Gå til innhold

Likheten mellom «incels» og bitre damer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at det sitter løst å kalle folk for incel her inne. Opprinnelig betydde vel incel «en som ikke får seg no», mens det nå brukes oftest på en gruppe menn som ikke får seg no, og som har resignert og begynt å føle sinne og komme med nedsettende språk mot det kjønnet som de i utgangspunktet ville være sammen med.

I mange av de aktuelle trådene så er det postere som later til å være kvinner, som har ett eller flere forhold bak seg, som nå er single, og som konsekvent anbefaler å gjøre som seg selv («dump ham!» «rødt flagg», «alt er bedre alene», «mannebarn uten bo-evne».)

Når disse single mødrene sitter foran skjermen og prøver å få andre kvinner ut av forhold med nedsettende kommentarer om menn, er ikke det ganske analogt til incels? Har de også egne grupper på sosiale medier hvor de klapper hverandre på skuldrene over hvor fæle menn er og hvor godt det er å heller holde seg til girlsa?

Anonymkode: fc92f...a70

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg registrerer at det sitter løst å kalle folk for incel her inne. Opprinnelig betydde vel incel «en som ikke får seg no», mens det nå brukes oftest på en gruppe menn som ikke får seg no, og som har resignert og begynt å føle sinne og komme med nedsettende språk mot det kjønnet som de i utgangspunktet ville være sammen med.

Anonymkode: fc92f...a70

Nei, incel var opprinnelig en subkultur som starta på 4chan, hvor kvinnene og genetikken fikk skylda for at mennene ikke lyktes på datingmarkedet. Det er mer i nyere tid at det betyr noen som ikke får seg no.

Anonymkode: 9bb3b...d64

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nei, incel var opprinnelig en subkultur som starta på 4chan, hvor kvinnene og genetikken fikk skylda for at mennene ikke lyktes på datingmarkedet. Det er mer i nyere tid at det betyr noen som ikke får seg no.

Anonymkode: 9bb3b...d64

«The first website to use the term "incel" was founded sometime between 1993 and 1997.[30][9][31] The website was created by a university student living in Toronto and known only by her first name, Alana, to discuss her sexual inactivity with others.[30] Titled "Alana's Involuntary Celibacy Project", the website was used by people of all genders to share their thoughts and experiences.[9] During 1997, she started a mailing list on the topic that used the abbreviation INVCEL, later shortened to "incel", for "anybody of any gender who was lonely, had never had sex or who hadn't had a relationship in a long time".[32]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Incel
 

Jeg forstår at diskusjonen jeg legger opp til forutsetter at man er enige om termene, men det jeg først og fremst ville diskutere var likhetstrekk mellom det å være så bitter på det annet kjønn at dette blir et slags altoverskyggende hat, og fellesskapet man finner med likesinnede.

KG har mange kvinner så det er ikke så rart om kvinnelige hatere er overrepresentert her? «Mannebarn», «menn uten bo-evne»…

Anonymkode: fc92f...a70

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at det er likhet mellom adferden til bitre kvinner og bitre menn.

Ja…

Det er likhet mellom sinte kvinner og sinte menn også. Glade kvinner, glade menn… Hvor vil du med dette? Hva er det forsøker å løfte???

Anonymkode: 5d560...264

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke bitre kvinner føler at menn skylder dem sex eller forhold. 

Anonymkode: 1bcc0...cba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, der finnes nok bitre av begge kjønn. Synsing om hvordan denne bitterheten arter seg ulikt blant kjønnene, har jeg meninger om, i alle fall slik jeg ser det utspille seg her på KG. 
 

Som sagt før i tråden så antar jeg også at flertallet av brukere er kvinner. Og nettopp det gjør guiden til yngleplass for noen menn som kanskje savner kvinnelig kontakt?, vil rette skyld mot kvinner eller belære. De føler seg noe misforstått og urettferdig behandlet av kvinner. Du ser at de er svært aktive, spesielt i trådene innen «Familie, samliv og seksualitet». De skriver stort sett det samme i alle tråder. Fraser og ord som, den jævla feminismen ( som om alle kvinner her er radikale feminister), horer og kravstore kvinner går igjen. Aldri et positivt ord om kvinner, det må i såfall være om 50-talls kvinnen. 
 

Bitre kvinner er ikke like lett å få øye på. De er i så fall mer nyanserte. Med det mener jeg at de også kan snakke positivt om menn. Det er få av karikaturen som Kevin Vågenes fremstiller, men de er vel her de også. 
 

Kvinner tar ofte opp spørsmål når de er frustrerte. Ønsker råd og innspill. Menn konstruerer oftere problemstillinger for å skape debatt og muligens provosere? I alle fall tror jeg ikke alle menn føler seg truffet av utsagnet, mannebaby, menn uten boevne, ansvarsfraskrivende menn osv, fordi de fleste menn er ikke slik. Menn på sin side er mer bastante. Kvinner er kravstore, bortskjemte, egner seg ikke til ditt og datt, bør kjenne sin plass, osv. 
 

Noen menn her ønsker å skape skyld og å vise at de er offer. De ønsker ikke råd. De har allerede gjort seg opp en mening, og den bør kvinner høre på. Det er deres agenda. 
 

Grunner for at kjønnene opptrer ulikt? Det er nok kjønnsrollemønsteret. Kvinner skal være snille, lyttende, omsorgsfulle, lavmælte, tilgjengelige og ydmyke. Derav skal de føle dertil  skam og skyld hvis ikke alle har det bra. 

Alt satt på spissen her, som dere forstår; av en kvinne, som forøvrig er svært begeistret for bra menn, som flertallet av menn er. 

 

Anonymkode: 4ee6b...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde egentlig inntrykk av at disse såkalte bitre kvinnene ønsker å bryte ned alfa mennene og selv innta posisjonen som alfa. De er forbi ønsket om å pare seg.

Kampen handler vel i bunn og grunn om å ha størst metaforisk p*kk, være den som kan dominere de andre, fortelle andre hva som er rett og galt og ellers bare sole seg i glansen av sine egen allvitenhet? Folk vil leke gud..

Anonymkode: d981f...024

Der hvor incels prøver å «ta makten» i en (opplevd) håpløs situasjon: «de fleste damer vil ikke ha meg. Heller enn å prøve meg på dem så bestemmer jeg meg for at jeg ikke vil ha dem heller. For damer er noe dritt»

Så tenker jeg at noen forumbrukere her inne har en lignende mentalitet. «Typen min forlot meg. Heller enn å jakte på en ny type så skal jeg avskrive alle menn som rævhull, mannebarn, uten bo-evne. For da gir bitterheten min meg makt, og jeg føler meg hevet over dem»

Anonymkode: fc92f...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Der hvor incels prøver å «ta makten» i en (opplevd) håpløs situasjon: «de fleste damer vil ikke ha meg. Heller enn å prøve meg på dem så bestemmer jeg meg for at jeg ikke vil ha dem heller. For damer er noe dritt»

Så tenker jeg at noen forumbrukere her inne har en lignende mentalitet. «Typen min forlot meg. Heller enn å jakte på en ny type så skal jeg avskrive alle menn som rævhull, mannebarn, uten bo-evne. For da gir bitterheten min meg makt, og jeg føler meg hevet over dem»

Anonymkode: fc92f...a70

Ja, jeg ser den. Mange blir nok veldig såre og begynner å projekterer egen skyggeside over på andre. Og det er vel ofte de som har mest vondt inni seg som skriker høyest også. Det er en slags maktesløshet virker det som. Men i stede for å anerkjenne sin egen sorg og smerte så blir de bare harde og bitre - og alt blir noen annens skyld. Da blir det veldig vanskelig med endring.

Anonymkode: d981f...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg registrerer at det sitter løst å kalle folk for incel her inne. Opprinnelig betydde vel incel «en som ikke får seg no», mens det nå brukes oftest på en gruppe menn som ikke får seg no, og som har resignert og begynt å føle sinne og komme med nedsettende språk mot det kjønnet som de i utgangspunktet ville være sammen med.

I mange av de aktuelle trådene så er det postere som later til å være kvinner, som har ett eller flere forhold bak seg, som nå er single, og som konsekvent anbefaler å gjøre som seg selv («dump ham!» «rødt flagg», «alt er bedre alene», «mannebarn uten bo-evne».)

Når disse single mødrene sitter foran skjermen og prøver å få andre kvinner ut av forhold med nedsettende kommentarer om menn, er ikke det ganske analogt til incels? Har de også egne grupper på sosiale medier hvor de klapper hverandre på skuldrene over hvor fæle menn er og hvor godt det er å heller holde seg til girlsa?

Anonymkode: fc92f...a70

Ja jeg tror også her en vil finne at ytterpunktene på mange måter speiler hverandre og både standpunktene og fiendebildene er ofte til forveksling like. Så tror jeg den kvinnelige varianten er litt mer "mainstream" og akseptert, mens den mannlige varianten gjerne er forbeholdt alternative kanaler og mer ekstrem, men det kan virke som de deler mange av de samme vonde følelsene og tankene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er incels og bitre kvinner de samme. De uttrykker de samme følelsene av skuffelse og bitterhet.

Anonymkode: 6f61a...d6b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 15.25):

Altså at det er likhet mellom adferden til bitre kvinner og bitre menn.

Ja…

Det er likhet mellom sinte kvinner og sinte menn også. Glade kvinner, glade menn… Hvor vil du med dette? Hva er det forsøker å løfte???

Anonymkode: 5d560...264

Poenget er nok å påpeke dobbeltmoralen med at menn dømmes så mye hardere for slik oppførsel enn kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traktor skrev (1 minutt siden):

Poenget er nok å påpeke dobbeltmoralen med at menn dømmes så mye hardere for slik oppførsel enn kvinner. 

Fordi de mangler empati i større grad. Incel menn er jevnt over i kontinuerlig trass, blir dritt lei. 

Anonymkode: 55326...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi de mangler empati i større grad. Incel menn er jevnt over i kontinuerlig trass, blir dritt lei. 

Anonymkode: 55326...ed4

Takk, for at du understreker poenget mitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (2 minutter siden):

Takk, for at du understreker poenget mitt! 

Versegod! Det var så lite.

Anonymkode: 55326...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Traktor skrev (På 28.11.2023 den 1.10):

Poenget er nok å påpeke dobbeltmoralen med at menn dømmes så mye hardere for slik oppførsel enn kvinner. 

Bitre kvinner fremsetter som regel ikke trusler mot menn og mener at menn bør voldtas, skades osv. Noen bitre incels som lever i sin egen boble, gjør det.

Anonymkode: 91ee5...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...