Gå til innhold

Nye ernæringsråd anbefaler null alkohol. Kommer du til å endre dine alkoholvaner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endrer ingenting. Verken mitt forhold til rødt kjøtt, alkohol, sukker eller faens oldemor.

Jeg bestemmer over hva jeg putter i kroppen. Så enkelt er det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk overraskende mange i min generasjon (femti pluss) som tror at rødvin er sunt for helsa. Det var noe man trodde på 90-tallet, og  mange ellers oppegående folk ønsker ikke ta inn over seg ny kunnskap hvis det betyr at de må begrense alkoholbruken. Selv drikker jeg mindre og mindre, og kan godt tenke meg å bli helt avholds, men det er stort sosialt drikkepress blant voksne middelklassemennesker. I nesten alle sammenhenger er det mer akseptert å drikke enn å la være, også i jobbsammenheng. Håper virkelig at det er bedre holdninger og mer kunnskap i yngre generasjoner og at folk iallefall kan drite i om man velger å la være å drikke. 

Anonymkode: 7117b...654

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte. Var jo allerede klar over at det ikke var for helsekost og regne. Alkohol er for fornøyelsen ikke helsa. 

Anonymkode: 01c7c...438

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange trudde alkohol var sundt og som nå ble opplyste og kommer til å endre seg?

Ca ingen, trur jeg.

Anonymkode: 4e6f5...d74

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mange trudde alkohol var sundt og som nå ble opplyste og kommer til å endre seg?

Ca ingen, trur jeg.

Anonymkode: 4e6f5...d74

Jo, ganske mange! Mine egne foreldre messer om at rødvin er bra for helsen, og syns det er veldig rart at jeg takker nei i middagsbesøk etc.

Anonymkode: 93253...615

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, ganske mange! Mine egne foreldre messer om at rødvin er bra for helsen, og syns det er veldig rart at jeg takker nei i middagsbesøk etc.

Anonymkode: 93253...615

Så de har nå lest rapporten, skjønt at de har tenkt feil, og vil endre seg?

Eller bare trur de det samme som før og fortsetter?

Anonymkode: 4e6f5...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så de har nå lest rapporten, skjønt at de har tenkt feil, og vil endre seg?

Eller bare trur de det samme som før og fortsetter?

Anonymkode: 4e6f5...d74

Akkurat dem kommer sikkert ikke til å endre seg (de mener også at solkrem og sikring av barn i bil er tull, så har null forhåpninger der) Men jeg håper at det blir større aksept ellers i samfunnet for at alkohol unngås. Slik som med røyk, før var det «forventet» at alle røykte, nå er de som røyker i mindretall.

Anonymkode: 93253...615

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Håper virkelig at det er bedre holdninger og mer kunnskap i yngre generasjoner og at folk iallefall kan drite i om man velger å la være å drikke. 

Jeg er 35 og sluttet å drikke alkohol da jeg var 25–26, og jeg har kun opplevd drikkepress én gang siden jeg sluttet å drikke alkohol og det var av en dritafull kollega på julebord som overhodet ikke eide grenser. Ellers har jeg aldri opplevd press eller negative kommentarer. Mange stiller spørsmål, men jeg har ikke opplevd det som negativt. 
Jeg kjenner også en del folk i begynnelsen av 20-årene (venner av mitt søsken) som ikke drikker og heller aldri har prøvd. Så det virker som at det skjer en stor endring når det gjelder alkohol, og jeg tror at det blir den nye røyken om 15 år. 

Anonymkode: 78c37...944

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg drikker kanskje et glass vin i kvartalet og det syns jeg er helt greit. Jeg har helseproblemer og trenger ikke mer gift i kroppen.

Folk kommer til å gjøre som de vil uansett. Vi vet at godteri, sukker, fast food ikke er sunt, men likevel spiser mange dette fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ikke er psykisk utviklingshemmede vet at alkohol ikke er bra. Rådene vil nok ikke endre folk sine alkoholvaner. Man vet at røyking ikker er bra, snus er ikke bra, hasj er ikke bra etc. allikevel brukes/misbrukes det.

Anonymkode: 09220...27a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempebra med forskning og kunnskapsformidling rundt rus. Jo mer vi vet, desto bedre.

Det jeg misliker er når det lages lover og regler som forhindrer folk i å leve livet som de vil. Informer folk, men la de bestemme selv.

Anonymkode: 4e6f5...d74

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har alltid tenkt at alkohol ikke er noe annet enn velsmakende gift for kroppen ;) Så jeg drikker fortsatt, men med måte som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg drikker kanskje et halvt glass vin to ganger i året, så jeg har nok andre laster som er betydelig verre enn alkoholinntaket ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går samme vei med alkoholen som med røyken, at det blir så uglesett at folk skammer seg over å bruke det. Alkohol forårsaker altfor mange voldtekter, drap, trafikkulykker i ruspåvirket tilstand og annen kriminalitet. Og dessuten ødelagte relasjoner, økonomi, familier osv. på grunn av avhengighet. Ønsker meg et samfunn der folk våger å ha det gøy uten alkohol! 

Anonymkode: 2ebe7...eb5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kostholdsrådene som er kommet siste året svært lite seriøst og tenker veldig mye der vil bli tilbakevist etterhvert. Mye alkohol kommer aldri til å bli sunt, men jeg tror på ingen måte at noen lever kortere av et normalt, beskjedent alkoholinntak. Det står jo og at bakgrunnen er at man har vurdert alkohol som næringsstoff. Sier seg selv at sammenlignet med ett glass melk, er alkohol overflødig. Alkohol har noe næring men det er kun forskere som greier finne på å vurdere alkohol som ett næringsstoff/mat. Det er et rusmiddel, som brukes til nytelse, ikke mat.

Anonymkode: d01ea...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar de nye helserådene til etterretning. 

Jeg drikker ikke så veldig mye i utgangspunktet, kanskje 1-2 vinglass i helgen.

Har som mål å kutte ned på at det ikke blir alkohol hver helg. Men jeg har ingen plan om total avholdenhet. Planlegger å starte året med januar og februar helt uten alkohol, og en kraftig reduksjon i ultraprosessert mat. 

Anonymkode: a97fe...755

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Næh.

Det er farlig  å leve uansett.

Et glass rødvin og  serie på Netflix   eller champagnebrunsj med venninner  en gang i mnden.

Anonymkode: 1754f...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh gid anbefales det å drikke 0 alkohol. Nei da må jeg slutte å drikke på julebord/nyttårsaften og de få festene jeg er med på. Tenk at det har kommet frem at det er usunt 😬

Anonymkode: fbcc5...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne en øl eller ett glass vin til maten 1-2 dager i uken, pluss litt mer i helgene.

Kommer ikke til å endre noe på det. Fult klar over at mye alkohol er skadelig, og det sunneste er 0 alkohol. Men jeg følger ikke rådene slavisk uansett. Jeg har ikke tenkt å begynne måle hvor mye salt jeg spiser, jeg har heller ikke tenkt begynne telle opp hvor mye magre meieriprodukter jeg spiser i snitt for å se om det dekker daglig behov. Jeg kommer ikke til å begynne spise grove kornprodukter hver dag. Jeg velger grovt når jeg spiser korn ja, men jeg spiser ikke korn hver dag. Ikke bruker jeg meieriprodukter hver dag, men kunne brukt mer magre meieriprodukter hvis de var mer varmestabile...

Anonymkode: 058cf...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så de har nå lest rapporten, skjønt at de har tenkt feil, og vil endre seg?

Eller bare trur de det samme som før og fortsetter?

Anonymkode: 4e6f5...d74

Rapporten endrer seg vel til det motsatte i neste rapport. Altså ingenting å bry seg om.

Anonymkode: 6f1a9...ce3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...