Gå til innhold

Hvorfor skriver folk "hvem" når de mener "hvilken"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er medlem i diverse facebook-grupper, og ser titt og ofte at folk spør om "hvem er den fineste bunaden i Norge", eller "Hvem rehabilitering valgte du for dine long-covid plager" eller "hvem børste er best for krusete hår".

Er det dialekt, dysleksi eller har de sovet i norsktimen på skolen?

Anonymkode: ec20e...86e

Språklig forfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke dialekt, men dårlig norsk. 

Anonymkode: cf13c...547

Er du sikker på at det ikke er dialekt? 
Får alltid inntrykk av at de som skriver «hvem bil» og slikt er dritharry typer. Vet ikke hvorfor, men det gir så dårlig inntrykk. 

Anonymkode: c40a2...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, her tar dere feil. Østfolddialekta er ikke sånn.

Men det finnes så klart folk som både sier og skriver feil i Østfold/Viken også - som ellers i landet.

Anonymkode: 1878f...692

Dette.

Det høres nesten like dumt ut å påstå at det er østfolddialekt som å bruke «hvem» når man skal bruke «hvilken».

Det er en kombinasjon av uvitenhet, latskap, og dårlig språkøre.

Endret av Norja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de er litt mindre begavet, og at denne skrivefeilen er nesten like irriterende som de som ikke vet forskjellen på et og ett.

Anonymkode: b9c73...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (9 timer siden):

Har sett de feilene så mange ganger her på forumet.... argh! En gang var det noen som terroriserte forumet ved å poste det ene innlegget etter det andre med den spørringen sin i overskriftene, hver overskrift inneholdt et spørsmål der alle som en av innleggene inneholdt feil spørreord. "Hvem bil" i stedet for "hvilken" osv, på alt. Pepret forumet med sånne poster. 

Bare for å terge folk som skriver riktig.

Guilty 🤣

Anonymkode: 1bb26...08a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For den yngre garde er det nok dårlig karakterer og interesse i norsktimen, mens hos meg selv så er det bare at jeg har glemt alt. Jeg er 50. Jeg skriver nogenlunde greit, men vet ikke hva noen av de andre greiene i skriftspråket engang heter. Jeg husker verb, men vet ikke hva det er for noe. Da kan man ende opp i en del slike situasjoner, selv om jeg de siste ti årene har vært flink til å å benytte hvilken i både språk og skrift. 

Anonymkode: bd770...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg omtrent like mye som når folk skriver hannes istedenfor hans.  Det er hannes bil.  Noen klarer til og med å snike inn en stor S, sånn at det blir: Det er Hannes bil.  Han kjøpte den i går.  😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de mangler evner til å lære sitt eget skriftspråk. Mange kan ikke forskjell på hun/henne heller. Slike feil er mer alvorlig enn en skrivefeil eller feil bruk av komma, syns jeg. Det å bruke feil ord har vel heller ikke noe med dysleksi å gjøre.

Anonymkode: 57b87...d1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...