Gå til innhold

hva tenker du om folk som pynter treet inne før midten av nov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere som absolutt må pynte så tidlig: Det er noe som heter advent. Advent betyr «å vente». Hvorfor kan dere ikke pynte og gjøre det koselig med adventslys, adventsstjerne, lilla duker og en krybbe, heller enn med julepynt? Det fine med julekrybba, er at de ofte har et jesusbarn som man ikke legger i krybba før den 24. desember. Det fine med å markere advent, er at man på en måte får en ting til å feire. Og så blir man ikke så lei av julepynten at man hiver den ut før romjula er over.
 

Jeg synes det ødelegger for julemagien når det pyntes med rødt før julaften. Av og til får jeg lyst til å pynte med påskekyllinger i januar eller ha spøkelser i hagen i juni for å understreke hvor idiotisk jeg synes det er at folk starter jula i november. 

Anonymkode: da29d...0e8

Helt enig. Det er nøyaktig det samme.

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker ingenting , vi pynter i starten av des siden vi drar bort i midten av des.

Hvorfor må man mene noe om det egentlig?

Elle Melle skrev (11 timer siden):

Helt ærlig, så tenker jeg at de ikke eier selvkontroll, ikke evner å vente på noe eller utsette glede og ikke klarer å forholde seg til årsrytme og tradisjoner.

Litt som når barna var små og sto opp klokken 5 første desember og åpnet alle lukene i kalenderen fordi de var så spente. 

Men så lenge jeg får bestemme selv at vi venter til 23. med juletre hos oss, så betyr det jo ingen verdens ting hva andre folk gjør hjemme hos seg. 

Jeg vil ha juleferie, julepysj, knask på bordet, peiskos og julepynt, og det ville tatt all gleden ut av det hele om jeg skulle løpt rundt og hatt alminnelig hverdag oppi all pynten. 

Du om det, 23 des er jo kjempesent

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenker også at de som pynter juletreet så tidlig kanskje mister litt av den magiske stemningen i julen, når treet har stått i stua i nesten 2 måneder allerede når julaften kommer. 
Det er noe helt spesielt med den høytidsstemningen som kommer når juletreet er pyntet og julen er her. For meg hadde det vært helt feil å ha juletre i stua i november. Da hadde ikke julestemningen blitt den samme i julen. 
Det er sunt å vente var det en som skrev, samtidig som hun skrev at de pyntet juletreet 1. november. Det henger ikke på greip i mitt hode. 
Men som sagt, vi er ulike og gjør ting på ulike måter. Og det er helt greit. 

Anonymkode: e4fc7...792

Mister alldeles ikke den magiske stemmingen, bare nyter den lenger

Arkana skrev (8 timer siden):

Jeg synes vi kan slutte å mene så mye om hvordan andre gjør ting i julen. Og det er særlig julepuristene som ikke vil ha et fnugg av jul før lille julaften som klager mest. Vent veldig gjerne med julepynt, julegodt, julefilmer og alt annet julete til 23. desember, men gjør det uten å snakke om at alle andre gjør feil, mangler selvkontroll, vanner ut høytiden eller hva det nå måtte være dere tenker om folk som gud forby skulle finne på å pynte sitt eget juletre i sitt eget hjem til et tidspunkt de selv ønsker. Det må være mulig å leve med at dere ikke har fasiten på julefeiring og at det finnes mennesker i verden som velger annerledes enn dere. 

👏

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det som slår meg når jeg leser denne tråden er at mange av dere som vil pynte i november går veldig i forsvarsposisjon når noen skriver at de syns det er for tidlig. Hvorfor det egentlig? 
De som syns det er for tidlig må da ha lov til å mene det, akkurat som dere har lov til å sette opp juletreet i oktober om det så er. 
Som noen skriver, det finnes ingen fasit nei. Det må være lov å mene både det ene og det andre. Kos deg med juletreet ditt i november hvis du vil det, men respekter at noen vil vente til lillejulaften med å sette opp sitt tre. 

Anonymkode: e4fc7...792

Du ser ikke en ørliten forskjell? De som vil vente lengst mulig må slenge med både det ene og det andre om folk som pynter tidlig

Anonymkode: ddb72...d57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp startet så smått å pynte til jul, hvorfor? Fordi det å bo på østlandet er helt forferdelig tragisk i disse tider. Savner mørketiden i nord som til vanlig sakte, men sikkert bygger opp til julestemning mot desember. Her i sør er det så lyst om dagene, at jeg får påskestemning.. så derfor har jeg måtte få opp litt julepynt, slik at jeg forhåpentligvis får julestemning til jul. 

Anonymkode: 73e5e...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

selvfølgelig må folk gjør hva man vil...tråden handler ikke om det. Jeg syns ventetiden for barna blir veldig lang, og syns det er rart at folk ikke klarer å vente

Anonymkode: c66c5...60f

Det er helt vanvittig!! 

Men folk får gjøre som de vil, hvis bare vi som setter pris på advent i desember og jul når det er jul, kunne slippe julevarer i butikkene i september og oktober.

Anonymkode: 388a3...5ea

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (50 minutter siden):

Jeg vil heller si at en som klager over hva andre gjør i sine egne hjem er langt mer enkel enn en som bare lever livet sitt i fred med det som gjør dem lykkelig, om det så er med julepynt i november. 

Godt skrevet

Anonymkode: ddb72...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de er litt enkle og barnslige. De har ikke helt forstått dette med advent og førjulstid, og har ikke selvkontroll. Minner meg om barn som får lov til å styre seg selv.

Man kan vel argumentere for at hva "enkelte" gjør i egen stue i råker andre, men det er en sannhet med modifikasjoner. For det første tar man bort litt av julemagien og vanner den ut for andre, og kan påvirker den primitive handelsstanden slik at de pøser ut julevarer tidligere og tidligere. 

Anonymkode: 38903...9c3

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja… litt tidlig syns jeg, elsker jul, men litt tidlig, finner heller litt jul til advent, og juletre etter 15/12 kanskje

Anonymkode: 86546...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at folk er veldig usikker på seg selv om de bryr seg om hva folk mener om når de pynter. 

Ha nå baller til å pynte når du vil og stå for det! 

Anonymkode: d6509...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker diverse varianter av "herregud, er det muuulig?". Og som andre her sier, at folk er utålmodige og ja, litt enkle.

Anonymkode: af2a9...3f4

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mister alldeles ikke den magiske stemmingen, bare nyter den lenger

Anonymkode: ddb72...d57

Hvordan får du til det? 

Spør fordi jeg oppriktig lurer og håper du har tips. 

Det spesielle med jula er jo at det er noen magiske dager hver år, som man har gått og gledet seg til med en adventstid. Hvordan klarer man å føle den samme gleden ved å kutte ventetiden? 

Anonymkode: bd244...87d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det sier mye om hva vi mennesker har blitt på bare en generasjon eller to. At ikke en gang voksne folk klarer å vente på noe...

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel mest det er tragisk korleis handelsstanden har utvida høgtida til å vare i to månader. 

Anonymkode: 30112...608

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes voksne folk som ikke engang greier vente til desember med jul er barnslige og har lite selvkontroll. Selv om man elsker noe så betyr det ikke at man skal gå bananas. Og enda dummere er «folk må jo få gjøre som de vil». Ja man må gjerne feire jul i juli om man vil men det betyr jo ikke at det IKKE er sært og at andre ikke kan reagere på det. Samme er det å hive opp juletreet og julelys 1. november. Lærer barna at nei her er det bare å fråtse i vei trenger ikke vente på det du har lyst på, lag egne regler! Teit.

Anonymkode: e2015...db4

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg pyntingen er litt delt.  Noen gjør det fordi det gir dem glede kanskje fordi de har hatt et tøff år. Andre gjør det for skritt på SoMe, og siste er det folk som gjør det fordi de VET at det irriterer folk, og da får de mange klikk også på SoMe.  
Bryr meg egentlig ikke om hva andre gjør. Jeg er amerikansk og har vokst opp med å pynte juletreet dagen etter Thanksgiving (siste torsdag i november), og deretter tar den ned første uken i januar.  At folk nesten mister hodet sitt hvis du pynter før julaften er et under for meg lol. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg reagerer på, både her inne og ute i samfunnet, er at veldig mange tilsynelatende har blitt mer materielt avhengige (les:avhengige av å ha den rette visuelle stimulien) for å oppnå en spesiell følelse eller stemning.

Dette ser jeg både i disse trådene, inne på "hus og hjem ", og hos flere i familie- og bekjentskapskrets.  Jeg tror tidlig pynting er et uttrykk for dette, at samfunnet har blitt mer materielt/ visuelt orientert.

Men ut over å reflektere over samfunnsendringene mener jeg ingenting om de som pynter i november. 

Outlander skrev (8 minutter siden):

Personlig synes jeg pyntingen er litt delt.  Noen gjør det fordi det gir dem glede kanskje fordi de har hatt et tøff år. Andre gjør det for skritt på SoMe, og siste er det folk som gjør det fordi de VET at det irriterer folk, og da får de mange klikk også på SoMe.  
Bryr meg egentlig ikke om hva andre gjør. Jeg er amerikansk og har vokst opp med å pynte juletreet dagen etter Thanksgiving (siste torsdag i november), og deretter tar den ned første uken i januar.  At folk nesten mister hodet sitt hvis du pynter før julaften er et under for meg lol. 

Jeg snakket akkurat med en amerikansk venninne om dette, og hun fortalte meg at stadig flere amerikanere begynner med jula etter Halloween nå, ikke fredagen etter thanksgiving.

Hun jobber i en typisk "julebutikk", og slik de hadde det i butikken forrige helg var slik de hadde det to uker før jul for bare to-tre år siden.

Anonymkode: 9cc65...4db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow for ein tråd.

Eg har juletre på kjøkkenet pynta i dag faktisk, laga av billig plastikk. Det er kjempestygt. Eg liker ikkje jul ein gong. Om eg skal vere heilt ærlig. 

Det som stemmer er at eg ikkje skjønner jul. Kva er vitsen? Kva er det vi feirer eigentlig? (For oss som ikkje er religiøse). Kapitalismen? 

Er det eigentlig bedre om eg lar vere å implementere julefeiring? Droppa heile driten? 

Vi prøver fordi vi har barn.  Men gjer alt feil i følje denna tråden 🤣. Dei har stor glede av jul. Minsten gleder seg til å baka pepperkaker og trur på nissen. Eg føler jula i stor grad er for barna. 

Eg visste ikkje at det var masse reglar?

Nå vart eg stressa. Når skal man pynta til jul? Sånn eigentlig? Kven har bestemt det? 

Hilsen enkel, dum, harry, historieløs, utålmodig tradisjonsforpestar. 

Anonymkode: c1b49...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker ikke så mye annet enn at de har en lang jul. Advent er jo frem til 23.  og jula starter 24. 

Anonymkode: 6db1c...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som absolutt må pynte så tidlig: Det er noe som heter advent. Advent betyr «å vente». Hvorfor kan dere ikke pynte og gjøre det koselig med adventslys, adventsstjerne, lilla duker og en krybbe, heller enn med julepynt? Det fine med julekrybba, er at de ofte har et jesusbarn som man ikke legger i krybba før den 24. desember. Det fine med å markere advent, er at man på en måte får en ting til å feire. Og så blir man ikke så lei av julepynten at man hiver den ut før romjula er over.
 

Jeg synes det ødelegger for julemagien når det pyntes med rødt før julaften. Av og til får jeg lyst til å pynte med påskekyllinger i januar eller ha spøkelser i hagen i juni for å understreke hvor idiotisk jeg synes det er at folk starter jula i november. 

Anonymkode: da29d...0e8

Hvorfor må jeg pynte til advent? Jeg var aldri har advent når jeg bodde hjemme..der var det jul fra 1 desember. 

Som sakt her er det jul alt..og vi har julemagi nå alt...barna gleder seg til åpne kalenderen..og håper at rampenissen kommer i år å...var for at du eller andre føler at julemagi går bare i desember..betyr ikke det at det gjelder alle. 

Mer synes jeg det er synd at så mange her inne skal synes sp dårlig om vi som pynter tidelig... Kansje vi andre skal begynne en tråd der folk som pynter 23 desember er kjedelig mennesker som ikke vet hva jula er...

Men gjør vi det..nei...dere som klager, syter og ser ned på mennesker er dere som pynter i desember...og tror dere er fasiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker ikke så mye annet enn at de har en lang jul. Advent er jo frem til 23.  og jula starter 24. 

Anonymkode: 6db1c...ac7

Skal man då pynta 23.des og ta vekk jula etter nyttårsaften? Eller var det litt ut i januar? 

Om det ikkje skal vere litt jul i november, kvifor i hoen har butikkar "lov" å pressa på så tidlig? Det var julebrus i butikken 10.oktober liksom. 

Pepperkakebyen i Bergen åpner i morgon. Er dei og harry o.s.v? Det er forsatt ei stund til 1.des.

Anonymkode: c1b49...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...