Gå til innhold

hva tenker du om folk som pynter treet inne før midten av nov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at de får gjøre det som gir de glede. Ser ingen problemer med det.

Det er interessant å se hvordan tradisjonene endres. Før gjorde 'alle' det samme, men nå ser det ut som folk gir litt mer beng. Det liker jeg :)

Anonymkode: 6dfba...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tradisjoner forandrer seg. Man kan også ha sine egne individuelle tradisjoner. ALLE må ikke gjøre det samme. Skjønner virkelig ikke dere som mener at alle skal være helt konforme! Det gir kommunistvibber.

Anonymkode: 6dfba...19f

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletradisjonene har endret seg jevnt og trutt gjennom historien, og selv om de fleste deler de samme hovedtradisjonene med julemat, julebakst, gaver og julepynt/-tre, må det da være greit om hver enkelt familie tilpasser sine egne tradisjoner og detaljer uten å kalles enkle, harry, historieløse og med liten impulskontroll. 

Og så har du julegrinchene som lar seg irritere og mugner over alt og alle som ikke gjør nøyaktig det samme som dem.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en veldig koselig veranda pyntet til jul her om dagen, og da tenkte JEG at dette var veldig koselig. Julen er koselig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker absolutt ingenting. Fint å lyse opp i mørket. Her er det ingen fast tid juletre kommer inn. I fjor hadde vi ekte juletre så det ble en ukes tid før jul. Treet rydde helt fra dag 1 så her kommer det ikke inn noe ekte tre igjen, slitsomt å bli kvitt det i etterkant også. Av og til pynter vi i slutten av november eller rundt første advent. Det synes jeg er best. Godt med alt som er unnagjort. Husker fra min egen oppvekst at mamma var hysterisk med julen og helt på tuppa. Skulle bake alle kakesorter, selv om alle likte kun den ene. Skulle lage alt hjemmelaget, skure tak, vegger og alle hyller. Og ja julepynten skulle opp dagen før jul , det var sånn 1000 nisser og stæsj , jeg ble tvunget å pynte juletre hvert år. Kan ikke si det ga meg mye julestemning. Så jeg har en mye mer laidback forhold til jul. Pynter med måtehold , er tidlig ute og lager ikke unødvendig styr.

Anonymkode: 618d7...358

Hvis du behandler treet riktig kan det stå i tre uker uten å slippe en nål. 

Anonymkode: d6509...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (24 minutter siden):

Det er forskjell på å mene noe i sitt stille sinn og på å uttrykke det til andre. De som pynter tidlig sier ingenting om de som venter med pynt til 23. desember, de bare pynter for seg selv og koser seg med det, mens mange av de som venter tydeligvis ikke klarer å gjøre det uten å samtidig slenge ut negative, og til tider helt hårreisende, karakteristikker om de som pynter tidlig. Det er virkelig helt unødvendig. 

men når spørsmålet blir stilt, så må det være lov å svare?!

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg er glad det ikke er meg som sitter med nedstøvet juletre når julen faktisk er der. Been there, done that 🫠

Anonymkode: 55599...d8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at en som klager over hva andre gjør i sine egne hjem er langt mer enkel enn en som bare lever livet sitt i fred med det som gjør dem lykkelig, om det så er med julepynt i november. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

selvfølgelig må folk gjør hva man vil...tråden handler ikke om det. Jeg syns ventetiden for barna blir veldig lang, og syns det er rart at folk ikke klarer å vente

Anonymkode: c66c5...60f

At de liker juletre? 

Jeg ser ikke hvordan det endrer noe for barn, er man vant til at treet er der i 6 uker så betyr det jo ikke at det er julaften. Noen setter vel mer pris på perioden før jul enn andre. 

Anonymkode: 48d2b...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg vil heller si at en som klager over hva andre gjør i sine egne hjem er langt mer enkel enn en som bare lever livet sitt i fred med det som gjør dem lykkelig, om det så er med julepynt i november. 

jeg vil si at folk som klager over at andre svarer på et spørsmål, uten å akseptere at det går an å ha en annen mening enn en selv, er ganske stusselige selv.

Anonymkode: 699f5...735

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe, folk gjør som de vil. Jeg vurderer å pynte tidlig i år selv, i starten av desember. Jeg er bare hjemme og det gjør ikke noe å ha det litt ekstra koselig en måned i steder for et par uker :)

Anonymkode: bd6a9...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg tenker jo at det er et symptom på at folk ikke klarer å vente på ting lenger, men skal tilfredsstille alle behov med én gang, og at det er en form for utvanning/oppløsing av tradisjoner som jeg ikke liker.

Ingen påstår at noen andre skal diktere hva folk gjør i sine egne hjem, men nå er nå en gang tema for denne tråden hva folk tenker om dette. Og da svarer jeg hva jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tenker de har fritidsproblemer og/eller er arbeidsledige 

Anonymkode: fd81c...116

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som absolutt må pynte så tidlig: Det er noe som heter advent. Advent betyr «å vente». Hvorfor kan dere ikke pynte og gjøre det koselig med adventslys, adventsstjerne, lilla duker og en krybbe, heller enn med julepynt? Det fine med julekrybba, er at de ofte har et jesusbarn som man ikke legger i krybba før den 24. desember. Det fine med å markere advent, er at man på en måte får en ting til å feire. Og så blir man ikke så lei av julepynten at man hiver den ut før romjula er over.

Jeg synes det ødelegger for julemagien når det pyntes med rødt før julaften. Av og til får jeg lyst til å pynte med påskekyllinger i januar eller ha spøkelser i hagen i juni for å understreke hvor idiotisk jeg synes det er at folk starter jula i november. 

Anonymkode: da29d...0e8

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høl i huet. Holder meg til tradisjonen og det er Lillejulaften. Ellers er jeg dritlei de tivolilysene som henger ute i nabolaget nå. Forsøpling synes jeg.

Anonymkode: fbfbb...c4d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mamajune11 said:

Og det syns jeg et kjempe trist

Trist å pynte treet lille julaften? 

Det er tradisjon der jeg kommer fra iallfall. Var skikkelig stas som barn 😊👌

Fikk også et tydelig skille mellom advent og jul, som er noe jeg savner litt med den tidlige pyntingen. Nesten som vi har mistet advent og heller vanner ut jula. 

Det hadde vært trist for meg. Så fint at folk kan velge forskjellig 

Anonymkode: bd244...87d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (5 timer siden):

Og det syns jeg et kjempe trist

Hva er trist med det? P pynte og styre en måned før jul,gjør at man blir drittlei jula når den kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...