Gå til innhold

Hvilk ord og uttrykk kommer til å dø ut med din generasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med tanke på den selvopptatte TikTok-generasjonen:

"Hva med deg?"

Anonymkode: 937bd...2de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (På 23.11.2023 den 20.03):

Mange, mange, mange. Blant annet: 

Datamaskin

Telefax

Skrivemaskin

Kassettbånd

Kassettspiller

Stereoanlegg

Helene1982 skrev (1 time siden):

Leksikon
Noteringsoverføring
Frøken ur - som ble brukt til å bestille vekking…
Frimerke
Telle slik: En-og femti, to-og-femti, tre-og-femti
Bankbok
Sparebøsse

Jeg er uenig med en del her.

Og ord dør sjeldent helt ut, mange blir bare sjeldne. Men jeg tviler på at alle disse blir meget sjeldne selv om 50 år (men noen av dem blir nok det)

Anonymkode: ce2a1...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Uttalelsen av ordene kino, Kina, kjøkken og kylling vil dø ut fort. Av dagens ungdom er stadig færre som klarer å si disse ordene på den måten vi mener er "korrekt". Innen et par generasjoner er den borte.

Av ord som ikke er substantiv så vil nok ord som "ham" og "dog" forsvinne ut fort. 

Bruker både ham og dog, både skriftlig og muntlig.

Helt klart at ord på ting som ikke lenger er i bruk vil forsvinne. Vi endrer også navn på ting over tid, f.eks er det snart ingen som drikker en pjolter i dag. 

Anonymkode: 55fe0...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (12 timer siden):

Uttalelsen av ordene kino, Kina, kjøkken og kylling vil dø ut fort. Av dagens ungdom er stadig færre som klarer å si disse ordene på den måten vi mener er "korrekt". Innen et par generasjoner er den borte.

Av ord som ikke er substantiv så vil nok ord som "ham" og "dog" forsvinne ut fort. 

Jeg er helt sikker på at mange ungdommer klarer å uttale de ordene korrekt, men det er litt kult å si ordene feil. Opplevde dette selv hos ei venninne faktisk. Datteren ville ha schylling til middag, eller hvordan det skal skrives. Litt senere snakket denne datteren på tlf med en eller annen og da utrolig nok sa hun kylling korrekt. Så at hun ikke klarer kj lyden er bare tull.

Nå er denne jenta voksen og snakker helt normale kj lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (13 timer siden):

Beklager, men her tar du feil. Det er ikke ferdig snakka, ikke på langt nær. Vi som begynner å dra på åra får bare henge med så godt vi kan. 

Ferdig snakka for min del. Jeg kommer aldri til å omtale en person med feks vagina som en han og omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

- fluksens

- sporenstreks

- husmorskole

- dann og vann

- sedvane

- himkok

- en tår

- pipetobakk

- dodraugen

- strene

- monokkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

De unge sier jo ennå ‘legg på’ om å avslutte en samtale, selv om røret er blitt borte :)

Litt sånn som lagre-ikonet er en diskett, og brukes overalt, selv om ingen unge vet at det er en diskett - eller hva det skulle være noe.

Anonymkode: a7fa7...825

Ja, mange ord og uttrykk overlever uten at folk husker opprinnelsen lenger. Så det blir spennende å se utviklingen fremover. "Båndsalat" som flere nevner over hadde jeg faktisk ikke hørt før, men når jeg googlet det så jeg jo at det er noe jeg har opplevd mange ganger selv :D 

Anonymkode: 2424d...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerbunn skrev (På 18.11.2023 den 23.53):

Heimkunnskap 👩‍🍳

Og o-fag!

Anonymkode: 3fc7d...1a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva-Lena skrev (På 25.11.2023 den 12.11):

Ferdig snakka for min del. Jeg kommer aldri til å omtale en person med feks vagina som en han og omvendt. 

Det er mange som har skiftet kjønn juridisk (over 2000 siden 2016), og som har tatt navn som enten tilhører et annet kjønn enn de biologisk sett ble født med eller som har navn uten klar kjønnsmarkør («Kim» osv). Kanskje er de operert nedentil, kanskje ikke. Er det avgjørende for deg? 

Endret av mmd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det i går, da jeg snakket om syforeninga mi. Tror min generasjon er den siste som har "syforening". Ingen av oss syr, men i generasjonen over oss gjorde man det.

For generasjonen under min er vel dette blitt så fjernt at det trolig ikke overlever....

Anonymkode: 3f1f2...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uttrykket "lesehest". Jeg brukte det her en dag til noen tenåringer, og måtte forklare hva jeg mente...

Anonymkode: b6c08...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uttrykket "lesehest". Jeg brukte det her en dag til noen tenåringer, og måtte forklare hva jeg mente...

Anonymkode: b6c08...c63

Å så trist! 

Anonymkode: 4e93c...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (På 25.11.2023 den 12.20):

- fluksens

- sporenstreks

- husmorskole

- dann og vann

- sedvane

- himkok

- en tår

- pipetobakk

- dodraugen

- strene

- monokkel

Hvem var egentlig denne dodraugen?

Anonymkode: 547a0...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...