Gå til innhold

Er det noen her som vet hva Nakba er?


Humle Brumle

Anbefalte innlegg

Atheena skrev (21 timer siden):

Så du mener det skal lønne seg å fordrive et folk som har bodd der i flere tusen år og kolonisere området med folk som genetisk ikke har noe tilhørighet til området og opprinnelig er fra Europa, USA  osv? Ved gentester finner man at palestinerne har dna tilbake til kanaatitter som er områdets opprinnelige folk. 

Dette er nazistisk propaganda. Jødene har historisk, kulturell og biologisk tilknytning til det som tidligere ble kalt Palestina. Araberne er innvandrere som slaktet seg inn i Palestina fra den arabiske halvøy. Jødene er urfolket, araberne er kolonistene.

Det var jødene som ble forsøkt fordrevet.

Men jeg driter egentlig i alt dette. Faktum er at jødene har en stat der nå, og de forsvarer seg mot nazister. Det er det som teller. Jødene må gjøre det som er nødvendig for å sikre seg selv. "Aldri mer" er ikke bare tomme ord.

Endret av jabx
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (19 timer siden):

Ja enig i at vi må forholde oss til her vi er nå. Problemet er mer at mye israelsk propaganda prøver å undergrave hva som faktisk er sant. Palestinere på Gaza er om Israel liker det heller ikke mennesker de fordrev fra sine hjem som hadde bodd der i tusener av år. De ble forvist til bittelille Gaza og har aldri fått komme hjem igjen. De har måtte leve under kummerlige forhold der med svært få fremtidsmuligheter. 70 år er ikke så lenge. 

Med tanke på at de fleste i Gaza er unge, så er det omtrent ingen igjen som faktisk har bodd andre steder. Så de er hjemme. De har ingen annen tilknytning.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (16 timer siden):

Kan man bare fordrive 750 000 mennesker, brenne ned landsbyene deres og si at vi fortjener det mer siden vi ikke har noe eget land?  Etter at et folk har bodd der i over tusen år og i mange generasjoner? De fleste jødene kommer fra øst Europa hvor de har bodd siden de ble fordrevet 70 år etter Kristus og mange har ingen røtter og har bare konvertert. Netenayahu er 2. generasjons immigrant hvor begge foreldrene er jøder fra Polen og Litauen hvor de har bodd i mange generasjoner. 

FAFO, WWIIITCOYOA.

De skulle ikke ha angrepet jødene.

Og enda flere jøder ble etnisk renset fra arabiske områder, noe dere alltid ignorerer.

Det interessante her er at mange bosettere på Vestbredden er de rettmessige eierne av områdene de bor på. Familiene deres ble nemlig etnisk renset fra Vestbredden da araberne angrep, men da Israel okkuperte området i forsvarskrig så begynte de å vende tilbake til eiendommene sine. I dag skriker jødehatere opp om at jøder kaster ut arabere som stjal til seg andres eiendom ved etnisk rensing, og de mener åpenbart at det kun er arabere som skal ha rett til å eie noe. At jødene er de rettmessige eierne av disse områdene på Vestbredden gir de faen i.

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten dro av egen maskin, noen for å vente til naboland fjernet jødene ved krig, mange ble med i krigen mot Israel. 

De fikk tildelt området, Israel takket ja, araberne takket nei, men angrep for å ta alt. 

Russere fra Ukraina som venter på russisk seier i Russland, hvor langt skal Ukraina strekke seg for å ta dem «hjem» etter de har vunnet krigen? Kanskje det beste er at de forblir i Russland. Særlig de som fortsetter å kjempe for russisk seier, og bedriver sabotasje og angrep så ofte de kan. Marsjerer rundt i gatene med russiske flagg og roper død over Ukraina? 

Det er en ekstremt merkelig oppfatning av rett og galt du viser her. Det er ikke Israel som er aggressoren i denne konflikten. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 minutter siden):

Mesteparten dro av egen maskin, noen for å vente til naboland fjernet jødene ved krig, mange ble med i krigen mot Israel. 

De fikk tildelt området, Israel takket ja, araberne takket nei, men angrep for å ta alt. 

Russere fra Ukraina som venter på russisk seier i Russland, hvor langt skal Ukraina strekke seg for å ta dem «hjem» etter de har vunnet krigen? Kanskje det beste er at de forblir i Russland. Særlig de som fortsetter å kjempe for russisk seier, og bedriver sabotasje og angrep så ofte de kan. Marsjerer rundt i gatene med russiske flagg og roper død over Ukraina? 

Det er en ekstremt merkelig oppfatning av rett og galt du viser her. Det er ikke Israel som er aggressoren i denne konflikten. 

Eyyy. Hva skjedde nå. Jeg ble sitert på noe jeg ikke har skrevet 😲

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Lurven said:

Eyyy. Hva skjedde nå. Jeg ble sitert på noe jeg ikke har skrevet 😲

Jeg har ikke plukket i det…. skal se om jeg får fjernet det/refigert det fra min 👍

…. og det gikk fint 😊

Endret av Madame Butterfly
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (2 timer siden):

Jeg er enig, men man må også bruke hodet her. Wikipedia legger veldig vekt på hvordan araberne ble behandlet, og mindre på hvorfor de ble behandlet slik. Det at det var araberne som startet krigen ved å angripe og prøve å utslette jødene, nevnes nærmest i en bisetning.

Når det er sagt, leser man videre og følger linker til andre artikler så kommer fakta frem etter hvert. Man kan for eksempel lese om hvordan mange arabere ble bedt av arabiske ledere om å trekke seg ut så det ble enklere å massakrere jøder. Eller at de selv dro for å ikke være i veien, slik at jødene kunne utryddes raskere og de raskere kunne vende tilbake til hjemmene sine (antok de).

Nå er den versjonen du abonnerer på ikke det samme som fakta, men når det gjelder linker så må du nesten være mer konkret til hva du snakker om. 


For øvrig så står det du skriver ganske klart i hovedartikkelen under Israels versjon av hendelsen.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 time siden):

Nå er den versjonen du abonnerer på ikke det samme som fakta, men når det gjelder linker så må du nesten være mer konkret til hva du snakker om.

Hva er det som ikke er fakta? Alt jeg skrev er fakta. Araberne startet krigen. Araberne prøvde å utslette Israel. De FUCKED AROUND AND FOUND OUT.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Hva er det som ikke er fakta? Alt jeg skrev er fakta. Araberne startet krigen. Araberne prøvde å utslette Israel. De FUCKED AROUND AND FOUND OUT.

Ja det er vel lettere å forstå en komplisert konflikt ut i fra simplistisk og naiv fremstilling, i stede for å prøve å forstå mengden av ulike faktorer som påvirket hendelsesforløpet rundt Nakba.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2023 at 9:24 AM, Atheena said:

Egypt kan ikke ta 2,3 mill flyktninger.

Klart Egypt kan ta 2,3 millioner flyktninger. Flyktninger med samme religion, språk, vant til klima etc. 

Egypt er over en million kvadratkilometer og 110 millioner mennesker. Det vil knapt merkes. Det er voldsomt store tall. 

At de ikke vil ta i mot flyktninger fra Gaza, fordi de vil ha flest mulig muslimer på «muslimsk jord» . Der er de jo helt på linje med den religiøse fanatismen som også finnes i Gaza. En ting det ikke er, og de er humanitært, eller verneverdig hensyn å ta. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/26/2023 at 5:18 PM, Gregarious said:

Ja det er vel lettere å forstå en komplisert konflikt ut i fra simplistisk og naiv fremstilling, i stede for å prøve å forstå mengden av ulike faktorer som påvirket hendelsesforløpet rundt Nakba.

 

Simplistisk og naiv….. kjernen i problemstillingen… spikeren på hode

 

Hva mener du var kjernen i problemet? Selve katastrofen er ikke så komplisert, det er bra dokumentert 

Nå er problemet å få fri gissler og få fjernet Hamas. Det er farlig, modige unge kvinner og menn i IDF, står parat til å ta den kampen.

Når krigen er ferdig er problemet hva som skal skje med flyktningene. Det er jeg enig med er komplisert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (På 26.11.2023 den 17.18):

Ja det er vel lettere å forstå en komplisert konflikt ut i fra simplistisk og naiv fremstilling, i stede for å prøve å forstå mengden av ulike faktorer som påvirket hendelsesforløpet rundt Nakba.

Det som utløste FAFO/WWIIITCOYOA var arabernes forsøk på å utslette Israel. Men du ønsker kanskje å legge skylden på jødene for at de var så freidige at de erklærte uavhengighet og løsrev seg fra kolonimakten? Det er vel bare arabere som får lov å ha eget land, antar jeg.

Endret av jabx
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...