GĂ„ til innhold

Bytte ut "pusete garn" i chunky genser oppskrift.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nybegynner her 🙈 Jeg har lyst Ă„ strikke en genser og har sett pĂ„ Petite Knit Louisiana eller Novice chunky og diverse andre chunky gensere pĂ„ stĂžrre pinner. De fleste oppskrifter jeg har sett pĂ„ har bĂžrstet alpakka eller mohair eller annet pusete garn, men jeg har lyst Ă„ strikke med et mer glattere garn (ala alpakka ull, drops nepal ol). Jeg er ikke sĂ„ glad i veldig "pusete" uttrykk pĂ„ genser eller Ă„ strikke med det. 

Har noen erfaring med Ä strikke en chunky type genser med glattere garn og kan si noe om hvordan "oversette" mellom to garntyper? Kan man bytte ut feks to trÄder bÞrstet alpakka med to trÄder nepal, eller blir det helt feil? 

 

Anonymkode: 3fdb2...115

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nybegynner her 🙈 Jeg har lyst Ă„ strikke en genser og har sett pĂ„ Petite Knit Louisiana eller Novice chunky og diverse andre chunky gensere pĂ„ stĂžrre pinner. De fleste oppskrifter jeg har sett pĂ„ har bĂžrstet alpakka eller mohair eller annet pusete garn, men jeg har lyst Ă„ strikke med et mer glattere garn (ala alpakka ull, drops nepal ol). Jeg er ikke sĂ„ glad i veldig "pusete" uttrykk pĂ„ genser eller Ă„ strikke med det. 

Har noen erfaring med Ä strikke en chunky type genser med glattere garn og kan si noe om hvordan "oversette" mellom to garntyper? Kan man bytte ut feks to trÄder bÞrstet alpakka med to trÄder nepal, eller blir det helt feil? 

Anonymkode: 3fdb2...115

Det eneste som virkelig er viktig nÄr man bytter garn, er at strikkefastheten stemmer med oppskriften. 

Ved stÞrre garnbytter (og egentlig ogsÄ ellers) bÞr man strikke en prÞvelapp og mÄle antall masker i bredden og hÞyden. Kanskje mÄ du endre pinnestÞrrelse for Ä treffe strikkefastheten. Med en prÞvelapp fÄr du ogsÄ inntrykk av hvordan uttrykket vil bli. 

Det kan vÊre greit Ä tenke gjennom av pusete garn ofte (men ikke alltid) fyller litt mer enn fastere garn. Kanskje gjÞr garnbyttet at du trenger flere nÞster/gram garn. NÄr du har funnet stÞrrelsen din, regner du ut hvor mange meter originalgarn som trengs. Deretter mÄ du regne ut hvor mange nÞster erstatningsgarn du trenger for Ä komme opp i samme antall meter garn.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider


 og ikke minst ta i betraktning at pusete garn er lettere- sĂ„ to trĂ„der nepal feks ville fort gjort genseren tung (tyngre hvertfall) - noe jeg ikek er fan av. Anbefaler «blow garn» (feks drops air) som er lett (men vet ikke om det er glatt nok for deg) evt liker jeg godt en trĂ„d «glatt» med en trĂ„d pus- men da fĂ„r du litt pus da. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Alpakka fÞlgetrÄd fra Sandnes garn har jeg brukt en del nÄr jeg ikke Þnsker pusete uttrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

LittDiva skrev (PĂ„ 23.11.2023 den 12.09):

Alpakka fÞlgetrÄd fra Sandnes garn har jeg brukt en del nÄr jeg ikke Þnsker pusete uttrykk.

Wow, visste ikke det fantes- takk for tips!! Er den trÄden like lett og luftig som eks mohair elller bÞrstet? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...