Gå til innhold

Kan vi stole på forskning, vitenskap og akademia?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om folk her inne har fått med seg denne saken.

 

 
Hun forsket på ærlighet, men var selv uærlig.

Må innrømme at jeg blir engstelig av å se slike saker. Er det mer juks og fanteri der ute?

Anonymkode: 1ee2a...654

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele lærepensum er bare bullshit. Laget for å trene flinke slaver i samfunnet.

Hvor lærer man å bli økonomisk uavhengig?

Hvor lærer man om ulike samfunnsformer enn det spyferdige gjennområttne kapitalistsvindrittverden vi har i dag?

Hvor lærer man om "psudo"science som de forsket MASSE på i 50-60-70 tallet å så har hysjhysja ned?

Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?

Hvor lærer man om den falske religionslæren som ble oppfunnet på 5000bc-0?

Hvor lærer man om hva som fanns/kan ha funnets av samfunn FØR siste istid?

Bare vrøvl alt sammen.

Endret av ufiltrert
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ufiltrert skrev (13 timer siden):

Hele lærepensum er bare bullshit. Laget for å trene flinke slaver i samfunnet.

Hvor lærer man å bli økonomisk uavhengig?

Hvor lærer man om ulike samfunnsformer enn det spyferdige gjennområttne kapitalistsvindrittverden vi har i dag?

Hvor lærer man om "psudo"science som de forsket MASSE på i 50-60-70 tallet å så har hysjhysja ned?

Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?

Hvor lærer man om den falske religionslæren som ble oppfunnet på 5000bc-0?

Hvor lærer man om hva som fanns/kan ha funnets av samfunn FØR siste istid?

Bare vrøvl alt sammen.

Mener du at det du etterspør her burde vært en del av lærepensumet?

Økonomisk uavhengig. Hva slags fag skulle dekke et så stort felt? Kanskje kurs i investeringer?

Ulike samfunnsformer. Du kan begynne med å studere sosiologi, antropologi og statsvitenskap på universitetet. Da får du en fin base med mye informasjon. Sleng gjerne på historie også. 

"Pseudoscience".  En del militær forskning blir aldri oss vanlige til del før etter mange år. Det behøver ikke bety at det blir dysset ned av en grunn. Eksempel på pseudivitenskap er homeopatiske legemidler. Det er ingenting som skulle tilsi at dette virker. Dermed blir det definert som pseudivitenskap. Litt usikker på hva ellers du mente her... Om noe er hysjet ned, hvordan vet du da om det?

"Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?" Denne setningen skjønte jeg ikke.

Falsk religionslære fra 5000 f Kr til år 0? Skjønner ikke hva du mener her heller, men siden du etterspør lærepensum så ville jeg forsøkt religionshistorie eller kanskje menighetsfakultetet. Begge deler finnes på Universitetet i Oslo og en haug andre steder. Jeg vil faktisk tro det er nok av ansatte som er villige til å snakke med deg om dette. Om du ikke vil studere det selv.

Samfunn før siste istid. Her er historie faget å oppsøke. Siste istid varte fra for ca 120 000 år siden til ca 10 000 år siden. Siden du spør om samfunn fra før siste istid så mener du altså samfunn som eksisterte for mer enn 120 000 år siden. Da bodde vi alle i Afrika. Det er svært lite spor å hente fra så lang tid tilbake. Det er jo funnet noe bein og slikt, men meg bekjent er det lite som sier mye om samfunnet på den tiden.

 

Anonymkode: ad442...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du TS brukte en PC/mobil/pad for å skrive og poste dette. Bare det er et produkt av forskning og vitenskap.

Anonymkode: 5ddbc...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med at du TS brukte en PC/mobil/pad for å skrive og poste dette. Bare det er et produkt av forskning og vitenskap.

Anonymkode: 5ddbc...df3

Du misforstår. Jeg snakker om forskning som er juks. Denne personen var forsker på Harvard. Ikke et jallauniversitet.

Anonymkode: 1ee2a...654

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ufiltrert skrev (På 23.11.2023 den 0.55):

Hele lærepensum er bare bullshit. Laget for å trene flinke slaver i samfunnet.

Hvor lærer man å bli økonomisk uavhengig?

Hvor lærer man om ulike samfunnsformer enn det spyferdige gjennområttne kapitalistsvindrittverden vi har i dag?

Hvor lærer man om "psudo"science som de forsket MASSE på i 50-60-70 tallet å så har hysjhysja ned?

Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?

Hvor lærer man om den falske religionslæren som ble oppfunnet på 5000bc-0?

Hvor lærer man om hva som fanns/kan ha funnets av samfunn FØR siste istid?

Bare vrøvl alt sammen.

Yesss, enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ufiltrert skrev (På 23.11.2023 den 0.55):

Hele lærepensum er bare bullshit. Laget for å trene flinke slaver i samfunnet.

Hvor lærer man å bli økonomisk uavhengig?

Hvor lærer man om ulike samfunnsformer enn det spyferdige gjennområttne kapitalistsvindrittverden vi har i dag?

Hvor lærer man om "psudo"science som de forsket MASSE på i 50-60-70 tallet å så har hysjhysja ned?

Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?

Hvor lærer man om den falske religionslæren som ble oppfunnet på 5000bc-0?

Hvor lærer man om hva som fanns/kan ha funnets av samfunn FØR siste istid?

Bare vrøvl alt sammen.

Kilder? :)

Anonymkode: 8c501...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du misforstår. Jeg snakker om forskning som er juks. Denne personen var forsker på Harvard. Ikke et jallauniversitet.

Anonymkode: 1ee2a...654

Så lenge forskere har ambisjoner og er utsatt for tellekantsystemer som måler dem på produktivitet så vil vi juks forekomme.

Derfor har vi peer review, forsøk på gjenskape resultater uavhengig, forsøk på å finne enhetlige teorier etc.

Forskning er en måte å organisere feilbarlige mennesker som har gitt oss enestående innsikt. Jeg er mest skeptisk til «forskning» som ikke leder til prediksjoner som lar seg etterprøve. Forskning som sier at politikken til de lederene som bevilger penger til dem er den beste «fordi» er av liten verdi.

 

Anonymkode: 30d24...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du misforstår. Jeg snakker om forskning som er juks. Denne personen var forsker på Harvard. Ikke et jallauniversitet.

Anonymkode: 1ee2a...654

Spørsmåle dit i overskriften er om man kan stille på forskningen, men om du bare snaker om forskning som er juks... Da vil jeg svare nei, vi kan ikke stole på forskning g som er juks. 

Forskere er menesker, menesker er ikke perfekte, de gjør feil og de jukser. Derfor vil det alltid være en fare for juksing i forskningen. Det at denne forskeren ble tatt tyder jo på at systemet virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikken gjør nok alt for at forskning og vitenskap går i riktig retning. Husker for noen pr tilbake, der alle burde kjøpe seg diesel biler fordi det var jo så mye bedre. Så hadde folk kjøpt nok diesel og da plutselig var det den verste bilen igjen og nå burde alle ha elbiler…

Da jeg gikk til skolen (90-tallet) ble vi også fortalt at det vil være tomt for olje innen 20 år… jeg venter fortsatt.

Anonymkode: f2070...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Politikken gjør nok alt for at forskning og vitenskap går i riktig retning. Husker for noen pr tilbake, der alle burde kjøpe seg diesel biler fordi det var jo så mye bedre. Så hadde folk kjøpt nok diesel og da plutselig var det den verste bilen igjen og nå burde alle ha elbiler…

Da jeg gikk til skolen (90-tallet) ble vi også fortalt at det vil være tomt for olje innen 20 år… jeg venter fortsatt.

Anonymkode: f2070...cd6

Går i RIKTIG retning?

Hvilken retning?

A la politikernes rasshøl som er sleika av lobbyister ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ufiltrert skrev (På 23.11.2023 den 0.55):

Hele lærepensum er bare bullshit. Laget for å trene flinke slaver i samfunnet.

Hvor lærer man å bli økonomisk uavhengig?

Hvor lærer man om ulike samfunnsformer enn det spyferdige gjennområttne kapitalistsvindrittverden vi har i dag?

Hvor lærer man om "psudo"science som de forsket MASSE på i 50-60-70 tallet å så har hysjhysja ned?

Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?

Hvor lærer man om den falske religionslæren som ble oppfunnet på 5000bc-0?

Hvor lærer man om hva som fanns/kan ha funnets av samfunn FØR siste istid?

Bare vrøvl alt sammen.

Kristendommen eksisterte ikke i 5000 bc. Heller ikke islam.

Anonymkode: 262b3...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/23/2023 at 12:55 AM, ufiltrert said:

Hele lærepensum er bare bullshit. Laget for å trene flinke slaver i samfunnet.

Hvor lærer man å bli økonomisk uavhengig?

Hvor lærer man om ulike samfunnsformer enn det spyferdige gjennområttne kapitalistsvindrittverden vi har i dag?

Hvor lærer man om "psudo"science som de forsket MASSE på i 50-60-70 tallet å så har hysjhysja ned?

Hvor lærer man om folks oppførsel kontra menneskemisshandlere?

Hvor lærer man om den falske religionslæren som ble oppfunnet på 5000bc-0?

Hvor lærer man om hva som fanns/kan ha funnets av samfunn FØR siste istid?

Bare vrøvl alt sammen.

Tips til deg: selv om et fag ikke heter "hvordan bli økonomisk uavhengig" så lærer faktisk skolen deg det. Og alt det andre du nevner. Må være ille og ikke kunne sette sammen det man lærer i flere fag til et større bilde og forstå at skole bare er til for å utfordre utforsker og læretrangen ? 

Anonymkode: d9481...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en gang et program med Andreas Wahl der han viste hvor lett det var å manipulere eller styre forskningen i den retningen man ønsker. Det var en tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...