Gå til innhold

Nye kostholdsråd: bla null alkohol🤷‍♀️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror folk gir blank eff i om du drikker eller ikke. Om de sier noe annet, er det på spøk

Anonymkode: ed7cf...f07

Eh, nei. Det er veldig mange som liker å kommentere og spørre hvorfor man ikke drikker alkohol. Selv prøver jeg å si minst mulig rundt det, men det er alltid noen som absolutt skal kommentere det.

Og hvis man ikke bryr seg, hvorfor kommentere? Enkelte blir jo så vanvittig provoserte også, uten at man har sagt noe som helst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

https://www.ba.no/nye-referanseverdier-i-kostholdet-null-alkohol-anbefales/s/5-8-2449916

"Det blir en del endringer, noen nye elementer nevnes og noen som anbefales å avstå fra. Som alkohol.

– Vi har med alkohol, fordi det er et næringsstoff, fordi det gir energi og kalorier. Men det har ingen kjente, gunstige effekter, og det er giftig for alle kroppens organer. Man får ingen mangelsykdommer av å unngå dette næringsstoffet, så der anbefales nå avholdenhet, sier Erik Arnesen til NTB."

Så, hva tenker alle dere som trenger alkohol for å kose seg, og nyte maten?

Anonymkode: e8cf8...813

Har aldri drukket alkohol fordi jeg tenker at det er sunt eller skal få i meg næringsstoffer😂

Anonymkode: c1327...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, men men det er noe ekstremt provoserende med avholdsfolk eller folk som "avstår" fra andre ting  som tar en forhøyet moralsk holdning og peker finger.

Og det er et eget folkeslag som holder på med moralsk fordømmelse og elsker å påtvinge andre sine valg og verdier.

Vegetarianere kritiserer de som spiser kjøtt og kjemper for kjøttfire måltider, avgifter på kjøtt, kvotebegrensninger fra utlandet osv.

Avholdsfolket jobber for høyest mulig avgifter på alkohol, begrensinger i utsalg, styrke i butikk, åpningstider, forbud på arrangementer osv.

Sist i går vant de en symbolsk seier . Nyheten om at artister på kultur hus ikke skulle få alkohol lenger. En bitteliten seier, men kampen vinnes millimeter for millimeter. På en vare de ikke drikker selv. 

Det finnes ingen grenser for mange begrensinger og plager de ønsker å pålegge andre. Folk private sfære har de ingen problemer med å invadere og legge føringer for.

Dette har de til felles med Taliban. Taliban slår deg med pisk, avholdsfolket bruker avgifter som straff. Taliban bruker koranen, avholdsfolket bruker alkoholloven og bøtesatser.

Avholdsfolket, vegetarianere og Taliban har til felles at de jobber utrettelig på å påtvinge andre mennesker DERES verdier og interesser med de verktøy de har tilgjengelig.

Og de ser på seg selv som rettroende og at de kjemper den gode kampen.

Fanatismen er den samme, troen på egen verdimessig og moralske overhøyde er den samme. 

At de ikke ser det selv er faktisk litt tragikomisk.

Anonymkode: 581a1...95a

Nå tror jeg heller det er din dårlige samvittighet som snakker. For vi vet jo alle at vi sannsynligvis bør spise mindre sukker, mindre fett, mindre kjøtt og drikke mindre alkohol, og heller spise mer frukt og grønt? Jeg synes det går helt greit med avholdsfolk. Det er bra for dem at de har kutta alkohol. Jeg skulle gjerne vært helt uten sukker og alkohol, men jeg er ikke så sterk mentalt at jeg orker eller gidder å slutte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alkohol er betydelig mer kostbart for samfunnet i form av kriminalitet og helseskader som koster 100 milliarder i året.

Anonymkode: 760ca...216

Selvfølgelig. I forhold til andre skadelige ting, som for eksempel sukker, går alkohol ut over ANDRE enn den som drikker - i form av slåssing, voldtekter, fyllekjøring og lignende. 

Anonymkode: 0a1ea...e9f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir et bedre menneske av å kunne puste ut kose meg med gullrekka og en rødvin på en fredag, mitt forhold blir ikke bedre at jeg og min kone gjennom 25år  bytter ut en spansk rødvin en fredagskveld med rød saft. 

Selv om ernæringsgrafene på XL arket ditt forteller at næringsinnholdet ikke er nødvendig for overlevelse.

Det kalles å leve, trivsel og kos.

Men for noen er det selvfølgelig konseptet vanskelig å forstå. Fordi det ikke er er problemstilling for dem.

Anonymkode: 581a1...95a

Hvis du er avhengig av alkohol for å kunne tåle kona di, så er det kanskje på tide å skilles.

Anonymkode: 0a1ea...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 12.43):

https://www.ba.no/nye-referanseverdier-i-kostholdet-null-alkohol-anbefales/s/5-8-2449916

"Det blir en del endringer, noen nye elementer nevnes og noen som anbefales å avstå fra. Som alkohol.

– Vi har med alkohol, fordi det er et næringsstoff, fordi det gir energi og kalorier. Men det har ingen kjente, gunstige effekter, og det er giftig for alle kroppens organer. Man får ingen mangelsykdommer av å unngå dette næringsstoffet, så der anbefales nå avholdenhet, sier Erik Arnesen til NTB."

Så, hva tenker alle dere som trenger alkohol for å kose seg, og nyte maten?

Anonymkode: e8cf8...813

"Trenger"? 

Veldig merkelig å ikke kunne nyte maten eller kose seg uten alkohol. Da kan det vel defineres som et problem? En avhengighet?

Litt som å si at man ikke liker maten hvis man ikke får svelge den ned med appelsinjuice. Eller at man ikke kan se en god film i sofaen uten et glass appelsinjuice 😂

Anonymkode: fdbee...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 15.24):

 

Man TRENGER det ikke , men det hjelper. Om et voksent ektepar deler en flaske rødvin på fredag kveld etter en lang arbeidsuke  så kommer de selvutnevnte "ikke en menneskerett" moralske menneske løpende.

Noen bør seriøst fylle sitt liv med nytt innhold og ikke plage andre.

Minner om at Adolf Hitler var avholdsmann og ikke røyker, uten at det gjorde han til et mønstermenneske. Feie for sin egen dør VAR det noe som het.

Dere får heller stille dere skulder mot skulder med Taliban, dere har noe til felles. 

Anonymkode: 581a1...95a

Hitler var fan av kokain i stedet for alkohol 😅

Anonymkode: fdbee...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Trenger"? 

Veldig merkelig å ikke kunne nyte maten eller kose seg uten alkohol. Da kan det vel defineres som et problem? En avhengighet?

Litt som å si at man ikke liker maten hvis man ikke får svelge den ned med appelsinjuice. Eller at man ikke kan se en god film i sofaen uten et glass appelsinjuice 😂

Anonymkode: fdbee...6da

Jeg tenker det fort kan bli et problem, en avhengighet, og det handler ikke om at man må bli drita, men "trenger" den "buzzen" man får av alkohol. 

Det verste er jo at alle dem som trenger alkohol for å kose seg i forskjellige situasjoner, eller for å nyte mat, lærer barna sine akkurat det samme. De snakker om å lære barna "sunn" omgang med alkohol. Jeg tenker at alle dem, bør lese litt. Feks hos "Av og til", på blåkors sine sider, osv.

Anonymkode: e8cf8...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drikker jeg sjelden alkohol, men kommer ikke til å kutte ut de få gangene i året jeg drikker litt vin eller øl. Kostholdsrådene anbefaler jo null sjokolade og smågodt også. Man får ingen mangelsykdom av å kutte det heller. Men det betyr ikke at jeg aldri skal spise godteri heller. Det er farlig å kjøre bil også, men jeg gjør jo det også. Folk må jo få velge selv hvordan de lever sine liv, men jeg syns det er bra det blir opplyst om dette. Det tullet om at litt rødvin hver dag er sunt er jo fint å få avkreftet.

Anonymkode: ff6ea...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 alkohol er da null problem. Her lever jeg som omtrent totalavholds og har det helt topp. Og ikke minst sparer jeg mye penger.

Anonymkode: 966c1...280

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...