Gå til innhold

Hypotetisk spm. Hvis vekkeklokke ikke fantes, når ville mennesker stått opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde brukt PC-en på dagen (mobil bruker jeg ikke til mer enn nødvendig). Er ikke noe særlig glad i natt, selv da jeg gikk hjemme på AAP med kun en behandling i uka som tiltak holdt jeg en "normal" (naturlig?) døgnrytme.

Det gir også mye bedre søvnhygiene, som igjen påvirker psyke og annen helse osv. Mye taler for at det ville vært rette veien for kroppen å gå, i hvert fall.

Anonymkode: 41d69...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (10 timer siden):

ja muligens når jeg tenker gamledager tenker jeg 1700-1800 tallet tidlig 1900 😀

På 1700 tallet og frem til ca 1940 fantes det egene vekkere som ble kalt "knocker-up". De gikk fra hus til hus å banket på rutene helt til noen i husholdningen våknet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ville stått opp til ulik tid. Og mye av dette er genene våre som bestemmer. Jeg har tatt en gentest (23andme) som sier at min naturlig våknetid er kl 8, og det er riktig. Samboeren min sin tid er kl 7. Det er derfor mye enklere for ham å våkne på morgen enn for meg. 

men i helgene våkner jeg kl 8 av seg selv, uten noe vekkeklokke.  

Anonymkode: 9e25f...c57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ingen vekker hverandre aktivt, våkner man automatisk av lyder når man nærmer seg uthvilt eller det har begynt å bli lyst. Jeg våkner ofte av fuglene om vår/sommer i 4-tida.. 

Selv bruker jeg som regel ikke vekkerklokke (jobber mye hjemmefra) og våkner litt før sju uansett, men gjerne litt tidligere vår/sommer. Mange har nok også en indre klokke basert på vane. Særlig hvis man holder seg til samme døgnrytme både i helg og ukedager. Deilig å slippe den ufordragelige alarmen, får fortsatt vondt inne i meg når jeg hører den. Traumer 😅

Anonymkode: 8e756...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje måtte en valgt yrke og arbeidstider etter sin egen døgnrytme. 

Vi hadde jo både sovnet og våknet, men når ville variert en god del. Fra ferier før jeg fikk barn, har er erfart at midnatt til ca 08, er typisk naturlig sovetid for meg. Nå både legger jeg meg og står opp et par timer tidligere. Vekkerklokka er egentlig unødvendig her i huset, barna vekker meg før den ringer, og trenger definitivt ikke noen vekkerklokke.

Anonymkode: 6b17d...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iðunn skrev (6 timer siden):

På 1700 tallet og frem til ca 1940 fantes det egene vekkere som ble kalt "knocker-up". De gikk fra hus til hus å banket på rutene helt til noen i husholdningen våknet.

Såpass ja takk for lærdom 😀 om vekkeren forsov seg da ? ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt klokke og vist tiden på kvelden, ville jeg ha lagt meg til samme tid. Jeg våkner stort sett av meg selv. 7-8 timer søvn gjør at jeg føler meg uthvilt. 

Uten strøm, hadde jeg nok automatisk lagt meg tidlig. Det er jo ferre forstyrrelser om man ikke har duppedingser. 

Anonymkode: fe813...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg gjort et eksperiment med tidligere. Jeg er ikke kjent for å være en morgenfugl, og er dessuten en natteravn. Da jeg var yngre var jeg ofte på en liten fjellhytte alene, og hadde en tendens til å følge min vanlige rutine. Altså være lengst mulig oppe på natta, og så sove lenge. 

"Hva skjer om jeg pakker bort klokka?" lurte jeg etterhvert på, og gjorde akkurat det. Altså kunne jeg ikke se på klokka for å slå fast om det var for tidlig å legge seg eller for tidlig å stå opp. Jeg levde uten klokke i tre dager før jeg tok den frem da jeg sto opp en morgen, fullstendig uthvilt og klar for dagen. Jeg var temmelig sikker på at klokka måtte være mellom 10 og 12. Klokka var 05:07. 🤣🤣🤣

Det som skjedde uten klokke var at jeg så på naturen om det var på tide å legge seg, og overstyrte ikke det med å se på klokka og tenke "tidlig fremdeles ". Så jeg har vel lagt meg senest kl 22, eller rundt der. Kanskje tidligere også. Så uten klokke var jeg faktisk en morgenfugl. Da begynte jeg å følge naturlig "klokke". 😊

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (57 minutter siden):

Såpass ja takk for lærdom 😀 om vekkeren forsov seg da ? ☹️

"We had a knocker-up, and our knocker-up had a knocker-up

And our knocker-up's knocker-up didn't knock our knocker up

So our knocker-up didn't knock us up

'Cos he's not up." 😴

 

De som jobbet som knocker-uppere var som oftest nattugler som sov om dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde våknet når det ble lyst. Hadde blitt lite søvn på sommeren :( 

Anonymkode: ccec5...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes morgenfugler og nattugler, jeg tror alle hadde funnet sin naturlige døgnrytme etterhvert. Det hadde sikkert veldig bra for helsa å følge sitt indre ur, men det hadde nok aldri fungert i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iðunn skrev (16 minutter siden):

"We had a knocker-up, and our knocker-up had a knocker-up

And our knocker-up's knocker-up didn't knock our knocker up

So our knocker-up didn't knock us up

'Cos he's not up." 😴

 

De som jobbet som knocker-uppere var som oftest nattugler som sov om dagen.

Hehe ja det må de minst ha vært hadde ikke orket den jobben der 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgt solen? Så deilig det måtte vært.

Hvem sa vi måtte bli født, puttet i bhg, så skole/sfo i 13 år, så jobb 8-16 til vi blir 67. Løpe i hamsterhjulet for at andre skal bli rike, mens vi kunne bodd på en liten flekk, dyrket maten selv og fisket fisken. Nå må alle følge saueflokken og kjøpe bil, hus og få gjeld opp til ræva frem til man havner på sykehjem og blir puttet med bleie til sengs klokka 20. What a life! 🙄😒

Anonymkode: 3d8b4...77f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Såpass ja takk for lærdom 😀 om vekkeren forsov seg da ? ☹️

Har du ikke gått på skole?

Anonymkode: f733f...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke gått på skole?

Anonymkode: f733f...c9a

Ikke den skolen ☹️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Himalaila

Hvis man legger seg tidlig nok, og til samme tid hver dag, trenger en ikke vekkerklokke. 

Jeg skal legge meg nå. Jeg vil våkne et sted mellom 04.00 og 06.00. Stort sett våkner jeg 04.30. Uten vekkerklokke. 

God natt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himalaila skrev (12 minutter siden):

Hvis man legger seg tidlig nok, og til samme tid hver dag, trenger en ikke vekkerklokke. 

Jeg skal legge meg nå. Jeg vil våkne et sted mellom 04.00 og 06.00. Stort sett våkner jeg 04.30. Uten vekkerklokke. 

God natt😊

God natt 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (10 timer siden):

Såpass ja takk for lærdom 😀 om vekkeren forsov seg da ? ☹️

Tror det skjedde . Leste engang et gammelt barnedikt fra den tiden om hvordan vekkeren hadde en vekker som igjen hadde en vekker som hadde en vekker og ja du skjønner greia..😄
 

edit : så nå at noen hadde sitert diktet over her 

Endret av FruR
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...