Gå til innhold

Vurderer å strikke båreteppe, noen kreative sjeler her inne som vil komme med innspill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må først si at jeg er nybegynner på strikking men prøver stadig å bli bedre. Har så langt bare strikket kluter og skjerf. 

Jeg vurderer å strikke et båreteppe. Jeg jobber på sykehjem og vi har snakket om dette flere ganger, at vi skulle hatt det. Det jeg dog er litt usikker på er hvilken farge det skulle vært (eventuelt flere farger?) og om det skal være religiøse symboler på. Jeg er usikker på hva jeg tenker om for eksempel et kors på båreteppet, med tanke på at alle som dør ikke nødvendigvis er kristne. 

Er dette et tåpelig prosjekt eller tror dere det er mulig å få til noe bra? Har sett noen få håndlagde båretepper, men de har vært quiltet. 

Anonymkode: a315b...126

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som pårørende til en far på sykehjem så syns jeg dette er en vakker tanke men åssen skal dette fungere ? :)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig tanke! Noe i blått? :)

(Og hvitt kors, dersom du går for kors)

Anonymkode: e2969...efd

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det kan være bra. Samtidig tenker jeg det er veldig viktig at det blir bra og pent utført. Pene kanter er viktig. Du kan hekle en vakker kant til slutt for å skjule eventuelle ujevnheter. Et båreteppe er også et stort og litt ensformig arbeid som krever utholdenhet som strikker. 

Farge: Gå for hvitt. Ikke bleket kritthvitt, men heller ubleket. Jeg tenker en farge a la "melk". Ikke flerfarget. Ensfarget har "bedre holdbarhet".

Med tanke på at stadig flere ikke er kristne, tenker jeg det ikke bør ha kors eller andre religiøse symboler.