Gå til innhold

Har startet på nytt nøste, men har jeg gjort noe dumt? Hvordan feste ny tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på med et skjerf med relativt tykt garn. Måtte legge til ny tråd, og søkte opp alle metodene - leste på et forum at den beste måten å feste tråd på når man strikker med tykkere garn er å bare legge til tråden og strikke med dobbeltråd (fra det gamle nøstet og så det nye) over 3-4 masker. Dette har jeg gjort, og jeg ser faktisk ikke på skjerfet hvor jeg har byttet tråd. Spørsmålet er om dette er noe som lett kan rakne opp når skjerfet brukes, eller er denne metoden ganske trygg? Skjerfet skal bli ganske langt og jeg har bare strikket 30 cm foreløpig. Så et par videoer på youtube angående festing av tråd men ble forvirret av knuter og løkker og festing av tråd.... 

Setter stor pris på svar. :) 

Anonymkode: b2360...49d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo ann på hvor mye av tråden du strikket inn. 

Var det 2 masker med dobbel tråd eller 7-8 har mye å si. 

Anonymkode: 7ac76...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kissmequick skrev (På 19.11.2023 den 0.39):

Det er ganske trygt, ville kanskje tatt det over fem-seks masker, men tre-fire er egentlig nok.

 

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 0.41):

Kommer jo ann på hvor mye av tråden du strikket inn. 

Var det 2 masker med dobbel tråd eller 7-8 har mye å si. 

Anonymkode: 7ac76...8ea

 

Capazitet skrev (På 19.11.2023 den 2.05):

Overlapping med dobbel tråd er riktig metode. Om ein knyter tråden kan det gå opp og rakne

Da kan jeg prøve å overlappe i litt flere masker neste gang. Eneste problemet er at jeg nå ser at det er litt ujevnt akkurat der jeg har gjort det, men det er såpass lite synlig at jeg tenker det ikke gjør noe - spesielt når det er et skjerf. Jeg må finne en annen måte å legge til tråd når jeg skal strikke noe hvor mønsteret ikke kan ha ujevnheter i seg. 

Tusen takk for svar forresten. :) 

Anonymkode: b2360...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

 

Da kan jeg prøve å overlappe i litt flere masker neste gang. Eneste problemet er at jeg nå ser at det er litt ujevnt akkurat der jeg har gjort det, men det er såpass lite synlig at jeg tenker det ikke gjør noe - spesielt når det er et skjerf. Jeg må finne en annen måte å legge til tråd når jeg skal strikke noe hvor mønsteret ikke kan ha ujevnheter i seg. 

Tusen takk for svar forresten. :) 

Anonymkode: b2360...49d

Du har rett i at det er en lite estetisk pen metode. Den er rask og lettvint, og egner seg helt topp for plagg der en enten kan skjule skjøten (sokker, under et erme på en genser etc) men den egner seg ikke godt for bruk i plagg der skjøten blir på noe vis synlig.

Det som anbefales er at du enten «vever inn» tråden mens du strikker (Søk opp en video på metoden, du strikker inn tråden men bak maskene slik at den viser på baksiden, ikke på fremsiden.) eller at dei etterlater to ender og vever dem inn etter at du har strikket et stykke, eller at du (dersom du arbeider med 100% ull) deler opp og filter sammen de to trådendene slik at du strikker med en kontinuerlig tråd av tilsvarende tykkelse som resten av nøstet.

Anonymkode: b821c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strikker bare én maske med dobbelt tråd, så lar jeg det henge igjen 10-15cm tråd som jeg syr inn med stoppenål etterpå.

Anonymkode: 6a17b...a89

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når garnet er tykt, pleier jeg ikke å strikke med dobbel tråd. Synes det blir veldig synlig. Jeg pleier å ha godt med garn, og vever dem på baksiden. Eventuelt vever jeg mens jeg strikker. 

Med tynt gan, f.eks. følgetråd, strikker jeg med dobbel tråd over 6 masker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du fester tråden har også litt med hva den er laget av. Ren ull vil tove sammen og kreve mindre festing enn superwash eller andre glattere tråder. 

Anonymkode: ea40c...99b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...