AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #1 Del Skrevet 18. november 2023 Jeg er i det mørke hjørnet i dag. Hvilke ord og uttrykk tror du kommer til å dø ut med din generasjon? Jeg tror at ordet "kiosk" kommer til å forsvinne ut av normalspråket når millenniumsgenerasjonen (altså min generasjon) dør ut. Videre mistenker jeg at det er mange norske ord som må vike til fordel for engelske. "Datamaskin" f.eks. Hva tror dere? Anonymkode: ee2a8...366 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 18. november 2023 #2 Del Skrevet 18. november 2023 Tror aldri en sjel kommer til å si «splitte mine bramseil» igjen. Det er bare et fordums minne for oss som leste mye Donald som barn. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #3 Del Skrevet 18. november 2023 Jeg hadde Maskinskriving med EDB som valgfag på ungdomsskolen.. føler meg nesten som en dinosaur når jeg skriver det her nå 😆😆 Anonymkode: fbb35...28c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #4 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i det mørke hjørnet i dag. Hvilke ord og uttrykk tror du kommer til å dø ut med din generasjon? Jeg tror at ordet "kiosk" kommer til å forsvinne ut av normalspråket når millenniumsgenerasjonen (altså min generasjon) dør ut. Videre mistenker jeg at det er mange norske ord som må vike til fordel for engelske. "Datamaskin" f.eks. Hva tror dere? Anonymkode: ee2a8...366 Siterer denne..Egentlig veldig mange ord og uttrykk....Både neger, dverg, og andre betegnelser som var helt innafor den gangen jeg vokste opp (er født i 1979). Det var helt greit å kalle/navngi disse grupperingene med disse navnene, men ingen av oss tenkte at dette var særlig rasistisk/nedlatende?...Jeg nekter plent å la min egen oppvekst bli "kansellert" på bakgrunn av dagens woke-samfunn......Flere som har det sånn? Anonymkode: 7378b...c2c 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #5 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siterer denne..Egentlig veldig mange ord og uttrykk....Både neger, dverg, og andre betegnelser som var helt innafor den gangen jeg vokste opp (er født i 1979). Det var helt greit å kalle/navngi disse grupperingene med disse navnene, men ingen av oss tenkte at dette var særlig rasistisk/nedlatende?...Jeg nekter plent å la min egen oppvekst bli "kansellert" på bakgrunn av dagens woke-samfunn......Flere som har det sånn? Anonymkode: 7378b...c2c Ja!! Jeg blir litt matt noen ganger. Jeg er født i 1977. Anonymkode: fbb35...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 18. november 2023 #6 Del Skrevet 18. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Siterer denne..Egentlig veldig mange ord og uttrykk....Både neger, dverg, og andre betegnelser som var helt innafor den gangen jeg vokste opp (er født i 1979). Det var helt greit å kalle/navngi disse grupperingene med disse navnene, men ingen av oss tenkte at dette var særlig rasistisk/nedlatende?...Jeg nekter plent å la min egen oppvekst bli "kansellert" på bakgrunn av dagens woke-samfunn......Flere som har det sånn? Anonymkode: 7378b...c2c Det er en hel masse greier vi sa og gjorde for noen tiår siden som jeg i ettertid ser var helt feil. Selv om vi kanskje ikke mente noe vondt ned dverg eller neger, så var det noen som opplevde det som støtende. Man kan kanskje si at det skyldes at vi ikke visste bedre, men vi var heller ikke så interessert i andres oppfatning. Endret 18. november 2023 av mmd 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #7 Del Skrevet 18. november 2023 "Legge på telefonrøret". Jeg og flere i min generasjon sier det fortsatt, selv om de færreste har noe telefonrør å legge på lenger. På den annen side sier jo folk fortsatt "slå på tråden". Anonymkode: 2424d...8ee 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkerbunn Skrevet 18. november 2023 #8 Del Skrevet 18. november 2023 Heimkunnskap 👩🍳 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #9 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja!! Jeg blir litt matt noen ganger. Jeg er født i 1977. Anonymkode: fbb35...28c ..Så bra at flere føler det sånn =)..Jeg har aldri ment noe som helst rasistisk med å kalle en mørkhudet person for neger..Det var bare slik det var den gangen jeg vokste opp. Jeg føler det på samme måten med f.eks Torbjørn Egners vise : Negergutten Hoa...."for han var en ekte hottentott"......Det er helt hårreisende hvor følsomme enkelte har blitt.... Hvorfor skal hele min oppvekst/barndom bli "kansellert" bare fordi jeg var så "uheldig" å bli født inn i 80-tallet? Min oppvekst var god, Jeg tror det er verre med de som ble født etter 2000 😐 Anonymkode: 7378b...c2c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #10 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ..Så bra at flere føler det sånn =)..Jeg har aldri ment noe som helst rasistisk med å kalle en mørkhudet person for neger..Det var bare slik det var den gangen jeg vokste opp. Jeg føler det på samme måten med f.eks Torbjørn Egners vise : Negergutten Hoa...."for han var en ekte hottentott"......Det er helt hårreisende hvor følsomme enkelte har blitt.... Hvorfor skal hele min oppvekst/barndom bli "kansellert" bare fordi jeg var så "uheldig" å bli født inn i 80-tallet? Min oppvekst var god, Jeg tror det er verre med de som ble født etter 2000 😐 Anonymkode: 7378b...c2c Hvis du er oppvokst med å kalle en gruppe for noe, som du ikke la noe vondt i selv - men som du senere lærte at var ekstremt sårende og traumatiserende pga misbruk, slaveri, mord og voldtekt av denne gruppen som også ble kalt dette som skjellsord - så er det jo normalt å tenke "oi shit, jeg vil ikke si noe som åpenbart ikke er greit, selv om jeg personlig ikke mente det som det". Men din reaksjon på å finne ut av dette, er å få det til å handle om deg og din rett til å si hva du vil til andre, selv om det sårer og skader andre . kun fordi "du føler for det"? Da har du passe stygg personlighet eller? Anonymkode: 050fa...a0f 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. november 2023 #11 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ..Så bra at flere føler det sånn =)..Jeg har aldri ment noe som helst rasistisk med å kalle en mørkhudet person for neger..Det var bare slik det var den gangen jeg vokste opp. Jeg føler det på samme måten med f.eks Torbjørn Egners vise : Negergutten Hoa...."for han var en ekte hottentott"......Det er helt hårreisende hvor følsomme enkelte har blitt.... Hvorfor skal hele min oppvekst/barndom bli "kansellert" bare fordi jeg var så "uheldig" å bli født inn i 80-tallet? Min oppvekst var god, Jeg tror det er verre med de som ble født etter 2000 😐 Anonymkode: 7378b...c2c Det er ganske primitivt å ikke tilpasse seg nye tider. Det er de aller nederst på «sosial intelligens» skalaen som tviholder på at siden neger var vanlig for 40-50 år siden, så skal man kunne si det nå også. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #12 Del Skrevet 19. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Da har du passe stygg personlighet eller? Anonymkode: 050fa...a0f Jeg tror rett og slett du er for ung til å forstå hva vedkommende mener. Anonymkode: 5ba74...6ca 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #13 Del Skrevet 19. november 2023 Prinsipper og moral. Anonymkode: d3ea4...729 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 19. november 2023 #14 Del Skrevet 19. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Siterer denne..Egentlig veldig mange ord og uttrykk....Både neger, dverg, og andre betegnelser som var helt innafor den gangen jeg vokste opp (er født i 1979). Det var helt greit å kalle/navngi disse grupperingene med disse navnene, men ingen av oss tenkte at dette var særlig rasistisk/nedlatende?...Jeg nekter plent å la min egen oppvekst bli "kansellert" på bakgrunn av dagens woke-samfunn......Flere som har det sånn? Anonymkode: 7378b...c2c liker ikke woke men samtidig, jeg må inrømme at jeg ble utrolig skjokkert første gang jeg hørte en nordmann si : Neger ! Det er stort sett likt den amerikanske slang og er meget meget tabu. Samme på fransk. Så, ja, det var veldig rart og jeg forstår godt at noen følte seg støttet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #15 Del Skrevet 19. november 2023 Tause Birgitte Anonymkode: cebba...20f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #16 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Siterer denne..Egentlig veldig mange ord og uttrykk....Både neger, dverg, og andre betegnelser som var helt innafor den gangen jeg vokste opp (er født i 1979). Det var helt greit å kalle/navngi disse grupperingene med disse navnene, men ingen av oss tenkte at dette var særlig rasistisk/nedlatende?...Jeg nekter plent å la min egen oppvekst bli "kansellert" på bakgrunn av dagens woke-samfunn......Flere som har det sånn? Anonymkode: 7378b...c2c Alle andre ordninger som ikke tåler forandringer sikkert 😏 Anonymkode: 7ed32...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #17 Del Skrevet 19. november 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): ..Så bra at flere føler det sånn =)..Jeg har aldri ment noe som helst rasistisk med å kalle en mørkhudet person for neger..Det var bare slik det var den gangen jeg vokste opp. Jeg føler det på samme måten med f.eks Torbjørn Egners vise : Negergutten Hoa...."for han var en ekte hottentott"......Det er helt hårreisende hvor følsomme enkelte har blitt.... Hvorfor skal hele min oppvekst/barndom bli "kansellert" bare fordi jeg var så "uheldig" å bli født inn i 80-tallet? Min oppvekst var god, Jeg tror det er verre med de som ble født etter 2000 😐 Anonymkode: 7378b...c2c Du føler du får selve OPPVEKSTEN din kansellert av dette?? Ja, det er hårreisende hvor følsomme enkelte er. Anonymkode: 7ed32...2b5 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 19. november 2023 #18 Del Skrevet 19. november 2023 Båndsalat 😊 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 19. november 2023 #19 Del Skrevet 19. november 2023 Tellerskritt Båndsalat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 19. november 2023 #20 Del Skrevet 19. november 2023 Lillemor_Meg skrev (1 minutt siden): Båndsalat 😊 Der tenkte vi likt. Tror de færreste under 30 vet hva det er, hehe 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå