Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

caremore skrev (22 minutter siden):

Burde ikke han fått voldsoffererstatning for overgrepene han ble utsatt for i oppveksten , mens han var under det offentlige sin omsorg? 

Han har fått det. 750’ i 2003.  Men han (og andre volds- og overgrepsutsatte barnehjemsbarn) burde fått massiv terapi i tillegg til erstatningen. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere i hans situasjon, som bor i Thailand og Filippinene  og sliter økonomisk fordi de har mistet barnetrygd/barne og ektefelletillegg.  Men hans historie skiller seg nok litt ut fra de fleste da han opplevde en massiv omsorgssvikt både fra foreldre OG hjelpeapparatet som skulle HJELPE. Av den grunn ønsker jeg han og familien hjem til Norge, men da må han få og ta i mot hjelp her. 

Ellers så mener jeg at det er helt riktig at de de stønadene er fjernet, men at de burde vært beholdt eller redusert for dem som allerede hadde meldt utflytting fra Norge. Det er klart at de meldte utflytting basert på at de visste de ville de ville klare seg på den inntekten de hadde.  Så da og miste så mye blir litt feil i mine øyne. Da de har etablert seg i et annet land med familie og eiendom og kanskje boliglån.  De nye reglene skulle  heller ha blitt gjort gjeldende fra en dato, som ville gjelde  alle som tenkte å melde flytting fra den datoen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Samfunnsdebatt said:

Det handler nok om at produksjonen ønsker å fortelle historien og sette fokus og søkelys på de uføre som grunnet dårlige livsforutsetninger står så sårbare og skadet uten å få hjelp. Og det er nok flere som er strandet slik uten å komme seg hjem. Dette er en sak ikke bare for én mann. Kanskje fører dette til endringer? 

i tillegg kan ikke Tore Strømøy med NRK drive med veldedighet for trengende. Det er mange nok som er det, og de kan ikke være denne redningen for alle. De må holde sin rolle som samfunnsopplyser

Slik jeg har forstått det så handler det også om presseetikk at dokumentarskapere ikke skal betale intervjuobjektene.   Fra Vær varsom-plakaten:

3.11. Pressen skal som hovedregel ikke betale kilder og intervjuobjekter for informasjon. Vis moderasjon ved honorering for nyhetstips. Det er uforenlig med god presseskikk å ha betalingsordninger som er egnet til å friste mennesker til uberettiget å trå innenfor andres privatsfære eller gi fra seg personsensitiv informasjon.

https://no.wikipedia.org/wiki/Vær_Varsom-plakaten

Tror det også handler om dokumentarens troverdighet. Om dokumentarskaperne lønner de som det blir laget dokumentar om, så kan det få dem til å ville fortelle det dokumentarskaperen ønsker å høre fremfor hva som faktisk er sant. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt ferdig å se serien, men av de to første episodene jeg har sett så er det så trist å se tidligere klassekamerater stå der å le av episoder som er regelrett mobbing, og at selv der han trivdes (levere aviser) så snakker de dritt om han flere år senere. "Ingen elsker Bamsegutt" er en svært treffende, men ufattelig trist tittel 😥

Kasteball i barndommen, ikke fått god nok undervisning, mangel på trygge og kjærlige omsorgspersoner, volds-og overgrepsoffer. Et liv preget av svikt i alle ledd. 

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsdebatt skrev (7 timer siden):

Nå er de 3 spleisene til sammen oppe i 2,85 millioner 🎉🥳 Ingen tvil om at mange i Norge ønsker at denne mannen skal føle seg elsket og tatt vare på ❤️

Godt å se. Hadde vært gøy å sett hvordan den lille familien på 3 opplever dette der nede. Hvordan de har det nå, mens de ser at så mye penger gis villig fra så mange nordmenn, sammen så mange hjertelige gode ønsker og hilsninger til de. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Samtidig blir skeptikeren i meg tent når jeg ser at spleisen hele tiden blir oppjustert. Hun som opprettet spleisen burde satt et tak og så avsluttet. Det er mye penger som nå skal forvaltes riktig. I tillegg er det en finfin grense mellom å ønske å gi noen et godt liv og bli oppfattet som grådig (fra innsamler sin side).

• Liker 26
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (7 minutter siden):

Samtidig blir skeptikeren i meg tent når jeg ser at spleisen hele tiden blir oppjustert. Hun som opprettet spleisen burde satt et tak og så avsluttet. Det er mye penger som nå skal forvaltes riktig. I tillegg er det en finfin grense mellom å ønske å gi noen et godt liv og bli oppfattet som grådig (fra innsamler sin side).

Nedsiden blir så mye større, vis penger og ressurser ikke blir forvaltet på en god måte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (1 time siden):

Jeg håper noen trer inn og hjelper med styring av pengene. Å være så fattig og plutselig få 3 millioner vil ikke være enkelt. Det er en grunn til at Lotto-millionærer får veiledning. Nå kan de få en trygg bolig for sønnen og familien.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 time siden):

Er ikke helt ferdig å se serien, men av de to første episodene jeg har sett så er det så trist å se tidligere klassekamerater stå der å le av episoder som er regelrett mobbing, og at selv der han trivdes (levere aviser) så snakker de dritt om han flere år senere

Jeg reagerte på det samme. De står jo der og flirer av ham. Ekkelt å se, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen begynner å bli velvoksen nå... :sjokkert:  Kanskje det blir et problem at de får så mye penger, når hun har (kanskje) mye familie i hjemlandet, som også trenger penger til utbedring av det meste. Jeg trekker inn de
høyere makter og håper at noen der med vett, forstand og et godt hjerte styrer alt sammen med jernhånd. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke at han skal få pengene. Men at de skal gå til hjemreise og til etableringen i Norge, med hjelp av advokaten som kom inn i saken via Tore Strømøy:

IMG_6417.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oijj...så flott. Et stort apparat skal stå klar og gjøre en god jobb. Håper de klarer dette og at familien tar i mot hjelpen uten å bli egenrådige og sette seg på bakbeina. Håper virkelig at det går bra det der. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som dere ser så står det ikke at pengene skal gis til den som sliter med forvaltningen, men at pengene skal gå til å hjelpe familien med hjemreise og etablering i Norge. Det står også konkret:

Pengene vil forvaltes og bistand rundt det praktiske vil bli ivaretatt

IMG_6427.jpeg

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (12 minutter siden):

Jeg håper noen trer inn og hjelper med styring av pengene. Å være så fattig og plutselig få 3 millioner vil ikke være enkelt. Det er en grunn til at Lotto-millionærer får veiledning. Nå kan de få en trygg bolig for sønnen og familien.

Det skrives i både spleisen og i media at det skal tilbys hjelp. Men jeg lurer på hvordan det skal foregå i praksis, dersom "Bamsegutt" ikke liker å bli veiledet? Jeg tviler på at konen hans kan ta over kontrollen. 

Her er det mye lovord, men jeg er redd det kun forblir ord. Det kommer nok til å bli endel makt inni bildet, med mindre familien tar i mot den hjelpen som tilbys. For barnevernstjenesten kommer til å gå inn og tilby hjelpetiltak. Og det er vanskelig å skulle se at det går knirkefritt for seg, mtp "Bamsegutt" sin opplevelse med den etaten tidligere. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett alle episodene og foreslår at Bamsegutt blir sendt på  sinnemestringskurs også når han kommer til Norge. Virker som han har lett for å true folk når han ikke får den hjelpen han forventer.

Den jeg trur vil klare seg best i Norge er kona hans. Hun skjønner en sel norsk allerede, mens sønnen ikke har lært språket.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Finlay skrev (24 minutter siden):

Jeg reagerte på det samme. De står jo der og flirer av ham. Ekkelt å se, rett og slett.

Ja, det var veldig ubehagelig.

Skulle tro man utviklet enn viss selvinnsikt og empati med alderen, men den gang ei. Det de husker som morsomt, var et bidrag til å forverre livet til Jan-Egil. De kom ikke godt ut av det etter mitt syn, og de burde skjemmes av sitt bidrag til dokumentaren.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (4 minutter siden):

Ja, det var veldig ubehagelig.

Skulle tro man utviklet enn viss selvinnsikt og empati med alderen, men den gang ei. Det de husker som morsomt, var et bidrag til å forverre livet til Jan-Egil. De kom ikke godt ut av det etter mitt syn, og de burde skjemmes av sitt bidrag til dokumentaren.

Jeg så det ikke på denne måten. Jeg så det som de var ærlig om at Jan hadde det ikke greit. At han var plassert i hjelpeklasse og at disse ble ikke godt inkludert hverken i studier eller sosialt. Synes det var veldig fint at disse var med å belyste det. Og latteren hørte jeg som et fint minne. Ikke om mobbing, men om fotstørrelse. Det var ikke noe som tilsier at dette var ondt ment.

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne dokumentaren var MEGET FIN med å belyse en side som er blitt oversett av veldig mange i samfunnet vårt.

En side som er blitt oversett både av byråkratiet, av politikere og lovgiverne, av den høyere klassen i Norge, middelklassen og også de de aller vanskeligstilte selv. 

- Om forutsetningene som mangler for å forstå systemet og ta gode valg for seg selv, og hjelpen som vil trengs for disse berørte. Som det ikke til nå finnes noe system som fanger opp og hjelper. Og om samfunnet vårt med «alle vi» som ser ned på de. Uten å reflektert om det her. Før det ble satt på plakaten nå av produksjonen her som viser det frem i et format som får folk til å forstå hvorfor noen ikke er «blitt bra nok» og hvorfor de burde hatt hjelp og støtte grunnet dette 

https://tv.nrk.no/se?s=ingen-elsker-bamsegutt

IMG_6431.jpeg

IMG_6432.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (4 minutter siden):

Jeg så det ikke på denne måten. Jeg så det som de var ærlig om at Jan hadde det ikke greit. At han var plassert i hjelpeklasse og at disse ble ikke godt inkludert hverken i studier eller sosialt. Synes det var veldig fint at disse var med å belyste det. Og latteren hørte jeg som et fint minne. Ikke om mobbing, men om fotstørrelse. Det var ikke noe som tilsier at dette var ondt ment.

Da oppfattet vi det forskjellig. Det var et fint minne for de, men for Jan-Egil er det nok ikke det. Han har alltid blitt mobbet for sitt utseende og størrelse, han tør ikke en gang å gå tur pga slengbemerkninger på utseende. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...