Gå til innhold

hva tenker du om folk som pynter treet inne før midten av nov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror ikke det er så mange som pynter treet i november. 

For de som gjør det så tenker jeg at de er et tegn i tiden, de er den generasjonen som aldri har lært seg gleden av å vente på ting men må ha "instant gratification". Det er bare trist.

Anonymkode: 50ff4...b26

Har venter på masse jeg men hvorfor vente lengst mulig med å pynte???

Anonymkode: ddb72...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du her?
Er det ikke motsatt?  At vi feirer starten og slutten av påskeperioden, men dropper det som er i mellom?

(Nå får jeg se om jeg husker bibelhistorien min riktig...)

Vi regner påskeuken fra palmesøndag til 2. påskedag, og av disse dagene er 1.påskedag den "helligste", siden det var denne dagen Jesus sto opp fra de døde. 

Men påsken er jo egentlig avslutningen av en 40 dagers lang fasteperiode som innledes med fastelavnssøndag, som etterfølges av blåmandag (Kirkens faste begynner), fetetirsdag (vi spiser oss opp før fasten), før fasten starter askeonsdag, og avsluttes påskeaften.

Mener du at vår norske tradisjon er å avslutte påskefeiringen påskeaften? 
Slik er det vel egentlig ikke, da vi både 1. og 2.påskedag er helligdager.

 

 

Anonymkode: 9cc65...4db

Påsken begynner 1 - første - påskedag.

Anonymkode: 40583...599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker akkurat det samme om de som jeg tenker om de som feirer bursdagen sin i en helt annen måned en det de har bursdag, eller som insisterer på å si at de skal på sommerferie i februar, eller som pynter til påske i januar eller pynter til 17. mai i april: at de er litt skrullete, kanskje demente siden de roter med datoene, at de har glemt å ta medisinen sin.. Jeg tenker rett og slett at det er noe litt rart skrudd sammen en plass. Lyset er slukket og ingen er hjemme typer.

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengte opp julestjerne i dag netopp fordi jeg så denne tråden. 

Å ha et grantre i stua, det gir ingen mening. Sitka gran er ikke mye fin, ei heller furua. Og hvorfor berøve naturen for et tre bare for å kaste det etter to uker? Arealet for juletreproduksjon kunne blitt brukt til matproduksjon. Det er en hinsides sløsing med ressurser!!!!   

Anonymkode: b06d8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hengte opp julestjerne i dag netopp fordi jeg så denne tråden. 

Å ha et grantre i stua, det gir ingen mening. Sitka gran er ikke mye fin, ei heller furua. Og hvorfor berøve naturen for et tre bare for å kaste det etter to uker? Arealet for juletreproduksjon kunne blitt brukt til matproduksjon. Det er en hinsides sløsing med ressurser!!!!   

Anonymkode: b06d8...18e

Da heier vi på folk som høster i egen skog av gran som har sådd seg sjøl i " urskog" 

Anonymkode: d6509...3e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å ha et grantre i stua, det gir ingen mening. Sitka gran er ikke mye fin, ei heller furua. Og hvorfor berøve naturen for et tre bare for å kaste det etter to uker? Arealet for juletreproduksjon kunne blitt brukt til matproduksjon. Det er en hinsides sløsing med ressurser!!!!   

Anonymkode: b06d8...18e

Det finnes da mange som hugger grantrær fra skauen, og ikke kjøper trær som er dyrket for å bli til juletrær. Vi hugger f.eks. toppen av store grantrær i skauen eller ved veien. Mange av disse er plantet for mange år siden når det skulle plantes grantrær i alle mulige kriker og kroker, og granskogene har tatt helt overhånd. Å tynne litt ut i granskogfeltene er ikke å berøve naturen for et tre, det er å gjøre norsk natur en tjeneste. Man kan dessuten sage juletreet i mindre stykker og fyre i ovnen med dem for å utnytte ressursene. Meget lurt i disse tider med stygge strømpriser.

Jeg tenker forøvrig at folk må få lov til å pynte juletreet når de vil, så lenge de ikke gjør det i min stue. Det eneste jeg tenker er at jeg synes synd på dem når nålene begynner å ramle av før første søndag i advent. Det må jo være litt trist. Har de kunstig juletre, så er det jo bare å go for it! Jeg blander meg ikke borti hva folk gjør hjemme i egen stue.

Anonymkode: 80991...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da heier vi på folk som høster i egen skog av gran som har sådd seg sjøl i " urskog" 

Anonymkode: d6509...3e5

Spiller ingen rolle. Selv om grana er mi så er det sløsing med et levende tre. Noen levende vi kaster etter to uker. Og fin er den heller ikke. Viltvoksende gran er ikke fin

Anonymkode: b06d8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror ikke det er så mange som pynter treet i november. 

For de som gjør det så tenker jeg at de er et tegn i tiden, de er den generasjonen som aldri har lært seg gleden av å vente på ting men må ha "instant gratification". Det er bare trist.

Anonymkode: 50ff4...b26

Her er det jul alt...jeg er 40 år og må ikke ha tibg med engang...vi har glede av dette og koser oss...lei oss for at det gjør det trist ..må være kjedelige å føle slik om oss. Håper du får det bedre med deg selv i desember 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Påsken begynner 1 - første - påskedag.

Anonymkode: 40583...599

Her tar du nok feil.

https://bibel.no/om-bibelen/laer-om-bibelen/bibelen-i-høytidene/påske/dagene-i-påsken

Påsken starter med palmesøndag,  og helligdagene er skjærtorsdag,  langfredag, påskeaften etter kl 17, 1. og 2.påskedag.

 

Anonymkode: 9cc65...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de bedre enn de som skal ha jul fort inn og ut. Jul er en stemning og gir det deg noe positivt så gjør det. Jeg pynter fra 1. desember og koser meg med det og fjerner det meste 2. nyttårsdag. Beholder kun hvitt, brunt og grått.

Anonymkode: 933d4...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her tar du nok feil.

https://bibel.no/om-bibelen/laer-om-bibelen/bibelen-i-høytidene/påske/dagene-i-påsken

Påsken starter med palmesøndag,  og helligdagene er skjærtorsdag,  langfredag, påskeaften etter kl 17, 1. og 2.påskedag.

 

Anonymkode: 9cc65...4db

Akkurat det jeg skrev over. Vår norske tradisjon er endret 

https://www.whyeaster.com/customs/about-easter

Anonymkode: 40583...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Spiller ingen rolle. Selv om grana er mi så er det sløsing med et levende tre. Noen levende vi kaster etter to uker. Og fin er den heller ikke. Viltvoksende gran er ikke fin

Anonymkode: b06d8...18e

Min skog er full av perfekte tre, det trenger ikke være planta og stelt for å være fint. Og det det er tett skog gjør det bare godt å ta ut et tre i ny og ne. Om det er til juletre så bringer det glede og ingenting er vel bortkasta når det gir glede. 

Anonymkode: d6509...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At vi er veldige forskjellige mennesker. Men det er greit det, verden hadde vært kjip om alle var like. 
 

Det som plager meg er at samboeren vil pynte tidlig, og siden vi prøver å inngå kompromiss pynter vi omtrent midt mellom tiden han egentlig vil starte og tiden jeg egentlig vil vente til. Problemet er at vi kunne like gjerne pyntet så tidlig han vil, fordi all pynt og juletre før den 23 ødelegger julestemningen min totalt. Når lille julaften og jula kommer, så får jeg ingen julestemning overhodet fordi det er ikke noe pynting å gjøre, all pynten har stått framme gjennom mange stressende hverdager og ble hevet opp i full fart uten videre mellom alt det andre fordi det skulle skje tidlig. 

Jeg savner å kose meg med julepynting når juleferien setter inn, pulsen roer ned og julehøytiden står for døra. Da senker julefreden seg og julestemningen øker i takt med hver kule og girlader som kommer opp🥰

Anonymkode: 31ad2...add

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de hører til den generasjon som må ha "instant gratification" og som har mistet evnen til å glede seg til ting.

Anonymkode: 50ff4...b26

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (8 timer siden):

Jeg tenker akkurat det samme om de som jeg tenker om de som feirer bursdagen sin i en helt annen måned en det de har bursdag, eller som insisterer på å si at de skal på sommerferie i februar, eller som pynter til påske i januar eller pynter til 17. mai i april: at de er litt skrullete, kanskje demente siden de roter med datoene, at de har glemt å ta medisinen sin.. Jeg tenker rett og slett at det er noe litt rart skrudd sammen en plass. Lyset er slukket og ingen er hjemme typer.

 

😂

Anonymkode: ddb72...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at de må være veldig glade i jul, og ønsker å makse ut julestemningen.

Det er ekstremt sjelden jeg blir direkte eksponert for  pyntet juletre i starten av november altså, så selv om dette er totalt fjernt for meg, går det helt fint likevel 😉  Selv hadde jeg nok følt at tida fram til jul ble enormt lang hvis jeg hadde kommet ned i stua i morgen, allerede hatt juletreet oppe i 3 uker - og det er fremdeles fem uker igjen til julaften.  

Hver sin lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 18.11.2023 den 21.53):

Her er det jul alt...jeg er 40 år og må ikke ha tibg med engang...vi har glede av dette og koser oss...lei oss for at det gjør det trist ..må være kjedelige å føle slik om oss. Håper du får det bedre med deg selv i desember 

Det var da svært så nedlatende. Akkurat som du har rett til å fyre opp jula 1. november så har andre rett til å mene at det er for tidlig og ødelegger de gamle tradisjonene. 
Respektere andres meninger med andre ord. 

Anonymkode: e4fc7...792

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 22.47):

At vi er veldige forskjellige mennesker. Men det er greit det, verden hadde vært kjip om alle var like. 
 

Det som plager meg er at samboeren vil pynte tidlig, og siden vi prøver å inngå kompromiss pynter vi omtrent midt mellom tiden han egentlig vil starte og tiden jeg egentlig vil vente til. Problemet er at vi kunne like gjerne pyntet så tidlig han vil, fordi all pynt og juletre før den 23 ødelegger julestemningen min totalt. Når lille julaften og jula kommer, så får jeg ingen julestemning overhodet fordi det er ikke noe pynting å gjøre, all pynten har stått framme gjennom mange stressende hverdager og ble hevet opp i full fart uten videre mellom alt det andre fordi det skulle skje tidlig. 

Jeg savner å kose meg med julepynting når juleferien setter inn, pulsen roer ned og julehøytiden står for døra. Da senker julefreden seg og julestemningen øker i takt med hver kule og girlader som kommer opp🥰

Anonymkode: 31ad2...add

Men må dere hive pynten opp i full fart da? Kan dere ikke ta dere en dag eller helg hvor dere lager dere gløgg el, setter på julemusikk, tenner røkelse om dere liker det og pynte i en hyggelig og rolig tempo?

Ev sette opp noe pynt tidlig også har du noe spesielt for deg som du setter opp den 23.

Anonymkode: 81b60...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var da svært så nedlatende. Akkurat som du har rett til å fyre opp jula 1. november så har andre rett til å mene at det er for tidlig og ødelegger de gamle tradisjonene. 
Respektere andres meninger med andre ord. 

Anonymkode: e4fc7...792

Hvorfor skal jeg respektere dere som snakker ned om oss som har pyntet alt... greit vi har forskjellige meninger...men når folk som snakke vi er harry...at vi har dårlig tid..at vi ødelegger for andre etc ..vi pynter...vi skriker ikke ut at dere som pynter 1 desember eller senere kjedelig og teite...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...