære og feilinformasjon som når den gemene hop. Dermed er det norske folk i ferd med å innta en veldig mistroisk holdning til myndigheter og dermed ser vi en forvitring av det Norge vi har hatt og som vi har vært stolte av og som har fungert i mange år. Jeg er livredd for denne idiotien som brer om seg. Der alle tror de selv vet best. Anonymkode: 8adcd...16e 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #38 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som helsepersonell var det ikke så mye lockdown, vi jobbet jo bare mye mer enn vanlig. Så jeg vil helst unngå det, det var en slitsom tid med hardkjør for oss. Samtidig fikk vi helst ikke gjøre noe annet enn jobb og hjem, jobben ville ikke at vi skulle gå i butikken engang, eller bhg/skole osv. Munnbind brukte jeg aldri uansett, de jeg jobber med tålte ikke det, vi prøvde, men det fungerte overhodet ikke. Og som privatperson var det helt uaktuelt og det ville det fortsatt vært ved en evnt ny pandemi. Vaksiner er også helt uaktuelt. Den største ulempen (bortsett fra å jobbe seg i hjel) synes jeg var at vi ikke kunne trene, å ikke engang få den mentale pausen der var krevende i den situasjonen. Anonymkode: 4ac6f...fba Hva sier dine kolleger som står i operasjonssalen i timevis men munnbind hver eneste dag og utfører intrikate operasjoner og vokter alle vitale funksjoner på skjermene? De må jo synes disse som akker og oier seg over munnbindbruk er noen ordentlig pyser? Anonymkode: 8adcd...16e 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #39 Del Skrevet 24. november 2023 Det hadde ikke plaga meg ett sekund. Spesiellt ikke munnbind, som autist med sensoriske utfordringer skjønner jeg godt at det for enkeltindivid er utfordrende men for majoriteten er det ikke mer problematisk enn å bruke sokker. Særlig inngripende er det ihvertfall ikke. Anonymkode: e4b95...008 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #40 Del Skrevet 24. november 2023 Savner lockdown. Syns omgivelsene og hverdagen ble mindre stress og mindre travelt. Forventningene gikk ned. A4 livet til A mennesker ble ikke så dominerende. Anonymkode: dc471...418 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå