Gå til innhold

Av proteinkilder til middag, er kyllingfilet fortsatt mest protein per krone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veldig riktig, belgfrukter er ikke gode kilder til protein. Plantebaserte kilder mangler også bl.a kreatin og kollagen. 
Ønsker man billigere type protein, så kjøp fra frysa og følg med på tilbud. 

Ingenting i veien for å spise plantkilder i tillegg, men hovedtyngde bør være animalsk. 

Anonymkode: cd345...60e

 

Lill3My skrev (6 timer siden):

Til dere so nevner bønner og linser: mengdene er mindre enn i kjøtt, og proteinkvaliteten kan heller ikke måle seg med den av kjøtt ettersom de fleste veganske ikke er komplette proteiner (de inneholder ikke alle de essensielle aminosyrene).

egg er gull, men mengden protein per stykk er ikke veldig stor. Kombiner gjerne egg med annen proteinkilde i måltidet (ost, skinke, i en omelett f.eks)

renskåret kjøtt og fisk er det beste, både mtp mengde og kvalitet. Se etter,økonomipakker kylling (ofte da 160-180,- per kilo), fryst seiblokk, tilbud

Tull.


https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/pass-pa-naringsstoffer-vegetar/

«Gode kilder til protein i vegetarkost er bønner, linser, erter, soyaprodukter, korn og fullkornsprodukter, nøtter og frø. Andre vegetabilske matvarer inneholder også protein, men i mindre mengder. Alle essensielle aminosyrer finnes i vegetabilske matvarer. I en variert vegetarkost vil ulike matvarer bidra med ulike aminosyrer slik at proteinkvaliteten blir god

Både vegetarisk og vegansk kosthold dekker enkelt proteinbehovet så lenge kosten inneholder nok energi (kalorier) og gode kilder til protein. Også idrettsutøvere og de som trener styrke kan fint få dekket et høyere proteinbehov med vegetarisk kost»

https://hardworkout.no/belgfrukter-den-glemte-supermaten-du-bor-spise-mer-av/

«Belgfrukter inneholder mye protein, og er dermed en god proteinkilde i et vegetarisk kosthold
 

«Proteininnholdet i belgfrukter er på rundt 20-30 prosent. De fleste planteproteinkilder har for lite av de essensielle aminosyrene, og må derfor kombineres med andre matvarer for å få en fullverdig sammensetning av aminosyrer. Så lenge man får i seg de aminosyrene man trenger i løpet av en dag er det tilstrekkelig, det må ikke nødvendigvis kombineres i samme måltider.

For eksempel er det lite metionin i belgfrukter, mens kornprodukter inneholder lite lysin. Ved å kombinere disse matvarene i løpet av dagen vil man få dekket behovet for de essensielle aminosyrene og ha et fullverdig proteininntak, så lenge totalmengden er tilstrekkelig»

https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-og-protein?page=1
«Veganere og vegetarianere som spiser variert og inkluderer grønnsaker, bønner, korn, nøtter og frø i hverdagskosten, har sjelden problemer med å dekke proteinbehovet. I tilfeller med svært ensidig kost - som for eksempel at man kun spiser ris, eller bare bønner, eller der man ikke spiser nok (er i kaloriunderskudd) kan proteinmangel forekomme, men det skal godt gjøres.»

«Proteiner er lange molekyler som hovedsakelig består av kjeder med flere hundre aminosyrer. Aminosyrer og proteiner produseres i utgangspunktet kun i planteriket. Derfor er både mennesker og dyr avhengige av å få tilført proteiner gjennom kosten. Noen gjør dette ved å spise planteetende dyr, andre ved å spise planter, mens atter andre spiser litt av begge deler.»

«En vanlig feiloppfatning er at vegetarianere ikke får i seg alle de essensielle aminosyrene. Mengden aminosyrer som inntas av vegetarianere og veganere er mer enn dekkende, så lenge man spiser variert og nok mat.»

https://smakmagasinet.no/artikler/2019/01/protein--sa-mye-mer-enn-kjott

Essensielle aminosyrer

Mange av de vegetabilske proteinkildene er minst like gode som animalske proteinkilder. Ikke minst kan de ha fordeler både for helse og miljø. Man skal bare være klar over at det ikke er mengden protein som alene avgjør kvaliteten på planteproteinet; innholdet av de essensielle aminosyrene er det viktigste. Dette er de aminosyrene som kroppen ikke er i stand til å produsere selv, og som derfor må tilføres gjennom maten. De plantebaserte proteinkildene har litt ulik sammensetning av de essensielle aminosyrene, men med et variert plantebasert kosthold vil man få dekket behovet.

«Gode proteinkilder i planteriket er særlig belgvekster, frø, korn og nøtter.

Belgvekster utmerker seg med et spesielt høyt proteininnhold»

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Tull.


https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/pass-pa-naringsstoffer-vegetar/

«Gode kilder til protein i vegetarkost er bønner, linser, erter, soyaprodukter, korn og fullkornsprodukter, nøtter og frø. Andre vegetabilske matvarer inneholder også protein, men i mindre mengder. Alle essensielle aminosyrer finnes i vegetabilske matvarer. I en variert vegetarkost vil ulike matvarer bidra med ulike aminosyrer slik at proteinkvaliteten blir god

Både vegetarisk og vegansk kosthold dekker enkelt proteinbehovet så lenge kosten inneholder nok energi (kalorier) og gode kilder til protein. Også idrettsutøvere og de som trener styrke kan fint få dekket et høyere proteinbehov med vegetarisk kost»

https://hardworkout.no/belgfrukter-den-glemte-supermaten-du-bor-spise-mer-av/

«Belgfrukter inneholder mye protein, og er dermed en god proteinkilde i et vegetarisk kosthold
 

«Proteininnholdet i belgfrukter er på rundt 20-30 prosent. De fleste planteproteinkilder har for lite av de essensielle aminosyrene, og må derfor kombineres med andre matvarer for å få en fullverdig sammensetning av aminosyrer. Så lenge man får i seg de aminosyrene man trenger i løpet av en dag er det tilstrekkelig, det må ikke nødvendigvis kombineres i samme måltider.

For eksempel er det lite metionin i belgfrukter, mens kornprodukter inneholder lite lysin. Ved å kombinere disse matvarene i løpet av dagen vil man få dekket behovet for de essensielle aminosyrene og ha et fullverdig proteininntak, så lenge totalmengden er tilstrekkelig»

https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-og-protein?page=1
«Veganere og vegetarianere som spiser variert og inkluderer grønnsaker, bønner, korn, nøtter og frø i hverdagskosten, har sjelden problemer med å dekke proteinbehovet. I tilfeller med svært ensidig kost - som for eksempel at man kun spiser ris, eller bare bønner, eller der man ikke spiser nok (er i kaloriunderskudd) kan proteinmangel forekomme, men det skal godt gjøres.»

«Proteiner er lange molekyler som hovedsakelig består av kjeder med flere hundre aminosyrer. Aminosyrer og proteiner produseres i utgangspunktet kun i planteriket. Derfor er både mennesker og dyr avhengige av å få tilført proteiner gjennom kosten. Noen gjør dette ved å spise planteetende dyr, andre ved å spise planter, mens atter andre spiser litt av begge deler.»

«En vanlig feiloppfatning er at vegetarianere ikke får i seg alle de essensielle aminosyrene. Mengden aminosyrer som inntas av vegetarianere og veganere er mer enn dekkende, så lenge man spiser variert og nok mat.»

https://smakmagasinet.no/artikler/2019/01/protein--sa-mye-mer-enn-kjott

Essensielle aminosyrer

Mange av de vegetabilske proteinkildene er minst like gode som animalske proteinkilder. Ikke minst kan de ha fordeler både for helse og miljø. Man skal bare være klar over at det ikke er mengden protein som alene avgjør kvaliteten på planteproteinet; innholdet av de essensielle aminosyrene er det viktigste. Dette er de aminosyrene som kroppen ikke er i stand til å produsere selv, og som derfor må tilføres gjennom maten. De plantebaserte proteinkildene har litt ulik sammensetning av de essensielle aminosyrene, men med et variert plantebasert kosthold vil man få dekket behovet.

«Gode proteinkilder i planteriket er særlig belgvekster, frø, korn og nøtter.

Belgvekster utmerker seg med et spesielt høyt proteininnhold»

Anonymkode: 5fdaf...9a8

I teorien funker det bra, men i praksis ikke. Ikke over tid.
Belgvekster er ikke fullverdig proteinkilde. F.eks quiona og bokhvete regnes som fullverdige, men selv her mangler det flere ting du vil få fra kjøtt. Og disse er ikke belgfrukter, som diskuteres her.

Anonymkode: cd345...60e

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I teorien funker det bra, men i praksis ikke. Ikke over tid.
Belgvekster er ikke fullverdig proteinkilde. F.eks quiona og bokhvete regnes som fullverdige, men selv her mangler det flere ting du vil få fra kjøtt. Og disse er ikke belgfrukter, som diskuteres her.

Anonymkode: cd345...60e

Det funker fint i praksis jo og  påstanden  om at plantebaserte proteinkilder ikke er optimale er bs. Og jeg kunne fortsatt med å ramse opp den ene kilden etter den andre som avliver den myten.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det funker fint i praksis jo og  påstanden  om at plantebaserte proteinkilder ikke er optimale er bs. Og jeg kunne fortsatt med å ramse opp den ene kilden etter den andre som avliver den myten.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Men teksten du siterer sier jo rett ut at plantebaserte proteinkilder IKKE er optimale. De må kombineres med hverandre for å dekke helt basale behov. Klart du kan gjøre det på den måten om du ønsker. Selv spiser jeg heller kjøtt, egg, fisk og litt meieriprodukter til jeg er mett, så trenger jeg ikke tenke på hverken proteiner eller kalorier.

Anonymkode: 09606...c35

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBSen min får krampe av å lese om alle disse belgfruktene og bønnene 😂

Anonymkode: 9f4e2...b82

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det funker fint i praksis jo og  påstanden  om at plantebaserte proteinkilder ikke er optimale er bs. Og jeg kunne fortsatt med å ramse opp den ene kilden etter den andre som avliver den myten.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Nope. Jeg levde utelukkende på plantekilder til protein i 18 år, så jeg har vel en grei erfaring rundt temaet. Merker veldig stor forskjell på muskulatur etter jeg begynte med animalsk igjen.

Jeg skjønner du er låst fast i vegan, og dermed ikke villig til å få sannheten utfordret. Både kollagen og kreatin er viktig for muskler, og finnes ikke i plantemat. Er det èn ting jeg fikk erfare, så er det at protein ikke er protein. Dette gjelder andre næringsstoffer også, kalsium fra melk er overlegent til kalsium fra planter. Plantebasert i teori og praksis, er to forskjelige ting. Det handler om hva kroppen klarer å nyttiggjøre.

Men du får fortsette å spise linser og tro at det er mer optimalt for kroppen enn kjøtt, helt greit for meg. 

Anonymkode: 150ce...f9d

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det funker fint i praksis jo og  påstanden  om at plantebaserte proteinkilder ikke er optimale er bs. Og jeg kunne fortsatt med å ramse opp den ene kilden etter den andre som avliver den myten.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Å diskutere proteiner med en veganer er bortkastet energi :ler:

 

Anonymkode: cd345...60e

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

IBSen min får krampe av å lese om alle disse belgfruktene og bønnene 😂

Anonymkode: 9f4e2...b82

Det er ikke så uvanlig at veganere får tarmlidelser, vet om tilfeller med ulcerøs colitt hvor de har gått over til 100%  carnivore og blitt friske.
Både pga mangel på næringsstoffer som gjør at det blir ubalanse i magesyre, men også fordi mye plantemat er veldig hardt å fordøye. 

Skjønner krampene dine :ler:

 

Anonymkode: cd345...60e

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det funker fint i praksis jo og  påstanden  om at plantebaserte proteinkilder ikke er optimale er bs. Og jeg kunne fortsatt med å ramse opp den ene kilden etter den andre som avliver den myten.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Det er jo heller ikke slik at det bare er proteiner som er viktig for bygging av muskler, men også jern, kalsium og magnesium. Disse mineralene finnes ikke i biotilgjengelig form i plantemat, kroppen klarer ikke absorbere mineraler fra planter på en god måte. Så det i sammenheng med at planteproteiner er dårligere sammensatt og mangler kollagen, så er det ikke så gunstig som man skal ha det til. 

Anonymkode: cd345...60e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men teksten du siterer sier jo rett ut at plantebaserte proteinkilder IKKE er optimale. De må kombineres med hverandre for å dekke helt basale behov. Klart du kan gjøre det på den måten om du ønsker. Selv spiser jeg heller kjøtt, egg, fisk og litt meieriprodukter til jeg er mett, så trenger jeg ikke tenke på hverken proteiner eller kalorier.

Anonymkode: 09606...c35

Du må nok lære deg å lese ordentlig. Og det er da helt vanlig å ha forskjellige komponerer av matgrupper i løpet av en dag. Du spiser vel like lite kjøtt til alle måltider 365 året som jeg ikke spiser kun belgfrukter.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du må nok lære deg å lese ordentlig. Og det er da helt vanlig å ha forskjellige komponerer av matgrupper i løpet av en dag.

Ja, i Vesten i 2023 er det vanlig. Men historisk sett har vi spist temmelig ensformig og lite variert, spesielt utenfor tropiske områder hvor man kan kan finne spiselige planter, honning etc store deler av året. Her i nord, for eksempel, gikk det først og fremst i kjøtt og fisk, og noen ville bær og kanskje litt nøtter på sommeren og høsten. Det var tross alt det vi hadde tilgjengelig. Og det var fullverdig kost, ellers hadde vi ikke overlevd her.

Quote

Du spiser vel like lite kjøtt til alle måltider 365 året som jeg ikke spiser kun belgfrukter.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Jo, det gjør jeg faktisk :) Det vil si, det hender jeg spiser bare egg, men det er jo nesten en form for kjøtt. Uansett pleier jeg å steke det i baconfett eller oksefett, så animalsk blir det i alle fall.

Anonymkode: 09606...c35

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, i Vesten i 2023 er det vanlig. Men historisk sett har vi spist temmelig ensformig og lite variert, spesielt utenfor tropiske områder hvor man kan kan finne spiselige planter, honning etc store deler av året. Her i nord, for eksempel, gikk det først og fremst i kjøtt og fisk, og noen ville bær og kanskje litt nøtter på sommeren og høsten. Det var tross alt det vi hadde tilgjengelig. Og det var fullverdig kost, ellers hadde vi ikke overlevd her.

Jo, det gjør jeg faktisk :) Det vil si, det hender jeg spiser bare egg, men det er jo nesten en form for kjøtt. Uansett pleier jeg å steke det i baconfett eller oksefett, så animalsk blir det i alle fall.

Anonymkode: 09606...c35

 Nr 1: Vi lever nå og ikke i fortiden.

Nr 2: Ok så er du carnivore,men standard kostholdet innholdet ulike komponenter så poenget står fremdeles.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk er jo en god proteinkilde. Pleide å være ganske billig også, men har ikke sjekket etter de store prisøkningene. 

Anonymkode: 5c378...fe4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1,5kg x-tra kyllinglår for 100kr

12stk egg 30kr, og evt. bacon fra x-tra/first price

1kg havregryn 17kr 

600g nøttemix 30kr

600g Gresk youghurt 60kr

MelK av den typen du ønsker 

900g proteinpulver 150kr på Sport Outlet

 

Desidert billigste måten skaffe proteiner på. Husk at fett er minst like viktig mtp. hormoner og energi. Karbohydrater primært før og etter gymmet.

Anonymkode: 52550...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

 Nr 1: Vi lever nå og ikke i fortiden.

Nr 2: Ok så er du carnivore,men standard kostholdet innholdet ulike komponenter så poenget står fremdeles.

Anonymkode: 5fdaf...9a8

1: Ja, og det synes jo på helsa at vi ikke spiser det vi burde. Vi får hull i tennene, blant annet.

2: Jeg spiser ikke bare kjøtt, men mye. Og prøver å unngå tomme kalorier og mat som ødelegger tennene.

Anonymkode: 09606...c35

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1: Ja, og det synes jo på helsa at vi ikke spiser det vi burde. Vi får hull i tennene, blant annet.

2: Jeg spiser ikke bare kjøtt, men mye. Og prøver å unngå tomme kalorier og mat som ødelegger tennene.

Anonymkode: 09606...c35

Ja vel….

Anonymkode: 5fdaf...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 16.41):

1: Ja, og det synes jo på helsa at vi ikke spiser det vi burde. Vi får hull i tennene, blant annet.

2: Jeg spiser ikke bare kjøtt, men mye. Og prøver å unngå tomme kalorier og mat som ødelegger tennene.

Anonymkode: 09606...c35

Det med hull i tennene var mest at vi ble smittet med en bakterie vi tidligere ikke hadde i munnen. Den lager syre av sukker som gir karies. Så bør man ikke tilføre så mye sukker selvfølgelig. Men bakterien er hovedgrunnen til at vi begynte å få karies. Men ingen her er jo uenig i at man ikke burde spise godteri, brus og kake, samt masse ultraprossesert. Vi bare mener at man fint tåler både grønnsaker, kjøtt, frø og korn.

Anonymkode: 37175...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det med hull i tennene var mest at vi ble smittet med en bakterie vi tidligere ikke hadde i munnen. Den lager syre av sukker som gir karies. Så bør man ikke tilføre så mye sukker selvfølgelig. Men bakterien er hovedgrunnen til at vi begynte å få karies. Men ingen her er jo uenig i at man ikke burde spise godteri, brus og kake, samt masse ultraprossesert. Vi bare mener at man fint tåler både grønnsaker, kjøtt, frø og korn.

Anonymkode: 37175...c55

Karies kan vi spore mange mange millioner år tilbake, og det finnes også hos dyr. Hos dyr er det ekstremt sjelden, nettopp fordi de spiser i tråd med hva de er tilpasset å spise.

Forekomsten av karies eksploderte da vi begynte å dyrke korn. Sannsynligvis var det også da vi begynte å få skjeve tenner og visdomsjeksler som må opereres ut. Vi tåler litt korn av og til. En enkel tommelfingerregel er at hvis maten du spiser gjør at du MÅ pusse tennene for at de ikke skal bli ødelagt, da spiser du feil mat. Vi skal egentlig ikke trenge å hverken pusse, bruke fluor eller gå til tannlege en eneste gang i løpet av livet. Vi skal heller ikke trenge å ta tilskudd eller importere mat fra andre verdensdeler for å dekke næringsbehovet.

Anonymkode: 09606...c35

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...