Gå til innhold

Er Bergensere veldig annerledes enn folk fra Stavanger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du lagt merke til noen forskjeller i væremåte? Stil? Holdninger?

Anonymkode: 3f481...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bergensere er mer på godt og vondt. Morsommere, gladere, sintere, mer irriterende, mer høylytte, tar mer plass osv. Jeg liker bergensere i tilmålte doser. 

Anonymkode: 9b88c...d24

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siddiser er ikke like glade i ironi som bergensere. I Bergen er det vanlig at man er litt bøllete i tonen med kameratene sine, mens folk i Stavanger foretrekker å være mer oppriktige med sine nærmeste (litt som i Oslo).

Anonymkode: db379...496

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Nei, de er like høye på seg selv. Akkurat det samme er de som er fra andre byer.

Høye på seg selv? På hvilke måte?

Jeg er født og oppvokst i Bergen, jeg synes ikke folk her er spesielt høye på seg selv.

Anonymkode: cf299...787

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 13.13):

Bergensere er mer på godt og vondt. Morsommere, gladere, sintere, mer irriterende, mer høylytte, tar mer plass osv. Jeg liker bergensere i tilmålte doser. 

Anonymkode: 9b88c...d24

Voldsomt så mye gnål om bergensere, det har alltid vært slik.. husker jeg reagerte på det som lite barn og spurte familien min om hvorfor.

Anonymkode: cf299...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Sikkert fordi bergensere er kule og har hatt mye kontakt med omverdenen. Vi satt ikke i steinrøysen og passet på hverandre og drev med ‘hvordan våger du’-mentalitet. 

Anonymkode: 36057...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sosiolog sa en gang at bergensere kan deles inn i to kategorier; «klovner» og «brølere». Klovnene er de komisk selvhøytidelige og litt narraktige Friele-typene, mens brølerne er de brautende, høyrøstede Steinfeldt-typene. Dette er selvsagt sterkt forenklet, og ble neppe sagt i fullt alvor, men helt tatt ut av luften er det ikke.

Anonymkode: 018c2...0e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja. Sikkert fordi bergensere er kule og har hatt mye kontakt med omverdenen. Vi satt ikke i steinrøysen og passet på hverandre og drev med ‘hvordan våger du’-mentalitet. 

Anonymkode: 36057...049

Har bergensere mer kontakt med omverdenen? 

Sist gang Bergen var store på det var vel i Hansatiden, som de fremdeles lever på. 

Stavangerfolk har vært sjømenn og i nyere tid oljefolk, som omtrent bare har kontakt med omverdenen.. 

Jeg har bodd i begge byer, og liker begge "folkeslag" da ;)

Begge er stolte av byen sin, og har lite til overs for Oslo. Men bergensere er mer høylytte, men Stavangerfolk er mer lavmælte i sin arroganse. Bergen er sånn "vest-Norge bør løsrive seg fra Norge og BERGEN bli hovedstad" imens siddiser er mer sånn "lol, greit det å sei snakkes te Oslo, men ka fadår ska me med Bergen, di har jo ingenting". 

 

Anonymkode: e80bf...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har bergensere mer kontakt med omverdenen? 

Sist gang Bergen var store på det var vel i Hansatiden, som de fremdeles lever på. 

Stavangerfolk har vært sjømenn og i nyere tid oljefolk, som omtrent bare har kontakt med omverdenen.. 

Jeg har bodd i begge byer, og liker begge "folkeslag" da ;)

Ja, Stavanger er en svært internasjonal by, og lever veldig fint med det. Siddis, som folk fra Stavanger kalles, er faktisk en fornorskning av det engelske citizen, bare det vitner om åpenhet utover landegrensene.

Jeg er siddis selv, har venner fra både Bergen og Stavanger, og kan ikke si jeg merker noen forskjell. 

Men uenig med deg i at vi er mer positive til Oslo enn bergenserne, snarere er det vel slik at vi har stått for store deler av verdiskapningen siden oljå var et faktum, men mesteparten av de pengene sendes til byråkratiet i Oslo.

 

Anonymkode: 4c752...788

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, Stavanger er en svært internasjonal by, og lever veldig fint med det. Siddis, som folk fra Stavanger kalles, er faktisk en fornorskning av det engelske citizen, bare det vitner om åpenhet utover landegrensene.

Jeg er siddis selv, har venner fra både Bergen og Stavanger, og kan ikke si jeg merker noen forskjell. 

Men uenig med deg i at vi er mer positive til Oslo enn bergenserne, snarere er det vel slik at vi har stått for store deler av verdiskapningen siden oljå var et faktum, men mesteparten av de pengene sendes til byråkratiet i Oslo.

 

Anonymkode: 4c752...788

Jeg sa ikke at vi (er siddis selv) er mer positive til Oslo.

Bare at vi ikke skjønner hvorfor Bergen liksom skal slå seg på brystet med at vestlandet skal bli eget land og Bergen hovedstad. Skjønner ikke hvor mye mer Bergen har å by på, og dessuten driter siddiser i dette med å være hovedstad. Det er sånn ting Bergensere hadde brydd seg om, man rivaliserer mer og har mer mindreverdighetskompleks når man føler seg som lillebror, imens siddiser er (eller VAR i all fall før oljekrisen) hakket høyere på seg selv og kunne ikke brydd seg mindre. 

Anonymkode: e80bf...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg sa ikke at vi (er siddis selv) er mer positive til Oslo.

Bare at vi ikke skjønner hvorfor Bergen liksom skal slå seg på brystet med at vestlandet skal bli eget land og Bergen hovedstad. Skjønner ikke hvor mye mer Bergen har å by på, og dessuten driter siddiser i dette med å være hovedstad. Det er sånn ting Bergensere hadde brydd seg om, man rivaliserer mer og har mer mindreverdighetskompleks når man føler seg som lillebror, imens siddiser er (eller VAR i all fall før oljekrisen) hakket høyere på seg selv og kunne ikke brydd seg mindre. 

Anonymkode: e80bf...a63

Mye sant i det. 

Anonymkode: 4c752...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergensere er det beste ever. de er ikke mannevonde. de er bra folk. 

Anonymkode: 36057...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har bergensere mer kontakt med omverdenen? 

Sist gang Bergen var store på det var vel i Hansatiden, som de fremdeles lever på. 

Stavangerfolk har vært sjømenn og i nyere tid oljefolk, som omtrent bare har kontakt med omverdenen.. 

Jeg har bodd i begge byer, og liker begge "folkeslag" da ;)

Begge er stolte av byen sin, og har lite til overs for Oslo. Men bergensere er mer høylytte, men Stavangerfolk er mer lavmælte i sin arroganse. Bergen er sånn "vest-Norge bør løsrive seg fra Norge og BERGEN bli hovedstad" imens siddiser er mer sånn "lol, greit det å sei snakkes te Oslo, men ka fadår ska me med Bergen, di har jo ingenting". 

 

Anonymkode: e80bf...a63

hallo, det er ikke slik at ... ååh, hvorfor må jeg forklare ting for deg. du tenker så kortsiktig. 

Anonymkode: 36057...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...