Gå til innhold

Jeg blir forstoppet av ALT av mat!! Prøve meg på flytende diett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med forstoppelse i mange år. Begynte med mye magesmerter og kvalme i barneskolen. Det er tatt opp med lege flere ganger. Tatt allergitester men ellers har de gjort lite. Sist gang jeg tok det opp sa legen at jeg mest sannsynlig har IBS og ga meg et hefte med informasjon og kostholdsråd for IBS. Det hjelper ikke. Jeg er så lei av å ha det vondt. Så lei av å føle meg oppblåst, ha mye luft, være knallhard og ha stinn i magen. Lei av å måtte bruke dagesvis på tømming hvor jeg føler meg direkte ekkel og ikke vil forlate huset bare for at det skal køddes til med en gang jeg begynner å spise. 

Anonymkode: 85515...779

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør jo ta en del tester for å utelukke andre ting før man konkluderer med ibs. Koloskopi, gastro, avføringsprøve, blodprøver. 

 

Anonymkode: 8015d...8dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har IBS blir rådet til å øke fiberinntaket. Mine erfaringer etter snart 20 år med IBS-diagnose er at fiber er roten til alt ondt hos meg, og jeg vet at dette er noe en god del andre med IBS også har funnet ut. 

Jo mer fiber jeg spiser, jo større problemer får jeg med oppblåsthet, mye luft, smerter etc. Det aller beste for meg hadde egentlig vært å spise 100% animalsk, men jeg liker dessverre brød og bakst osv alt for godt.

Anonymkode: 55935...877

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende diett hjelper. Men jeg ville testet for lavt stoffskifte

Anonymkode: 99ff0...bbe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk et kaldt glass med vann med en spiseskje potetmel rørt oppi, 2 til 3 ganger til dagen. 

Anonymkode: 22363...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har slitt med forstoppelse i mange år. Begynte med mye magesmerter og kvalme i barneskolen. Det er tatt opp med lege flere ganger. Tatt allergitester men ellers har de gjort lite. Sist gang jeg tok det opp sa legen at jeg mest sannsynlig har IBS og ga meg et hefte med informasjon og kostholdsråd for IBS. Det hjelper ikke. Jeg er så lei av å ha det vondt. Så lei av å føle meg oppblåst, ha mye luft, være knallhard og ha stinn i magen. Lei av å måtte bruke dagesvis på tømming hvor jeg føler meg direkte ekkel og ikke vil forlate huset bare for at det skal køddes til med en gang jeg begynner å spise. 

Anonymkode: 85515...779

Ok. Mitt tips er at du spiser veldig begrenset i en kort periode av livet. Bygg en diett som består av to daglige mindre måltider av ris, dampede grønnsaker og kokt eller dampet fisk og to med havregrøt. Til mellomsnack kan du spise en håndfull nøtter, deler av en frukt (eller helst en liten bolle oppkappet frukt av ulik type).

Fokuser på små, lettfordøyelige måltider. Dersom du blir veldig sulten: spis en håndfull mat og vent 30 minutter før du spiser et måltid. Få i deg så mye fett og fiber du kan, men med en mage-tarmsykdom er ikke «så mye du kan» nødvendigvis nok, i korte perioder. Det er helt greit.

Unngå: stekt mat, krydret mat, fullkornsprodukter, koffein, alkohol, sur mat (juice, tomatsaus etc), sukker, absolutt alt av hel- og halvfabrikata utover type «ris» eller «mais på boks uten e-stoffer», bønner og belgfrukter, kommersielt brød (surdeig produsert korrekt er ok i små mengder) for mye fiber på en gang, for mye fett i ett måltid, for mye mat i et måltid, det meste av kjøtt og ellers - alt som er moro.

Dette er en veldig sunn diett. Så mangelsykdom bør du ikke uroe deg for, tvert imot er dette slik en kjernesunn person lever. Gladnyheten er at du bør merke bedring rimelig raskt, jeg vil tenke at du etter 6 måneder opplever noe bedring og etter 8-12 opplever så markant bedring at du sakte kan begynne introdusere mer utfordrende mat. Som sammenlignet med det du ser for deg (et liv i evig pine) er kjemperask bedring.

Anonymkode: 684c1...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har slitt med forstoppelse i mange år. Begynte med mye magesmerter og kvalme i barneskolen. Det er tatt opp med lege flere ganger. Tatt allergitester men ellers har de gjort lite. Sist gang jeg tok det opp sa legen at jeg mest sannsynlig har IBS og ga meg et hefte med informasjon og kostholdsråd for IBS. Det hjelper ikke. Jeg er så lei av å ha det vondt. Så lei av å føle meg oppblåst, ha mye luft, være knallhard og ha stinn i magen. Lei av å måtte bruke dagesvis på tømming hvor jeg føler meg direkte ekkel og ikke vil forlate huset bare for at det skal køddes til med en gang jeg begynner å spise. 

Anonymkode: 85515...779

Hvor mye fiber får du i deg hver dag?

Får du i deg nok væske og fiber?

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt problem av deg - alltid løs mage! Jeg spiser for det meste fisk, grønnsaker og frukt. Veldig lite brød. Merker at når jeg spiser mye brødmat blir avføringen hardere. 

Anonymkode: bb9ab...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et nytt liv da jeg la om til (moderat)lavkarbo i forbindelse med vektnedgang. Dvs jeg slutta med kornprodukter. 

Hadde vært plaga med magen hele livet, men ble altså bra på et par dager etter at jeg slutta med korn. Skeier jeg ut er det på an igjen med mye luft, mageknip og hard mage. 

Spiser lavkarbovarianter av brød og lignende og det fungerer helt fint.

Anonymkode: 3ee16...daf

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan signere den over her. Når jeg kutter ned på karbohydratene fungerer magen helt topp. Dvs kutter ut eller ned på mel, sukker, melk og ris/pasta. Velger fullfettprodukter, som smør og kremfløte når jeg lager middag, og spiser grønnsaker og rene råvarer. Dette holder meg også mett lengre og gjør at magen generelt føles fin, mindre oppblåst osv.

Du kan jo gi det et forsøk ved å kutte ned på noe, og se hvordan det fungerer for deg?

Anonymkode: 1b58a...def

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 16.53):

Mange som har IBS blir rådet til å øke fiberinntaket. Mine erfaringer etter snart 20 år med IBS-diagnose er at fiber er roten til alt ondt hos meg, og jeg vet at dette er noe en god del andre med IBS også har funnet ut. 

Jo mer fiber jeg spiser, jo større problemer får jeg med oppblåsthet, mye luft, smerter etc. Det aller beste for meg hadde egentlig vært å spise 100% animalsk, men jeg liker dessverre brød og bakst osv alt for godt.

Anonymkode: 55935...877

Samme her. Jeg blir nok hakket mer forstoppet av å nå ha kuttet ned på mye fiber, men er ikke så oppblåst lengre og ikke like mye kramper. Merker hvis jeg nå spiser noe grovt eller havregryn feks så får jeg skikkelige mageknip/kramper og veldig oppblåst.

Anonymkode: 4aaf6...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ekstreme forstoppelse løste seg med tilskudd av kalsium, magnesium, og d vitamin. Landet på ca 500 mg av hvert mineral i en periode, prøvde meg frem. Viktig for muskelfunksjon, også i tarmen. 

Anonymkode: 28026...686

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen har fått det bedre etter at han begynte å spise ett glass yoghurt med granola hver dag. Så mange år med forstoppelse, smerter og blod og så var det så enkelt som dette.

Anonymkode: 5adcd...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IBD og er nøye med hva jeg spiser og drikker. Fiber fungerer for eksempel dårlig for meg. Jeg spiser bare mat som er lett for tarmsystemet å bryte ned, f.eks hvit ris, egg, poteter, tomat, kylling, fisk, havregrøt osv. Drikker en liten kopp kaffe pr dag og aldri brus. Alkohol er ikke bra for meg, men jeg tar et glass hvitvin sammen med mat noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Silvia515 skrev (10 minutter siden):

Jeg har IBD og er nøye med hva jeg spiser og drikker. Fiber fungerer for eksempel dårlig for meg. Jeg spiser bare mat som er lett for tarmsystemet å bryte ned, f.eks hvit ris, egg, poteter, tomat, kylling, fisk, havregrøt osv. Drikker en liten kopp kaffe pr dag og aldri brus. Alkohol er ikke bra for meg, men jeg tar et glass hvitvin sammen med mat noen ganger. 

Så, du spiser fiber. 

Anonymkode: 93854...60b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så, du spiser fiber. 

Anonymkode: 93854...60b

Jeg skulle kanskje spesifisert type fiber, men grove kornprodukter og brokkoli gjør meg dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke aktuelt kanskje, men etter at jeg ble veganer har jeg aldri hatt noen tegn til treg mage eller hard avføring. Slitt med forstoppelse før jeg ble det. Nå er jeg på do 1-2 ganger hver dag uten noe problem med å få det ut 

Anonymkode: abedc...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sikkert ikke aktuelt kanskje, men etter at jeg ble veganer har jeg aldri hatt noen tegn til treg mage eller hard avføring. Slitt med forstoppelse før jeg ble det. Nå er jeg på do 1-2 ganger hver dag uten noe problem med å få det ut 

Anonymkode: abedc...df0

Jeg sliter med ibs, har prøvd å være veganer, og ja det fikk fart på magen 😅 Men jeg kunne se hva jeg hadde til middag, så jeg gav opp. 

Prøvde carnivor dietten, og magen min har aldri vært så bra. Har aldri sovet så bra heller. Men det er altfor dyrt og alt for kjedelig og usosialt til at jeg orket det. Tennene mine var også helt uten plakk på carnivore, som overraska meg.

Anonymkode: 6c74e...811

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...