Gå til innhold

Vurderer å strikke båreteppe, noen kreative sjeler her inne som vil komme med innspill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må først si at jeg er nybegynner på strikking men prøver stadig å bli bedre. Har så langt bare strikket kluter og skjerf. 

Jeg vurderer å strikke et båreteppe. Jeg jobber på sykehjem og vi har snakket om dette flere ganger, at vi skulle hatt det. Det jeg dog er litt usikker på er hvilken farge det skulle vært (eventuelt flere farger?) og om det skal være religiøse symboler på. Jeg er usikker på hva jeg tenker om for eksempel et kors på båreteppet, med tanke på at alle som dør ikke nødvendigvis er kristne. 

Er dette et tåpelig prosjekt eller tror dere det er mulig å få til noe bra? Har sett noen få håndlagde båretepper, men de har vært quiltet. 

Anonymkode: a315b...126

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som pårørende til en far på sykehjem så syns jeg dette er en vakker tanke men åssen skal dette fungere ? :)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig tanke! Noe i blått? :)

(Og hvitt kors, dersom du går for kors)

Anonymkode: e2969...efd

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det kan være bra. Samtidig tenker jeg det er veldig viktig at det blir bra og pent utført. Pene kanter er viktig. Du kan hekle en vakker kant til slutt for å skjule eventuelle ujevnheter. Et båreteppe er også et stort og litt ensformig arbeid som krever utholdenhet som strikker. 

Farge: Gå for hvitt. Ikke bleket kritthvitt, men heller ubleket. Jeg tenker en farge a la "melk". Ikke flerfarget. Ensfarget har "bedre holdbarhet".

Med tanke på at stadig flere ikke er kristne, tenker jeg det ikke bør ha kors eller andre religiøse symboler. 

Mønster/struktur. Mest mulig nøytralt, men gjerne med vakker struktur i form av blader eller noe annet hentet fra naturen, ev. annen dekorativ struktur. Kanskje også hjerter. Ikke tofarget mønster. Tenk også gjennom om mønsteret må fungere på både for- og baksiden, eller bare på én av sidene.

Du kan ta utgangspunkt i strukturen på et babyteppe, f.eks.

- Garntopia babyteppe https://www.garntopia.no/products/garntopia-babyteppe-yndestrikk-pdf 

- Saga babyteppe https://ull.no/produkt/saga-babyteppe/

- Fluffy babyteppe https://www.jordclothing.no/products/fluffy-babyteppe 

 

Tenk nøye gjennom garnvalg, både mtp. vekt og holdbarhet/vask. Hvor stort skal båreteppet være? Jeg ser for meg at det blir litt stort, og det kan fort bli tungt. Kanskje er et lett og luftig norsk kardegarn lurt. Det er lett, holder mønster godt og ikke så glatt at det lett blir dratt. En mulig ulempe er at det garnet ikke er superwashbehandlet, og at det dermed må vaskes med varsomhet.

Lykke til! Sykehjemmet og pårørende er heldige :)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en fin ide. Men jeg ville styrt unna religiøse symboler. Om en skal ha et båreteppe bør det jo være for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tanke, men er enig med den over her som sa at det må være pent. Det kan ikke være noe halvveis eller slurv med et båreteppe.
Nå finnes det jo nybegynnere som er kjempeflinke og folk som har strikket i 40 år som fortsatt ikke klarer å strikke pent, men på generell basis ville jeg nok anbefale at du får litt mer erfaring før du setter i gang med noe slikt. Som erfaren strikker selv ville jeg blitt lei meg om en av mine pårørende var død og det på kisten lå et båreteppe som ikke var 100%. 
 

Anonymkode: a7a1b...667

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...