Gå til innhold

hva tenker du om folk som pynter treet inne før midten av nov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bedre å pynte til jul fra midten av november og fjerne all pynt 1. januar. Enn å pynte 1 desember og la julepynten stå til langt ut i januar..

Anonymkode: 94670...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme hva jeg tenker om det. Men dt jeg tenker om deg som lurer på sånt er: tragisk person som ikke har et fint liv😉 TROLL🤣

Anonymkode: 4003a...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de sikkert ikke har ekte juletre 😆😆

Ellers, når jeg går gjennom nabolaget og ser folk har hengt ut julelys og pyntet utejuletre, så synes jeg det er litt for tidlig. 

Greit nok at det er deres egen bolig, og folk gjør som man vil. Men det påvirker omgivelsene når det er utendørs pynt, og det er med på å "vanne ut jula" for andre. 

For meg er julestemning en spesiell stemning, og den varer ikke over lenger tid. Jeg ønsker den ikke november, for da klarer jeg ikke å holde på den til desember. Så for min del ødelegger andres tidlige pynting litt for meg. 

Anonymkode: 95632...0cc

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bedre å pynte til jul fra midten av november og fjerne all pynt 1. januar. Enn å pynte 1 desember og la julepynten stå til langt ut i januar..

Anonymkode: 94670...8aa

Deg om det, men normalt er det ikke. 

Anonymkode: d6509...3e5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bedre å pynte til jul fra midten av november og fjerne all pynt 1. januar. Enn å pynte 1 desember og la julepynten stå til langt ut i januar..

Anonymkode: 94670...8aa

det er bedre å pynte i en helt annen sesong enn i den faktiske julen?

Fortell meg en gang til hvorfor du ikke bare hiver opp påskepynten og 17. maiflaggene når du først er i gang? det er jo så mørkt og trist nå - lengter du ikke etter litt vårstemning?

 

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier. Enten jobber jeg røde dager, om ikke jobber jeg romjulen. Lite fri. Vi får ikke lov å ta ferie i desember, så det blir liten tid til julekos i forkant. I tillegg til hver tredje helg. Og aftenvakter så jeg ikke ser barna. 

Derfor pynter vi tidlig. Pleier å pynte med krans, julepynt og julelys ute. Treet pynter vi 1. Desember.

Anonymkode: f3caa...636

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 14.07):

Trist at man pynter treet til jul? 

Anonymkode: d6509...3e5

Trist at man pynter juletreet før midten av november i alle fall. Det er ikke jul, og det blir mer en pyntet gran enn et JULEtre når datoen er 1.november eller 17. november.

Jeg tenker at folk har gått helt av hengslene med dette julehysteriet om de går hen og begynner å sette frem juledekorasjoner og juletre to måneder nesten før jul.

Anonymkode: d1a18...42b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de har kunstig juletre, og at jeg egentlig ikke bryr meg.

Anonymkode: 9f9f6...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men må dere hive pynten opp i full fart da? Kan dere ikke ta dere en dag eller helg hvor dere lager dere gløgg el, setter på julemusikk, tenner røkelse om dere liker det og pynte i en hyggelig og rolig tempo?

Ev sette opp noe pynt tidlig også har du noe spesielt for deg som du setter opp den 23.

Anonymkode: 81b60...afa

Blir fort det mellom alle avslutninger, juleverksted, julemarkeder etc. Pluss at for min del er det kombinasjonen julefri + pynting som gir den virkelige julestemningen, å pynte med flere stressende uker igjen på jobb gir ikke noe julestemning fordi man er ikke i nærheten av at juleroen skal senke seg. Og så liker jeg advent og adventspynt, da kan jeg gå og glede meg til å bytte med julepynt og få julestemning, det blir også spolert når julepynten kommer opp samtidig med adventspynt. 
Jeg har prøvd å spare litt til den 23, men det gjør liten forskjell når treet allerede er ferdig. 
 

Altså, jeg prøver å gjøre det beste ut av det, men det er noe eget med juletradisjoner man elsker som ikke er så lett å bytte ut uten at man kjenner forskjell. Men det gjelder jo samboer også, da, men jeg tror han merker mindre til det enn meg siden han får på en måte 80% av sine ønsker oppfylt. 

Anonymkode: 31ad2...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så i mot det fordi det påvirker dere å se det. Hva da med julegateåpninger som kommer nå? Noen steder har allerede hatt det. Gatene er allerede pyntet til jul flere steder. Irriterer det dere også?

Anonymkode: 81b60...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er latterlig gammeldags når det kommer til jul. Og jeg vet det selv. Umiddelbart tenker jeg at folk som pynter til jul i november er egoister som ikke greier å vente. De "skal ha" alt - og de skal ha det NÅ. De tar ned julepynten 2. juledag fordi de er "lei og nå skal det bli godt med hverdag igjen", og utvanner julehøytiden. Men dét er min indre, gretne gamle dame som snakker. Jeg vet det. Utad sier jeg at "jajaaa, folk gjør som de vil", så holder jeg irritasjonen inni meg. 

Selv pynter jeg til advent 1. desember, og juletreet og julepynt kommer først opp 22-23. desember. Jeg synes julens magi handler litt om at man skal vente og glede seg, og at julen bare er en begrenset periode som ikke er hverdag. Hos oss varer julen til 13. dag jul, 6. januar (men min indre konservative prestefrue vet at den tradisjonelt varer til 20. dag, 13. januar).

Og til deg over: ja, jeg synes det er tidlig med julegateåpninger allerede nå. Men slik har det blitt, handelsstanden er stadig tidligere ute, og det påvirker jo mange til å starte julen tidligere selv også. Lite jeg får gjort med dét, annet enn å akke og huffe meg.

 

Anonymkode: f8375...ed2

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trist at man pynter juletreet før midten av november i alle fall. Det er ikke jul, og det blir mer en pyntet gran enn et JULEtre når datoen er 1.november eller 17. november.

Jeg tenker at folk har gått helt av hengslene med dette julehysteriet om de går hen og begynner å sette frem juledekorasjoner og juletre to måneder nesten før jul.

Anonymkode: d1a18...42b

Nå må du se hva du siterer her da. For jeg svarte undrende på hvorfor det er trist at man pynter treet til jul( lillejulaften) 

Anonymkode: d6509...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dere som er så i mot det fordi det påvirker dere å se det. Hva da med julegateåpninger som kommer nå? Noen steder har allerede hatt det. Gatene er allerede pyntet til jul flere steder. Irriterer det dere også?

Anonymkode: 81b60...afa

Hørt om marketing?

Anonymkode: 40583...599

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dere som er så i mot det fordi det påvirker dere å se det. Hva da med julegateåpninger som kommer nå? Noen steder har allerede hatt det. Gatene er allerede pyntet til jul flere steder. Irriterer det dere også?

Anonymkode: 81b60...afa

Ja. Det er for tidlig. Men jeg aksepterer 1. desember eller første søndag i advent for utepynt.

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er så i mot det fordi det påvirker dere å se det. Hva da med julegateåpninger som kommer nå? Noen steder har allerede hatt det. Gatene er allerede pyntet til jul flere steder. Irriterer det dere også?

Anonymkode: 81b60...afa

Ja, det er for tidlig.

Anonymkode: 95632...0cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes julens magi handler litt om at man skal vente og glede seg, ...

Anonymkode: f8375...ed2

Jeg gjør jo det selv om jeg henger opp utelys og stjerner i vinduene midt i november. Jeg gleder meg til julematen, selskapene, det å treffe mennesker jeg ikke har sett på en stund, gavene osv, og alt dette skjer jo stort sett fra lille julaften og utover . Lysene og pynten er jo bare en ørliten del av det jeg synes er fint med julen, så det ødelegger ingenting av magien og forventningene selv om jeg slenger opp litt pynt i november. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Momma skrev (15 minutter siden):

Jeg gjør jo det selv om jeg henger opp utelys og stjerner i vinduene midt i november. Jeg gleder meg til julematen, selskapene, det å treffe mennesker jeg ikke har sett på en stund, gavene osv, og alt dette skjer jo stort sett fra lille julaften og utover . Lysene og pynten er jo bare en ørliten del av det jeg synes er fint med julen, så det ødelegger ingenting av magien og forventningene selv om jeg slenger opp litt pynt i november. 

men vi snakker ikke om utelys og stjerner - vi snakker om juletre inne og full pakke.

Anonymkode: 699f5...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dere som er så i mot det fordi det påvirker dere å se det. Hva da med julegateåpninger som kommer nå? Noen steder har allerede hatt det. Gatene er allerede pyntet til jul flere steder. Irriterer det dere også?

Anonymkode: 81b60...afa

Ja

Anonymkode: d9aca...b9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er litt rart at 2 av årets 12 måneder skal være jul. Jeg er kjempeglad i jul, men det føles jo ikke som jul hele to måneder. 
Og julepynten blir jo støvete og føles som rot når den har vært framme en stund. 
Her tas julepynten opp gradvis fra ca 1.desember, fullt kjør med nisser i stua fra ca 13. desember. Vi har da fortsatt en solid periode med jul. 

Anonymkode: c3b7c...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...