Gå til innhold

Hvorfor skriver folk "hvem" når de mener "hvilken"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem i diverse facebook-grupper, og ser titt og ofte at folk spør om "hvem er den fineste bunaden i Norge", eller "Hvem rehabilitering valgte du for dine long-covid plager" eller "hvem børste er best for krusete hår".

Er det dialekt, dysleksi eller har de sovet i norsktimen på skolen?

Anonymkode: ec20e...86e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det henger sammen med dialekt og slarv/slang.. Typisk ulike steder på Østlandet. Skjer ikke på sør- og Vestlandet har jeg merket meg.

Anonymkode: 180cb...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en uting. Jeg snakker dialekt selv, og om jeg skulle skrevet dialekt, så hadde det blitt mange uleselige ord.

Trodde ikke at det var lov å skrive dialekt her inne? Bare å rapportere, så gidder kanskje folk å bry seg.

Anonymkode: ff945...3bd

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfolddialekten er slik. De blander rett og slett dialekten sin med bokmål når de skriver. 
Jeg er bor i Østfold, men kommer fra et annet sted i landet og har alltid fått litt høy puls av hvordan øsfoldingene bruker disse ordene😅

Anonymkode: 39c55...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver det her på kg også og lurer på om de ikke vet bedre eller om det er dialekt

Ts

Anonymkode: ec20e...86e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er av en eller annen grunn helt sinssykt irriterende. Jeg vet ikke engang hvorfor. Er ikke noe språksnobb,eller rettskrivingssnobb i det hele tatt. Men akkurat det trigger meg. 🙈

Endret av Fant80
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi analfabetene har begynt å skrive andre steder enn dovegger. Det pleide de ikke i gode gamle dager.

Anonymkode: 56052...942

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å irritere faren min, Han er typen til å si "leber" for lepper etc.

Anonymkode: 40dae...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare "hvem" de bommer på, men også "hvordan".

"Hvordan sykkel har du?" er et av flere tilfeller jeg har hørt.

Infantilismen brer stadig om seg, men jeg holder en knapp på at det er de voksne som skal lære barna å snakke. Ikke omvendt!

Anonymkode: 56052...942

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for mange skylder på dialekt og dysleksi når de bare har sovet i norsktimen.

(Jeg vet at dysleksi finnes men man skriver ikke på dialekt.)

Anonymkode: 8cf9e...7ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke bare "hvem" de bommer på, men også "hvordan".

"Hvordan sykkel har du?" er et av flere tilfeller jeg har hørt.

Infantilismen brer stadig om seg, men jeg holder en knapp på at det er de voksne som skal lære barna å snakke. Ikke omvendt!

Anonymkode: 56052...942

Sleng på Østfold-l og utvisking av skillet mellom skj/kj-lyd, så er katastrofen komplett. 😁

Anonymkode: 162c3...632

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sleng på Østfold-l og utvisking av skillet mellom skj/kj-lyd, så er katastrofen komplett. 😁

Anonymkode: 162c3...632

🤣

Anonymkode: 17132...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Østfolddialekten er slik. De blander rett og slett dialekten sin med bokmål når de skriver. 
Jeg er bor i Østfold, men kommer fra et annet sted i landet og har alltid fått litt høy puls av hvordan øsfoldingene bruker disse ordene😅

Anonymkode: 39c55...78f

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi de er fra Østfold. Jævlig irriterende 

Anonymkode: d53be...5cd

Nei, her tar dere feil. Østfolddialekta er ikke sånn.

Men det finnes så klart folk som både sier og skriver feil i Østfold/Viken også - som ellers i landet.

Anonymkode: 1878f...692

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de feilene så mange ganger her på forumet.... argh! En gang var det noen som terroriserte forumet ved å poste det ene innlegget etter det andre med den spørringen sin i overskriftene, hver overskrift inneholdt et spørsmål der alle som en av innleggene inneholdt feil spørreord. "Hvem bil" i stedet for "hvilken" osv, på alt. Pepret forumet med sånne poster. 

Bare for å terge folk som skriver riktig.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg altfor mye. Det og at folk ikke vet forskjell på da/når. :murvegg:

 

Anonymkode: 515af...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...