Gå til innhold

hva tenker du om folk som pynter treet inne før midten av nov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At de ikke kjenner til juletradisjonen.

Anonymkode: 40583...599

Nye tradisjoner her for oss, som jeg ønsker det. Husker som barn så kom treet opp så seint, samme med julepynt. Og jeg så heller ikke vitsen med og ha jula langt inn i januar. Godt nytt år het det, da var jula over for min del 2 januar. Var ikke store jenta når jeg tenke det, nå er jeg over 40 og tenker det samma da som nå. Så jeg et gla man har nye tider, og i dag kan lage nye tradisjoner som passer seg. Og blitt mere greit og pynte tidlig. Så derfor har jeg laget mine nye tradisjoner. Er vel ikke vedtatt i loven disse gamle tradisjonene heller. Så tenker man gjør som man vil, men med alt annet kommer nye tradisjoner en gamle. Det ser man, vet knapt om noen unge i dag som pynter med lilla til advent feks, det er nesten borte. Så om 20 år så er det ikke sikkert det er så mange igjen som pynter treet til 23 des lengre heller

Anonymkode: b39d9...7d8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nye tradisjoner her for oss, som jeg ønsker det. Husker som barn så kom treet opp så seint, samme med julepynt. Og jeg så heller ikke vitsen med og ha jula langt inn i januar. Godt nytt år het det, da var jula over for min del 2 januar. Var ikke store jenta når jeg tenke det, nå er jeg over 40 og tenker det samma da som nå. Så jeg et gla man har nye tider, og i dag kan lage nye tradisjoner som passer seg. Og blitt mere greit og pynte tidlig. Så derfor har jeg laget mine nye tradisjoner. Er vel ikke vedtatt i loven disse gamle tradisjonene heller. Så tenker man gjør som man vil, men med alt annet kommer nye tradisjoner en gamle. Det ser man, vet knapt om noen unge i dag som pynter med lilla til advent feks, det er nesten borte. Så om 20 år så er det ikke sikkert det er så mange igjen som pynter treet til 23 des lengre heller

Nei, selvsagt kan du gjøre som du vil, til en annen trend kommer og tar deg😊 Tradisjon er noe helt annet enn trender som klekkes ut for å tjene penger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker enhver må avgjøre hva som er rett for dem selv . Kunne ikke brydd meg  mindre om naboen pynter treet 15 november eller 23 desember. Senk skuldrene å ikke tenk at du selv har fasiten. Det gjør deg ikke til et bedre menneske om du velger den ene eller andre veien. 

Endret av Bendie
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, brukerdebatt, avsporing, latterliggjøring, brukerangrep og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man då pynta 23.des og ta vekk jula etter nyttårsaften? Eller var det litt ut i januar? 

Om det ikkje skal vere litt jul i november, kvifor i hoen har butikkar "lov" å pressa på så tidlig? Det var julebrus i butikken 10.oktober liksom. 

Pepperkakebyen i Bergen åpner i morgon. Er dei og harry o.s.v? Det er forsatt ei stund til 1.des.

Anonymkode: c1b49...88b

Så vidt jeg husker har jeg ikke beskrevet noen som harry. Handelsstanden ønsker å melke kua for det den er verdt, og så er det opp til hver enkelt om man lar seg påvirke av det eller ikke. Jeg blander meg ikke opp i hvordan hver enkelt ønsker det. Nå var spørsmålet hva vi tenkte og jeg tenker at det blir en lang jul. Tenker hverken mer eller mindre. Det er mine tanker som sikkert ikke er mer riktig eller feil enn andres. 

Anonymkode: 6db1c...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele konseptet med jul er jo heit bortkastet når en har feiret jul en hel måned før jula i det hele tatt har begynt 🤯

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jeg husker spenningen med å stå opp julaften og se det pyntede treet. Det var stas. Vi har det fortsatt slik, men barna er med å pynter. I min barndom pyntet mine foreldre treet ette vi hadde lagt oss. Så har endret på noen. Nå er barnefar også oppvokst med akkurat samme tradisjon og da ble det naturlig for oss å videreføre. Vi har 13.dag jul. Etter det er det ut. Da har de fleste juletreefestene også vært og vi er ferdig med jula. Så lenge folk er fornøyde spiller det ingen rolle for meg. 

Anonymkode: 6db1c...ac7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Hele konseptet med jul er jo heit bortkastet når en har feiret jul en hel måned før jula i det hele tatt har begynt 🤯

Konsept…Det er faktisk en høytid. Som starter der advent slutter. Kan ikke la være å nevne påsken i samme slengen, der er vår norske tradisjon blitt en påske som slutter når den egentlig starter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så mange som pynter treet i november. 

For de som gjør det så tenker jeg at de er et tegn i tiden, de er den generasjonen som aldri har lært seg gleden av å vente på ting men må ha "instant gratification". Det er bare trist.

Anonymkode: 50ff4...b26

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de koser seg og gjør det de vil.

Tenker mer om de som rakker ned på dette eller kaller det for "lite selvkontroll". Da har man issues og klarer ikke å sette seg inn i at andre har forskjellige liv og ønsker enn de selv.

Anonymkode: ef3d0...232

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For de som gjør det så tenker jeg at de er et tegn i tiden, de er den generasjonen som aldri har lært seg gleden av å vente på ting men må ha "instant gratification". Det er bare trist.

Det var min tanke og da min halvsøster på 24 sendte snap av ferdig pyntet juletre for en uke siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Konsept…Det er faktisk en høytid. Som starter der advent slutter. Kan ikke la være å nevne påsken i samme slengen, der er vår norske tradisjon blitt en påske som slutter når den egentlig starter.

Hva mener du her?
Er det ikke motsatt?  At vi feirer starten og slutten av påskeperioden, men dropper det som er i mellom?

(Nå får jeg se om jeg husker bibelhistorien min riktig...)

Vi regner påskeuken fra palmesøndag til 2. påskedag, og av disse dagene er 1.påskedag den "helligste", siden det var denne dagen Jesus sto opp fra de døde. 

Men påsken er jo egentlig avslutningen av en 40 dagers lang fasteperiode som innledes med fastelavnssøndag, som etterfølges av blåmandag (Kirkens faste begynner), fetetirsdag (vi spiser oss opp før fasten), før fasten starter askeonsdag, og avsluttes påskeaften.

Mener du at vår norske tradisjon er å avslutte påskefeiringen påskeaften? 
Slik er det vel egentlig ikke, da vi både 1. og 2.påskedag er helligdager.

Anonymkode: 9cc65...4db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du her?
Er det ikke motsatt?  At vi feirer starten og slutten av påskeperioden, men dropper det som er i mellom?

(Nå får jeg se om jeg husker bibelhistorien min riktig...)

Vi regner påskeuken fra palmesøndag til 2. påskedag, og av disse dagene er 1.påskedag den "helligste", siden det var denne dagen Jesus sto opp fra de døde. 

Men påsken er jo egentlig avslutningen av en 40 dagers lang fasteperiode som innledes med fastelavnssøndag, som etterfølges av blåmandag (Kirkens faste begynner), fetetirsdag (vi spiser oss opp før fasten), før fasten starter askeonsdag, og avsluttes påskeaften.

Mener du at vår norske tradisjon er å avslutte påskefeiringen påskeaften? 
Slik er det vel egentlig ikke, da vi både 1. og 2.påskedag er helligdager.

Anonymkode: 9cc65...4db

Tipper den du siterte mener at mange tar det store påskemåltidet og eggjakten på påskeaften, eller at de kjører på med påskeegg fra palmesøndag, og så er de ferdig med påsken når 1. påskedag kommer.

Anonymkode: 699f5...735

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (17 timer siden):

Hva er trist med det? P pynte og styre en måned før jul,gjør at man blir drittlei jula når den kommer.

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle i nabolaget her har fått ppp treet nå. Utelys også, nisser og engler og julestjerner. Gjør det noe at mange vil ha det koslig rundt seg lengst mulig? Vi venter jo like mye som deg. Eller er det juletreet du venter på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker det er koselig, og at det er bra for dem. Det angår uansett ikke meg. 

Alt som omhandler jul er lov fra midten av november ;) 

Noen asiatiske tradisjoner er å sette opp juletreet i begynnelsen av oktober. Usikker på hvorfor, men Hinduismen er er ganske åpen religion, og gjerne en individuell sammensaus av det beste fra alle med frie tøyler om det meste. 

For min del blir midten av november litt for tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opp 20.12

Ned 28.11

Anonymkode: d6082...963

Over 11 mnd ja, det var rekord! 

Anonymkode: d6509...3e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 19.36):

Jeg synes voksne folk som ikke engang greier vente til desember med jul er barnslige og har lite selvkontroll. Selv om man elsker noe så betyr det ikke at man skal gå bananas. Og enda dummere er «folk må jo få gjøre som de vil». Ja man må gjerne feire jul i juli om man vil men det betyr jo ikke at det IKKE er sært og at andre ikke kan reagere på det. Samme er det å hive opp juletreet og julelys 1. november. Lærer barna at nei her er det bare å fråtse i vei trenger ikke vente på det du har lyst på, lag egne regler! Teit.

Anonymkode: e2015...db4

Å jeg synes du er barnslig som ikke takler at andre gjør et annerledes og i tillegg må skrive nedsettende 

Anonymkode: ddb72...d57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

At de koser seg og gjør det de vil.

Tenker mer om de som rakker ned på dette eller kaller det for "lite selvkontroll". Da har man issues og klarer ikke å sette seg inn i at andre har forskjellige liv og ønsker enn de selv.

Anonymkode: ef3d0...232

👏

Anonymkode: ddb72...d57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...