Gå til innhold

Hvilken bil bør jeg kjøpe?

Kulla

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg trenger ny bil. Bor i en kald Innlandsby, kjører ca. 20 000 i året. Noe langkjøring, men mest småkjøring mellom hjem og jobb. Besøker familie som bor 60 mil unna fem -seks ganger pr. År. Har ett budsjett på 200000 kr. (Inkl. Innbyttebil) 

Har litt lyst på el bil pga. Lavere drivstoffpriser og billigere bompenger, men redd det blir mye kortere rekkevidde på den på vinteren når det er såpass kaldt som her.. +at det blir vel mange stopp for laging på langtur? Hybrid har jeg hørt bruker mye mer bensin på langkjøring enn vanlig bensinbil.. bensin og dieselbiler er dyrere i drift..  

Er det noen av dere som har greie på bil og kan komme med noen fornuftige innspill som jeg kanskje ikke har tenkt på, så blir jeg veldig glad for det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kulla skrev (8 timer siden):

Hei! 

Jeg trenger ny bil. Bor i en kald Innlandsby, kjører ca. 20 000 i året. Noe langkjøring, men mest småkjøring mellom hjem og jobb. Besøker familie som bor 60 mil unna fem -seks ganger pr. År. Har ett budsjett på 200000 kr. (Inkl. Innbyttebil) 

Har litt lyst på el bil pga. Lavere drivstoffpriser og billigere bompenger, men redd det blir mye kortere rekkevidde på den på vinteren når det er såpass kaldt som her.. +at det blir vel mange stopp for laging på langtur? Hybrid har jeg hørt bruker mye mer bensin på langkjøring enn vanlig bensinbil.. bensin og dieselbiler er dyrere i drift..  

Er det noen av dere som har greie på bil og kan komme med noen fornuftige innspill som jeg kanskje ikke har tenkt på, så blir jeg veldig glad for det😊

Det stemmer i hvert fall ikke, min hybrid bruker knapt bensin på langkjøring. Men den bruker mye bensin om vinteren, ettersom bensinmotoren brukes til oppvarming.

Anonymkode: ac8eb...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For totalt 200 kkr kan du få en Tesla 3, eller om bilen skal være pålitelig, en Nissan Leaf med 62 kWh batteri. Begge skal klare 30 mil på én lading lett, men ikke 60. Kanskje om sommeren... Det er andre interessante biler i markedet, men disse er de enkle valgene. 

Anonymkode: ae847...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Toyota RAV4 hybrid har brukt 0,65 liter pr mil i snitt de ca 4 årene jeg har hatt den i følge kjørecomputeren. Kjører for det meste i byen og stort sett aldri på langtur. Er det for høyt forbruk kan du se på dieselbiler.

Nissan Leaf skal være den mest feilfrie elbilen. Googler du litt ser du at Tesla 3 har mest feil av alle biler i Tyskland, så den hadde jeg kanskje ikke vurdert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (4 minutter siden):

Min Toyota RAV4 hybrid har brukt 0,65 liter pr mil i snitt de ca 4 årene jeg har hatt den i følge kjørecomputeren. Kjører for det meste i byen og stort sett aldri på langtur. Er det for høyt forbruk kan du se på dieselbiler.

Nissan Leaf skal være den mest feilfrie elbilen. Googler du litt ser du at Tesla 3 har mest feil av alle biler i Tyskland, så den hadde jeg kanskje ikke vurdert. 

De "feilene" fra TÜV består stort sett i overflaterust på bremseskiver fordi folk bare kjører på regen..

Tesla model 3 er det desidert beste valget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (Akkurat nå):

De "feilene" fra TÜV består stort sett i overflaterust på bremseskiver fordi folk bare kjører på regen..

Tesla model 3 er det desidert beste valget her.

... eller det desidert dårligste 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (7 minutter siden):

Nissan Leaf er ubrukelig på lengre turer og på vinteren hvis man må hurtiglade, mangler kjøling/ oppvarming av batteriet derav prisen..

Du burde ikke gi råd om bilkjøp så kunnskapsløs som du er 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (1 minutt siden):

... eller det desidert dårligste 😄

Har du eid en model 3 siden du vet så "mye" om de?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (5 minutter siden):

Nissan Leaf er ubrukelig på lengre turer og på vinteren hvis man må hurtiglade, mangler kjøling/ oppvarming av batteriet derav prisen..

Jeg støtter meg kun til fakta og innsikt, ikke følelser slik som du gjør 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulla skrev (21 timer siden):

Hei! 

Jeg tror dessverree budsjettet ditt er akkurat litt for lavt til å få en anstendig elbil med rekkevidde...

Men ikke mye da, flere av modellene fra 200k og ned har issues du ikke trenger ..

Unngå Mazda, alt for kort rekkevidd..Unngå Leaf, ikke kjøling/ varming på batteri hvilket betyr at hvis du skal hurtiglade med varmt batteri går det styggseint! Eneste som er verre er å hurtiglade Leaf i 20 minus...du ønsker ikke sitte 2 timer å fryse mens den lader 5 kw/ timen..

Neste unngå BMW's lille hundehus i fall du vil selge den igjen..

Opel Corsa, Renault Zoe  er  små biler..ikke dårlige men småbiler bare..

Glem Golf og Ioniq...snøen som falt i fjor begge og ikke på noe vis verd 200k..

Har jeg glemt noen...MG.vet lite om den og ikke prøvd den heller..

Svaret på spm. ditt er at du bør legge i 20-30k til og finne en Tesla model 3 som er noe helt annet enn de jeg gikk gjennom ovenfor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (2 timer siden):

Hvorfor så ekstremt aggressiv? Leafen har vært blant Norges mest solgte biler i 13 år, til den gikk ut av salg i år. Det at den ikke møter dine behov, betyr ikke at alle har dine behov.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor så ekstremt aggressiv? Leafen har vært blant Norges mest solgte biler i 13 år, til den gikk ut av salg i år. Det at den ikke møter dine behov, betyr ikke at alle har dine behov.

Var ikke snakk om mine behov da..ts skal kjøre 60 mil 12 ganger i året og da fungerer Leafen ganske dårlig ...sånn til dagligdags er Leafen helt ok..

var ikke meningen å være aggressiv bare at hu jeg svarte advarte mot den bilen ts bør kjøpe..og anbefalte den hun bør unngå...

Endret av LadeJarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...