Gå til innhold

❤️ Prøverør 2024 ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde uttak i går hos St. Olavs, og fy søren det gjorde vondt da de tok ut egg fra den ene eggstokken. Den andre kjente jeg ingenting på. Føler meg så stinn og hard i magen nå. Noen andre som har følt det sånn? Vondt å gå.. Gråt meg gjennom hele uttaket omtrent. Fikk en skikkelig reaksjon da de satte lokalbedøvelse også, fikk sinnsykt øresus og greide ikke høre hva de sa. Veldig ekkelt! Opplevde det ikke sånn i det hele tatt ved egguttaket i 2021..

Skal etter planen ha innsett på lørdag. Man vet jo aldri hvordan dette går, så lurer på om noen vet hvor lenge man må vente til evt nytt innsett? Hvor lang ventetid er det hos St. Olavs på fryseinnsett nå? 

Anonymkode: 22812...f31

Jeg er også hos St.Olavs. :) sykepleier sa at smertene kunne variere veldig fra gang til gang. Var vist noe med hvor høyt eller lavt eggstokkene befant seg. Har hatt ulike opplevelser ved hvert eneste egguttak. Ved mitt første hadde jeg vondt i flere dager. Hver minste lille tarmbevegelse, host eller latter gjorde kjempevondt og jeg klarte ikke gå. Har nettopp hatt mitt tredje uttak og det gikk som en lek, knapt vondt i det hele tatt. :)

Er det ventetid på innsett? Kanskje er jeg naiv, for har ikke spurt, men jeg trodde at man bare gav beskjed også satte de opp en time i første syklusen. 

Anonymkode: 8e68d...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er også hos St.Olavs. :) sykepleier sa at smertene kunne variere veldig fra gang til gang. Var vist noe med hvor høyt eller lavt eggstokkene befant seg. Har hatt ulike opplevelser ved hvert eneste egguttak. Ved mitt første hadde jeg vondt i flere dager. Hver minste lille tarmbevegelse, host eller latter gjorde kjempevondt og jeg klarte ikke gå. Har nettopp hatt mitt tredje uttak og det gikk som en lek, knapt vondt i det hele tatt. :)

Er det ventetid på innsett? Kanskje er jeg naiv, for har ikke spurt, men jeg trodde at man bare gav beskjed også satte de opp en time i første syklusen. 

Blir det totalfrys så kan du måtte vente på innsett ja.

Anonymkode: 49fe1...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å ta Cyclogest analt her? Eventuelt dele opp og ta én i vagina og én analt?

Jeg skal ta 4 Cyclogest daglig og det blir så sinnsykt mye gris om jeg tar de vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har erfaring med å ta Cyclogest analt her? Eventuelt dele opp og ta én i vagina og én analt?

Jeg skal ta 4 Cyclogest daglig og det blir så sinnsykt mye gris om jeg tar de vaginalt.

Vet ikke om man skal ta dette seriøst eller ikke? Cyclogest er en vagitorie og skal ikke settes rektalt. Det har ingen funksjon i endetarmen. Vedrørende «gris» burde du heller fortelle dette til behandlende lege og be om andre muligheter dersom dette er plagsomt.

Anonymkode: 1550c...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet ikke om man skal ta dette seriøst eller ikke? Cyclogest er en vagitorie og skal ikke settes rektalt. Det har ingen funksjon i endetarmen. Vedrørende «gris» burde du heller fortelle dette til behandlende lege og be om andre muligheter dersom dette er plagsomt.

Har lest på noen amerikanske forum at de får anbefalt å ta den rektalt på innsettdagen, så kanskje det er en greie? 🤷

Anonymkode: c5b6f...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er helt feil. Cyclogest kan helt fint settes rektalt. Dersom man ved ivf f.eks bruker flere typer progesteronstøtte blir man gjerne anbefalt å sette akkurat Cyclogest rektalt. Det har absolutt samme funksjon rektalt som vaginalt da hele funksjonen er at det skal tas opp i slimhinnene og dette skjer like godt rektalt som vaginalt. 

Har selv fått det anbefalt av både gyn og ivf lege for å minimerer griseri ved bruk av flere typer progesteron. 

Helt greit at du ikke har hørt om det, men da kan man la være og svare istedenfor å utgi helt feil informasjon. 

I Danmark f.eks er det helt vanlig praksis at de anbefaler Cyclogest rektalt, og det blir også anbefalt i Norge både offentlig og privat. 

Som skrevet over - de Ian helt fint, trygt settes rektalt. Ingen problem. De vil ha samme virkning, samme nytte, samme oppsugning etc i slimhinnene rektalt som vaginalt. 

Anonymkode: 89a93...be6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at det ikke går an å sammenligne seg med andre, men er så spent i denne fasen her! Innsett i morgen! 

13 egg ut, der 6 fortsatt er med i loopen. Men det er vel fra dag 4 til dag 5 det er mest kritisk? Ved forrige uttak (for noen år siden) fikk jeg ut 10 egg og kun 2 greide seg til dag 5. 

Noen som vil dele sine "eggprognoser"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ test 12dpo etter fryseforsøk, da er det vel mest sannsynlig mulig å stole på resultatet? 

Anonymkode: c5b6f...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 15.12):

Vet at det ikke går an å sammenligne seg med andre, men er så spent i denne fasen her! Innsett i morgen! 

13 egg ut, der 6 fortsatt er med i loopen. Men det er vel fra dag 4 til dag 5 det er mest kritisk? Ved forrige uttak (for noen år siden) fikk jeg ut 10 egg og kun 2 greide seg til dag 5. 

Noen som vil dele sine "eggprognoser"? 

Så spennende! Hvordan gikk det? Ble det innsett og fikk du noen på frys? :)

Jeg sliter med å ha kjempelave eggreserver. Resultatene mine er nok langt fra like bra som mange andres, men jeg har vært kjempefornøyd med tanke på at jeg har en amh på knappe 3 pmol. Skal ha ett uttak til og håper så inderlig at jeg kan få bare én liten blasto til!

Egguttak 1: 5 egg. 3 fertilisert. 2 blasto.

Egguttak 2: 5 egg. 5 fertilisert. 3 blasto.

Egguttak 3 (duostim del 1/2): 4 egg. 2 fertilisert. 1 blasto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde mitt aller første egginnsett på mandag. Det ble satt inn en tidlig blastocyst. Har nå i ettertid googlet meg frem til at dette ikke har så gode sjanser, og noen nettsider sier at tidlige blastocyster ikke bør settes inn i det hele tatt. Det vil jo si gradering 1 eller 2 hvis jeg forstår det rett. Er det noen som vet noe mer om dette, eller har noen solskinnshistorier å fortelle meg? (Det var ikke noe bedre blastocyster å sette inn, i tilfelle noen lurer).

Anonymkode: d3900...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! Jeg hadde mitt aller første egginnsett på mandag. Det ble satt inn en tidlig blastocyst. Har nå i ettertid googlet meg frem til at dette ikke har så gode sjanser, og noen nettsider sier at tidlige blastocyster ikke bør settes inn i det hele tatt. Det vil jo si gradering 1 eller 2 hvis jeg forstår det rett. Er det noen som vet noe mer om dette, eller har noen solskinnshistorier å fortelle meg? (Det var ikke noe bedre blastocyster å sette inn, i tilfelle noen lurer).

Anonymkode: d3900...774

De aller fleste klinikker i Norge setter ikke inn embryo de ikke har tro på at vil være gode nok - uavhengig av om de har flere å velge mellom eller ikke. Istedenfor å sette inn et dårlig embryo ville de da heller ha avbrutt forsøket og begynt på nytt med uttak. Ville holdt meg unna Google, da det er ekstremt store forskjeller på HVA de gjør i Norge VS resten av skandinavia/europa/verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste klinikker i Norge setter ikke inn embryo de ikke har tro på at vil være gode nok - uavhengig av om de har flere å velge mellom eller ikke. Istedenfor å sette inn et dårlig embryo ville de da heller ha avbrutt forsøket og begynt på nytt med uttak. Ville holdt meg unna Google, da det er ekstremt store forskjeller på HVA de gjør i Norge VS resten av skandinavia/europa/verden. 

Nja.

I Norge setter vi inn embryoer selv om vi vet at ca 50% ikke er genetisk korrekte. Det er fordi det er ulovlig med gentesting i Norge, så klinikkene har ikke et annet valg enn å sette inn det de tror er ok.

Og klinikker som OUS, Riksen, de har i mange år satt i 2-dagers embryoer. Det er enormt mange embryoer som dør dag 3 når sæden tar over utviklingen. Så.....

Jeg har selv fått satt inn dårlige blastocyster privat i Norge, blastoer som overhodet ikke hadde blitt satt inn i f.eks USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nja.

I Norge setter vi inn embryoer selv om vi vet at ca 50% ikke er genetisk korrekte. Det er fordi det er ulovlig med gentesting i Norge, så klinikkene har ikke et annet valg enn å sette inn det de tror er ok.

Og klinikker som OUS, Riksen, de har i mange år satt i 2-dagers embryoer. Det er enormt mange embryoer som dør dag 3 når sæden tar over utviklingen. Så.....

Jeg har selv fått satt inn dårlige blastocyster privat i Norge, blastoer som overhodet ikke hadde blitt satt inn i f.eks USA.

2 og 3 dagers embryo er ikke blastocyster. Man kan ikke ta høyde for innsett av genetisk testet embryo av akkurat den grunn at det ikke er lovlig i Norge. Ser man på norske statistikker VS klinikker som har gentesting så er ikke suksessraten så veldig annerledes. Er også en grunn til at klinikker som Riksen har dårlig rykte - akkurat av den grunn at de kjører en helt egen linje på hva de gjør og ikke VS største delen av de andre offentlige klinikkene i Norge - det er ingen hemmelighet for dem som gjør litt undersøkelser eller har vært i ivf løpet en stund. 

Privat klinikker er noe annerledes enn offentlige også da de har ulik praksis på hva et forsøk er og ikke, samt at de tjener mest mulig penger på å gjennomføre innsett VS å avbryte forsøket. 

Men et embryo gradert 1 eller 2, vil med aller største sannsynlighet ikke bli satt inn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

2 og 3 dagers embryo er ikke blastocyster. Man kan ikke ta høyde for innsett av genetisk testet embryo av akkurat den grunn at det ikke er lovlig i Norge. Ser man på norske statistikker VS klinikker som har gentesting så er ikke suksessraten så veldig annerledes. Er også en grunn til at klinikker som Riksen har dårlig rykte - akkurat av den grunn at de kjører en helt egen linje på hva de gjør og ikke VS største delen av de andre offentlige klinikkene i Norge - det er ingen hemmelighet for dem som gjør litt undersøkelser eller har vært i ivf løpet en stund. 

Privat klinikker er noe annerledes enn offentlige også da de har ulik praksis på hva et forsøk er og ikke, samt at de tjener mest mulig penger på å gjennomføre innsett VS å avbryte forsøket. 

Men et embryo gradert 1 eller 2, vil med aller største sannsynlighet ikke bli satt inn i Norge. 

Jeg var vel også ganske tydelig på å kalle 2- og 3-dagers for embryoer, ikke blastocyster.

Jeg vet man ikke kan ta høyde for gentesting nei, det er jo nettopp det jeg sier at man ikke gjør i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg var vel også ganske tydelig på å kalle 2- og 3-dagers for embryoer, ikke blastocyster.

Jeg vet man ikke kan ta høyde for gentesting nei, det er jo nettopp det jeg sier at man ikke gjør i Norge.

Da blir det også feil å ta gentesting med i en form for sammenligning. Og innlegget jeg kommenterte gjaldt spesifikt blastocyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kjipt å føle seg likt som sist man ble gravid men testene viser fortsatt ingenting... 10dpo, det er fortsatt håp, men jeg skulle gjerne hatt 2 tydelige streker på testene!

Dessverre tisser jeg ofte på dagen og får ikke sove om natten men står opp og tisser hver andre time. Så da er det kanskje ikke så rart at urinen ikke blir konsentrert nok til at testene slår ut allerede?

Det er bare skikkelig skikkelig kjipt å ikke få bekreftelsen.

Og nei, det hadde ikke hjulpet å ikke teste, det har jeg prøvd før og tankene spinner like mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Mannen og jeg skal ha sæddonasjon nå. Jeg må innrømme at jeg er så spent på dette mtp utseende, da jeg er redd barnet ikke vil ligne på mannen. Jeg vet at de forsøker å finne match som er lik mannen, men allikevel.. Noen heterofile par som har brukt sæddonor, og som vil dele erfaring? 

Anonymkode: b9134...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med alle uttakene. 2 vanlige uttak + 1 duostim, offentlig. Vi har 7 blastoer på frys. Hadde noen fortalt meg at vi ville få så mange, hadde jeg aldri trodd dem. Har en FSH på 19 og en AMH på 3.

Disse 7 er sannsynlig alle blastoene jeg noensinne vil få. Om noen år vil sannsynligvis tallene mine ha blitt enda dårligere, og jeg vil ikke lengre være en god kanditat for IVF.

Hva tenker dere? Tror dere 7 blasto vil holde til 2 barn? Uttakene ble gjort da jeg var 36, og jeg er straks 37. Jeg har tre 5-dagers og fire 6-dagers.

Jeg er ikke infertil, jeg har bare lave eggreserver. Mannen har god sædkvalitet. Så langt har jeg tenkt å kanskje bare bruke 2-3 blasto på barn nr 1, og spare resten til barn nr 2. Men er så usikker. Leser så mange historier på nett om damer som trenger 5-7 innsett. Og merkelige statistikker som sier man trenger 7-11 embryos for å oppnå 92% sannsynlighet for å få ett barn. Det høres så sykt ut. Har jeg vært naiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertefisk skrev (3 timer siden):

Da er jeg ferdig med alle uttakene. 2 vanlige uttak + 1 duostim, offentlig. Vi har 7 blastoer på frys. Hadde noen fortalt meg at vi ville få så mange, hadde jeg aldri trodd dem. Har en FSH på 19 og en AMH på 3.

Disse 7 er sannsynlig alle blastoene jeg noensinne vil få. Om noen år vil sannsynligvis tallene mine ha blitt enda dårligere, og jeg vil ikke lengre være en god kanditat for IVF.

Hva tenker dere? Tror dere 7 blasto vil holde til 2 barn? Uttakene ble gjort da jeg var 36, og jeg er straks 37. Jeg har tre 5-dagers og fire 6-dagers.

Jeg er ikke infertil, jeg har bare lave eggreserver. Mannen har god sædkvalitet. Så langt har jeg tenkt å kanskje bare bruke 2-3 blasto på barn nr 1, og spare resten til barn nr 2. Men er så usikker. Leser så mange historier på nett om damer som trenger 5-7 innsett. Og merkelige statistikker som sier man trenger 7-11 embryos for å oppnå 92% sannsynlighet for å få ett barn. Det høres så sykt ut. Har jeg vært naiv?

Du har høy fsh så det kan tilsi at kvaliteten ikke er all verden. Ingen kan vite om dette gir 3, 2, eller 0 barn. Ikke før du har prøvd.

Anonymkode: ab665...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har høy fsh så det kan tilsi at kvaliteten ikke er all verden. Ingen kan vite om dette gir 3, 2, eller 0 barn. Ikke før du har prøvd.

Anonymkode: ab665...be1

Hva er bakgrunnen for at FSH = lav egg kvalitet? Jeg har hørt dette utsagnet før, men ikke funnet en eneste pålitelig kilde som har kunnet forklart hvorfor.  Jeg har hørt at kvinner med høy FSH, ofte må gå på høyere dose FSH, og over lengre tid, og at det mistenkes at dette kan skape dårlige egg på et mikronivå. Mine egg var derimot ganske gode, vi hadde høy fertiliseringsrate og blastorate til tross for få egg ut. Men betyr høy FSH også dårlige embryoer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...