Gå til innhold

Nei, menn kan ikke få fødselsdepresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det må tas alvorlig, men ikke kall det noe det ikke er. 

Hva har du lyst til å kalle det da, TS? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og det finnes like mange sider som er uenig. Det finnes leger som mener at transkvinner kan få mensensmerter. 

Jeg sier ikke at ikke menn kan bli deprimert av overgangen fra mann til far, men det er ikke en fødselsdepresjon. At kvinner aksepterer psudoforskning viser bare hvor tilbøyelige vi er for å utvanne alt som vi kvinner må gjennomgå som kvinne. Og er en stor grunn til kvinnehelse ikke tas alvorlig. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Nå er det kanskje enkelt å kalle det transkvinner opplever som «mensensmerter».

Når de tar hormoner, vil de føre led seg en slags syklus, der de også vil oppleve muskelkramper.

Nei det er ikke mensen; mensen er jo en hel greie med livmor, blod og shit.

Men transkvinner opplever noe lignende som en syklus med plager; muskelkramper, ømme bryster etc…


I forhold til det tråden handler om; betyr det så sinnsykt mye for det at du mener at et ord er feil? Menn kan også oppleve depresjon etter fødsel. Om noen kaller det fødseldepresjon, betyr det så mye for det? Hvordan påvirker det ordet deg og ditt liv? Det tar ikke noe bort fra kvinner som også opplever det. 

Anonymkode: 55b97...130

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ser dette i tider og utider her på forumet og i kommentarfelt på sosiale medier. "Menn kan også få fødselsdepresjon". Det irriterer meg grønn at man misbruker slike begreper. Det er kun kvinner som kan få fødselsdepresjon og barseldepresjon. Faktisk er tiden etter fødsel den farligste perioden for en gravid/fødende kvinne, hvor det statistisksett er høyest sjanse for død, og da med selvmord. Menn føder ikke, de går ikke gravid, og de gjennomgår ikke de samme hormonelle forandringene som kvinner gjør i forbindelse med en graviditet, fødsel og påfølgende amming. Fødselsdepresjon og fødselspsykose er ofte linket til disse hormonelleforandringene, men kan og komme fra traumer fra svangerskap, fødsel og andre hendelser relatert til dette. Når vi kaller depresjonen til en mann dette er vi med på å vanne ut begrepet slik at det mister sitt særtrekk.

Fødselsdepresjon er svært vanlig hos kvinner, men det har enda ikke nok fokus fra helsevesenet, selv om de har blitt flinkere de senere årene. Med all nedbemanningen av fødselsomsorgen i Norge må vi være flinke til å ikke utvanne begreper relatert til hva som skjer med kvinner i forbindelse med svangerskap og fødsel. 

Det betyr ikke at ikke menn kan bli alvorlig deprimert etter babyens ankomst, men det er ikke en fødselsdepresjon, men en depresjon. Det må tas alvorlig, men ikke kall det noe det ikke er. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Jo det kan de. Så slutt å være så bastant når det du påstår ikke har rot i virkeligheten.

Anonymkode: 12743...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig i at terminologien burde vært splittet basert på kjønnene, ettersom ulikhetene kan være såpass markante.

Faktisk mener jeg at det er bagatelliserende å kalle kvinners fysiske hormonutfordringer og traumer for fødselsdepresjon, som i at det var utelukkende psykisk på et "mindre komplisert nivå". For det er psykisk man tenker om ordet depresjon. 

Så om man skulle endret terminologien i dette tilfellet, ville jeg kommet opp med et nytt og mer dekkende ord for kvinners negative fødselsrespons, og heller la depresjons-uttrykket henge i den gruppen som utelukkende skyldes psykiske årsaker.

 

Godt poeng og jeg er enig med deg. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (12 minutter siden):

Hva har du lyst til å kalle det da, TS? :) 

Depresjon.

Dere som insisterer på at det er en fødselsdepresjon. Kaller dere depresjon etter andre livshendelser også for andre navn? Dødsfalldepresjon, sparken-depresjon, gikkikkesomdetskulle-depresjon? 

Depresjon er dekkende nok for symptomene disse mennene får.

Anonymkode: 7eef8...95a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Godt poeng og jeg er enig med deg. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Jeg lanserer to adskilte terminologier:

Fødselsdepresjon hos menn.

Fødselsnød hos kvinner.

Ettersom ordene fødselslidelse og fødselstraume allerede er i bruk for andre forhold tilknyttet fødsel. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Depresjon.

Dere som insisterer på at det er en fødselsdepresjon. Kaller dere depresjon etter andre livshendelser også for andre navn? Dødsfalldepresjon, sparken-depresjon, gikkikkesomdetskulle-depresjon? 

Depresjon er dekkende nok for symptomene disse mennene får.

Anonymkode: 7eef8...95a

Jeg "insisterer" ikke på noe som helst jeg, men jeg synes jo "fødselsdepresjon" passer bra når det er noe som oppstår i sammenheng med "fødsel"...   Med "logikken" din burde det jo ikke finnes noe ord som "fødselsdepresjon"... ? ? ? Eller? :klo: 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Daria said:

Leger og forskere bruker det begrepet, men du vet bedre og har den endelige definisjonsmakten?

 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det heter fødselsdepresjon fordi den er relatert til fødselen. Så jo, menn kan få fødselsdepresjon. 

Anonymkode: eecc9...40e

Enig. Nå er ikke jeg lege eller psykolog og vet ikke hvor viktig det er hva man kaller en sykdom. Men ser for meg at om man begynner å definere "fødselsdepresjon som depresjon som må være koblet til endringer i hormoner og andre særtrekk kun kvinner kan oppleve" så  gjør man det mye vanskeligere for også kvinner å få diagnosen fødselsdepresjon. 

Å sjekke hvem som har fått depresjon pga hormonelle endringer vet jeg ikke engang om er mulig.  Mulig det her kun er mulig å se at det er en statistisk sammenheng og ikke at man kan faktisk si at noe har vært utløsende for en konkret person. Men jeg er ikke lege

Men mange kvinner får jo fødselsdepresjon av en kombinasjon av ulike grunner og mange av disse grunnene kan menn også oppleve. Ting som utslitthet,  stor endring i livet, tidligere slitt psykisk, økonomiske problemer, ikke føle at en lever opp til forventingene, krangel med partneren, osv.   Skal man nekte alle kvinnene diagnosen fødselsdepresjon? Og hvis vi skal gjøre det, hvordan vil det bidra til å styrke kvinnehelsen som trådstarter mener er en årsakene til at man bør ha en smal definisjon på fødselsdepresjon? Det virker ikke å gi mening 

Anonymkode: 221a9...58e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (Akkurat nå):

Jeg "insisterer" ikke på noe som helst jeg, men jeg synes jo "fødselsdepresjon" passer bra når det er noe som oppstår i sammenheng med "fødsel"...   Med "logikken" din burde det jo ikke finnes noe ord som "fødselsdepresjon"... ? ? ? :klo: 

Da misforstår du. Det er en vesentlig forskjell mellom det som skjer med en kvinne etter fødsel som i dag kalles fødselsdepresjon. Den har spesifikke kriterier som man kan se på helsenorge. Relatert til fødsel, svangerskap og amming. Hormonforandringene og forandringene av hjernen hos kvinner er grunnen til dette og en fødselsdepresjon hos en kvinne vil som oftest gå over av seg selv, selv om den strengt talt burde behandles.

En depresjon hos en mann etter overgangsfasen fra mann til pappa er relatert til det mentale. I bunn og grunn er det ingenting som skiller den depresjonen fra andre depresjoner en mann kan ha, symptommessig. Det betyr ikke at den er mindre alvorlig, men at det er to helt forskjellige lidelser. 

Anonymkode: 7eef8...95a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (8 minutter siden):

Jeg lanserer to adskilte terminologier:

Fødselsdepresjon hos menn.

Fødselsnød hos kvinner.

Hvordan skilles en fødselsdepresjon hos menn fra en vanlig depresjon hos menn?

Anonymkode: 7eef8...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Enig. Nå er ikke jeg lege eller psykolog og vet ikke hvor viktig det er hva man kaller en sykdom. Men ser for meg at om man begynner å definere "fødselsdepresjon som depresjon som må være koblet til endringer i hormoner og andre særtrekk kun kvinner kan oppleve" så  gjør man det mye vanskeligere for også kvinner å få diagnosen fødselsdepresjon. 

Å sjekke hvem som har fått depresjon pga hormonelle endringer vet jeg ikke engang om er mulig.  Mulig det her kun er mulig å se at det er en statistisk sammenheng og ikke at man kan faktisk si at noe har vært utløsende for en konkret person. Men jeg er ikke lege

Men mange kvinner får jo fødselsdepresjon av en kombinasjon av ulike grunner og mange av disse grunnene kan menn også oppleve. Ting som utslitthet,  stor endring i livet, tidligere slitt psykisk, økonomiske problemer, ikke føle at en lever opp til forventingene, krangel med partneren, osv.   Skal man nekte alle kvinnene diagnosen fødselsdepresjon? Og hvis vi skal gjøre det, hvordan vil det bidra til å styrke kvinnehelsen som trådstarter mener er en årsakene til at man bør ha en smal definisjon på fødselsdepresjon? Det virker ikke å gi mening 

Anonymkode: 221a9...58e

Tror du må lese deg opp på fødselsdepresjon hos kvinner. De trenger ikke å teste hormonene, det vet man skjer allerede. Fødselsdepresjon og fødselspsykose hos kvinner har skjedd i alle tider etter fødsel. Det at begrepet nå blir utvannet gjør at det blir vanskeligere å forske på det, når to ulike scenariorer står til grunn.

 

Anonymkode: 7eef8...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Depresjon.

Dere som insisterer på at det er en fødselsdepresjon. Kaller dere depresjon etter andre livshendelser også for andre navn? Dødsfalldepresjon, sparken-depresjon, gikkikkesomdetskulle-depresjon? 

Depresjon er dekkende nok for symptomene disse mennene får.

Anonymkode: 7eef8...95a

Det er godt du ikke har større bekymringer i livet når en så bagatellmessig ting opptar deg såpass mye.

Anonymkode: 12743...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at menn faktisk går igjennom en forandring under kvinnens svangerskap de også, slik at det er helt naturlig at de også kan få fødselsdepresjon. 

Det er dumt at du farer med løgner som dette TS. Det fører til at det er mer tabu for menn. 

Anonymkode: e1e7e...ab9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart de kan få depresjoner knyttet til fødselen!! De får jo snudd livet på hodet de også! Og med da å takle en baby og en mor med fødselsdepresjon, så er veien kort til at det også går utover dem. En baby er uansett en omveltning for både mor og far, og man reagerer ulikt!  Det er ingen konkurranse om hvem som har mest rett på depresjoner! 

Anonymkode: 0ba71...13d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skilles en fødselsdepresjon hos menn fra en vanlig depresjon hos menn?

Anonymkode: 7eef8...95a

Du vet at jeg var enig med deg i at terminologien burde vært annerledes mellom kjønnene, og at du var enig med meg i at kvinners såkalte fødselsdepresjon i bunn og grunn er mer komplisert enn å kalle det en depresjon? 

Derav lanserte jeg to forskjellige uttrykk, der kvinners reaksjon blir kategorisert høyere enn menns reaksjon.

Psykisk er det ingenting som skiller fødselsdepresjon og depresjon hos menn, annet enn at det er en fødsel og da et barn som har trigget depresjonen, der mannen har gått i en depresjon som følge av barnets ankomst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da misforstår du. Det er en vesentlig forskjell mellom det som skjer med en kvinne etter fødsel som i dag kalles fødselsdepresjon. Den har spesifikke kriterier som man kan se på helsenorge. Relatert til fødsel, svangerskap og amming. Hormonforandringene og forandringene av hjernen hos kvinner er grunnen til dette og en fødselsdepresjon hos en kvinne vil som oftest gå over av seg selv, selv om den strengt talt burde behandles.

En depresjon hos en mann etter overgangsfasen fra mann til pappa er relatert til det mentale. I bunn og grunn er det ingenting som skiller den depresjonen fra andre depresjoner en mann kan ha, symptommessig. Det betyr ikke at den er mindre alvorlig, men at det er to helt forskjellige lidelser. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Imens det ikke går over hos menn?  

Hva tenker du er årsaken til depresjoner (generelt), om du ikke tror det er "biokjemiske" forandringer?

Hva er forresten de "spesifikke" kriteriene du sikter til, da? 

Endret av AnonymBruker 42
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men TS, mener du da at mange kvinner som er deprimerte etter fødsel ikke egentlig har fødselsdepresjon, de er bare deprimerte etter fødsel, og at dette burde kalles noe annet og behandles annerledes?

Anonymkode: 3ad37...0f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Du vet at jeg var enig med deg i at terminologien burde vært annerledes mellom kjønnene, og at du var enig med meg i at kvinners såkalte fødselsdepresjon i bunn og grunn er mer komplisert enn å kalle det en depresjon? 

Derav lanserte jeg to forskjellige uttrykk, der kvinners reaksjon blir kategorisert høyere enn menns reaksjon.

Psykisk er det ingenting som skiller fødselsdepresjon og depresjon hos menn, annet enn at det er en fødsel og da et barn som har trigget depresjonen, der mannen har gått i en depresjon som følge av barnets ankomst. 

Jeg tror du misforstår meg litt nå. Ja, vi er enige. Jeg mener forsåvidt ikke at kvinners fødselsdepresjon skal ranke høyere enn menns depresjon - jeg anser begge som svært alvorlige. Poenget med tråden er generelt at det undergraver kvinnens sykdom som strengt talt er noe annet enn en manns. Vi er enige der.

Men poenget er at av alle livshendelser der en mann kan bli deprimert, og forsåvidt alle hendelser som ikke er årsaksvirkende til depresjonen, men bare er en depresjon, hvorfor er det kun fødselsdepresjonen som skal få et eget navn hos menn når det er samme symptomer?

En kvinnes fødselsdepresjon er strengt talt ikke det samme som en vanlig depresjon. 

Anonymkode: 7eef8...95a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og det finnes like mange sider som er uenig. Det finnes leger som mener at transkvinner kan få mensensmerter. 

Jeg sier ikke at ikke menn kan bli deprimert av overgangen fra mann til far, men det er ikke en fødselsdepresjon. At kvinner aksepterer psudoforskning viser bare hvor tilbøyelige vi er for å utvanne alt som vi kvinner må gjennomgå som kvinne. Og er en stor grunn til kvinnehelse ikke tas alvorlig. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Ja, det var vel det som var formålet med tråden. Å sutre så mye som mulig om at kvinnehelsen ikke tas alvorlig.

Dette er en gammel floksel det ikke finnes snev av sannhet i. Kvinnehelsen tas like alvorlig som mannehelsen.

Anonymkode: c656c...d0e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du misforstår meg litt nå. Ja, vi er enige. Jeg mener forsåvidt ikke at kvinners fødselsdepresjon skal ranke høyere enn menns depresjon - jeg anser begge som svært alvorlige. Poenget med tråden er generelt at det undergraver kvinnens sykdom som strengt talt er noe annet enn en manns. Vi er enige der.

Men poenget er at av alle livshendelser der en mann kan bli deprimert, og forsåvidt alle hendelser som ikke er årsaksvirkende til depresjonen, men bare er en depresjon, hvorfor er det kun fødselsdepresjonen som skal få et eget navn hos menn når det er samme symptomer?

En kvinnes fødselsdepresjon er strengt talt ikke det samme som en vanlig depresjon. 

Anonymkode: 7eef8...95a

Jeg er enig i dette. Men derav mener jeg det er feil å kalle det fødselsdepresjon hos kvinner. Det blir for psykisk rettet, selv om depresjon i seg selv kan være svært alvorlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...