Gå til innhold

hva tenker du om folk som pynter treet inne før midten av nov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg pynter rundt midten av desember, når nyttår er over og januar kommer er jeg ferdig med jul. Jeg tenker at de som pynter tidligere enn meg kanskje er fra et annet land eller at de bare koser seg ekstra mye med stemningen pynten og lyset gir i den mørkeste tiden av året.

Registrerer at mange sen-pyntere moraliserer veldig over oss som pynter litt tidligere. Ser aldri den samme furtingen andre veien. Synes ellers det er mer rart å ha julepynt langt ut i januar enn å ha pynt i julemåneden desember. 

Anonymkode: f2e4e...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

men vi snakker ikke om utelys og stjerner - vi snakker om juletre inne og full pakke.

Anonymkode: 699f5...735

Treet er en del av pynten, som for meg som sagt bare er en liten del av jula. Men jeg klarer uansett ikke etter beste evne å forstå meg på folk som irriterer seg grønne over naboens tidlig pyntede juletre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg pynter rundt midten av desember, når nyttår er over og januar kommer er jeg ferdig med jul. Jeg tenker at de som pynter tidligere enn meg kanskje er fra et annet land eller at de bare koser seg ekstra mye med stemningen pynten og lyset gir i den mørkeste tiden av året.

Registrerer at mange sen-pyntere moraliserer veldig over oss som pynter litt tidligere. Ser aldri den samme furtingen andre veien. Synes ellers det er mer rart å ha julepynt langt ut i januar enn å ha pynt i julemåneden desember. 

Anonymkode: f2e4e...8a6

du ser den furtingen i annethvert innlegg gjennom tråden. F.eks i den setningen du selv skriver i fortsettelsen.

Trettende dag jul er 6. januar og 20. dag jul er 13. januar. Hvorfor er det rart å ha julepynt i januar, når det faktisk er jul?

Jeg har en gammel tante som har juletre til 20. dag jul, men bortsett fra henne kjenner jeg ingen som har juletre etter 13. dag jul. Derimot kjenner jeg til mange som pynter ikke bare før jul, man faktisk før advent, som de denne tråden handler om.

Du snur det på hodet når du synes det er rart med julepynt når det er jul, men helt normalt før adventstiden har begynt en gang. Hva blir det neste? Gresskar og spøkelser på juletreet?

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg pynter rundt midten av desember, når nyttår er over og januar kommer er jeg ferdig med jul. Jeg tenker at de som pynter tidligere enn meg kanskje er fra et annet land eller at de bare koser seg ekstra mye med stemningen pynten og lyset gir i den mørkeste tiden av året.

Registrerer at mange sen-pyntere moraliserer veldig over oss som pynter litt tidligere. Ser aldri den samme furtingen andre veien. Synes ellers det er mer rart å ha julepynt langt ut i januar enn å ha pynt i julemåneden desember. 

Anonymkode: f2e4e...8a6

Klart man ikke ser noe andre vegen for folk vet jo at det er den riktige vegen. Likevel skal de absolutt følge en trend og pynte rundt st.Hans. 

Anonymkode: d6509...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker de har missforstått julen.

Det blir som å gå i 17.mai-tog i mars. 

Anonymkode: c9c2a...c96

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad når jeg ser at folk henger opp julelys, pynter juletre++ når de måtte ville :) 

Selv har vi pyntet endel hjemme i år fordi studenten vår som bor utenlands nå har en uke hjemme før han skal være borte til julaften igjen. Han elsker førjulskosen og å pynte, så vi koste oss i helgen med å bake litt han kunne ta med seg og pynte kjøkkentreet vårt. Hovedtreet pynter vi nærmere jul. 

Anonymkode: 41f75...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de er veldig glade i jula, og synes de er heldige, siden jeg selv ikke har den julegleden lengre. 

Anonymkode: 8f224...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker de er veldig glade i jula, og synes de er heldige, siden jeg selv ikke har den julegleden lengre. 

Anonymkode: 8f224...c0b

Om man ikke engang vet når julen er, kan man neppe være særlig glad i den ...

Anonymkode: 38903...9c3

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man ikke engang vet når julen er, kan man neppe være særlig glad i den ...

Anonymkode: 38903...9c3

Helt enig. Det er ikke juleglede. Det er pynteglede. De kunne like gjerne kjøpt seg et interiørblad og tenkt noen stearinlys liksom.

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe om dem.

De eneste jeg tenker noe om er de som skal mene noe om når andre skal pynte. Det er noe av det flaueste jeg ser hver høst. Pass dine egne saker.

Anonymkode: b4188...7c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de velger å gjøre det annerledes enn meg, og det er helt greit. Heldigvis er vi ikke alle like. Jul blir det uansett og om de vil hygge seg ekstra lenge med farger og lys så er det faktisk ikke noe jeg har noe med. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ikke skjønner er de som vil ha pynten oppe kjempelenge fordi det "makser ut gleden" "lyser opp i mørket" osv, men så tar de pynten ned igjen. Hva skjedde med lys i mørket??

Hvorfor gjelder det bare før jul og ikke etter? Det er da like drittrist i januar, og det er like mye jul i januar som det er i november. Hvis julepynt gir så mye glede i vintermørket, hvorfor blir den ikke stående til uti februar? Det har jeg aldri sett noen gjøre.

Anonymkode: af2a9...3f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 18.39):

Registrerer at mange sen-pyntere moraliserer veldig over oss som pynter litt tidligere. Ser aldri den samme furtingen andre veien. Synes ellers det er mer rart å ha julepynt langt ut i januar enn å ha pynt i julemåneden desember. 

Ironisk at du avslutter det avsnittet med å moraliserende over de som har pynt i januar 😅

Anonymkode: 31ad2...add

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 18.39):

Synes ellers det er mer rart å ha julepynt langt ut i januar enn å ha pynt i julemåneden desember. 

Januar er like mye julemåned som desember, jula varer fra 24 desember til 13 januar. Teknisk sett er det flere juledager i januar enn i desember... 

Anonymkode: 31ad2...add

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At de har prioritert riktig. Siden jula bare varer til påske, får man ekstra lang tid med julestemning viss man starter tidlig 😁.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en motesak, og om å gjøre å vise fram det fineste, best danderte plastikktreet først av alle. Kanskje et snev av «jeg gjør som jeg vil», og om 6-7 år har det snudd. Da står Emmeline (22) frem fordi hun venter med å pynte til lille julaften. Sånn lever vi da, i en evig runddans etter å være først med det siste. 

Anonymkode: db06f...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det jeg ikke skjønner er de som vil ha pynten oppe kjempelenge fordi det "makser ut gleden" "lyser opp i mørket" osv, men så tar de pynten ned igjen. Hva skjedde med lys i mørket??

 

Anonymkode: af2a9...3f4

Akkurat denne skjønner ikke jeg heller.

For moro skyld sjekket jeg tidspunktet for solnedgang 15.november, og her var det kl 15.53.

Samme tid for solnedgang etter solsnu er 15.januar, som da er to dager etter 20. juledag. 

 

 

Anonymkode: 9cc65...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...