AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #41 Del Skrevet 24. november 2023 Korrekt bruk av de/dem, han/ham og hun/henne. Dessverre. Anonymkode: c8746...aa0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 24. november 2023 #42 Del Skrevet 24. november 2023 Mobiltelefon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #43 Del Skrevet 24. november 2023 Med tanke på den selvopptatte TikTok-generasjonen: "Hva med deg?" Anonymkode: 937bd...2de 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #44 Del Skrevet 25. november 2023 Dolce skrev (På 23.11.2023 den 20.03): Mange, mange, mange. Blant annet: Datamaskin Telefax Skrivemaskin Kassettbånd Kassettspiller Stereoanlegg Helene1982 skrev (1 time siden): Leksikon Noteringsoverføring Frøken ur - som ble brukt til å bestille vekking… Frimerke Telle slik: En-og femti, to-og-femti, tre-og-femti Bankbok Sparebøsse Jeg er uenig med en del her. Og ord dør sjeldent helt ut, mange blir bare sjeldne. Men jeg tviler på at alle disse blir meget sjeldne selv om 50 år (men noen av dem blir nok det) Anonymkode: ce2a1...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. november 2023 #45 Del Skrevet 25. november 2023 I alle fall ikke følger situasjonen nøye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #46 Del Skrevet 25. november 2023 Example skrev (1 time siden): Uttalelsen av ordene kino, Kina, kjøkken og kylling vil dø ut fort. Av dagens ungdom er stadig færre som klarer å si disse ordene på den måten vi mener er "korrekt". Innen et par generasjoner er den borte. Av ord som ikke er substantiv så vil nok ord som "ham" og "dog" forsvinne ut fort. Bruker både ham og dog, både skriftlig og muntlig. Helt klart at ord på ting som ikke lenger er i bruk vil forsvinne. Vi endrer også navn på ting over tid, f.eks er det snart ingen som drikker en pjolter i dag. Anonymkode: 55fe0...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 25. november 2023 #47 Del Skrevet 25. november 2023 Example skrev (12 timer siden): Uttalelsen av ordene kino, Kina, kjøkken og kylling vil dø ut fort. Av dagens ungdom er stadig færre som klarer å si disse ordene på den måten vi mener er "korrekt". Innen et par generasjoner er den borte. Av ord som ikke er substantiv så vil nok ord som "ham" og "dog" forsvinne ut fort. Jeg er helt sikker på at mange ungdommer klarer å uttale de ordene korrekt, men det er litt kult å si ordene feil. Opplevde dette selv hos ei venninne faktisk. Datteren ville ha schylling til middag, eller hvordan det skal skrives. Litt senere snakket denne datteren på tlf med en eller annen og da utrolig nok sa hun kylling korrekt. Så at hun ikke klarer kj lyden er bare tull. Nå er denne jenta voksen og snakker helt normale kj lyder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 25. november 2023 #48 Del Skrevet 25. november 2023 mmd skrev (13 timer siden): Beklager, men her tar du feil. Det er ikke ferdig snakka, ikke på langt nær. Vi som begynner å dra på åra får bare henge med så godt vi kan. Ferdig snakka for min del. Jeg kommer aldri til å omtale en person med feks vagina som en han og omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 25. november 2023 #49 Del Skrevet 25. november 2023 - fluksens - sporenstreks - husmorskole - dann og vann - sedvane - himkok - en tår - pipetobakk - dodraugen - strene - monokkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #50 Del Skrevet 25. november 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: De unge sier jo ennå ‘legg på’ om å avslutte en samtale, selv om røret er blitt borte Litt sånn som lagre-ikonet er en diskett, og brukes overalt, selv om ingen unge vet at det er en diskett - eller hva det skulle være noe. Anonymkode: a7fa7...825 Ja, mange ord og uttrykk overlever uten at folk husker opprinnelsen lenger. Så det blir spennende å se utviklingen fremover. "Båndsalat" som flere nevner over hadde jeg faktisk ikke hørt før, men når jeg googlet det så jeg jo at det er noe jeg har opplevd mange ganger selv Anonymkode: 2424d...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #51 Del Skrevet 25. november 2023 Arbeidsinnsats og yrkesidentitet Anonymkode: 75014...03a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #52 Del Skrevet 25. november 2023 Sukkerbunn skrev (På 18.11.2023 den 23.53): Heimkunnskap 👩🍳 Og o-fag! Anonymkode: 3fc7d...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 25. november 2023 #53 Del Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Arbeidsinnsats og yrkesidentitet Anonymkode: 75014...03a Herlig😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #54 Del Skrevet 25. november 2023 Stensil. Gir (på bil). Anonymkode: 3fc7d...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 26. november 2023 #55 Del Skrevet 26. november 2023 (endret) Eva-Lena skrev (På 25.11.2023 den 12.11): Ferdig snakka for min del. Jeg kommer aldri til å omtale en person med feks vagina som en han og omvendt. Det er mange som har skiftet kjønn juridisk (over 2000 siden 2016), og som har tatt navn som enten tilhører et annet kjønn enn de biologisk sett ble født med eller som har navn uten klar kjønnsmarkør («Kim» osv). Kanskje er de operert nedentil, kanskje ikke. Er det avgjørende for deg? Endret 26. november 2023 av mmd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #56 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg tenkte på det i går, da jeg snakket om syforeninga mi. Tror min generasjon er den siste som har "syforening". Ingen av oss syr, men i generasjonen over oss gjorde man det. For generasjonen under min er vel dette blitt så fjernt at det trolig ikke overlever.... Anonymkode: 3f1f2...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #57 Del Skrevet 28. november 2023 Uttrykket "lesehest". Jeg brukte det her en dag til noen tenåringer, og måtte forklare hva jeg mente... Anonymkode: b6c08...c63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #58 Del Skrevet 28. november 2023 Hoppe etter Wirkola. Anonymkode: 74312...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #59 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Uttrykket "lesehest". Jeg brukte det her en dag til noen tenåringer, og måtte forklare hva jeg mente... Anonymkode: b6c08...c63 Å så trist! Anonymkode: 4e93c...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #60 Del Skrevet 28. november 2023 theTitanic skrev (På 25.11.2023 den 12.20): - fluksens - sporenstreks - husmorskole - dann og vann - sedvane - himkok - en tår - pipetobakk - dodraugen - strene - monokkel Hvem var egentlig denne dodraugen? Anonymkode: 547a0...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå