AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #41 Skrevet 15. november 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hører jo ikke annet enn konstant klaging over politikerne og alt de gjør feil. Anonymkode: f2fdf...993 Om mennesker klager på politikken som berører de så er det om oftest for at man er misfornøyd med noe. I et normalt samfunn skal man alltid ha innbyggere som ikke er redde for å snakke høyt om ting de er misfornøyde med. Jeg ville ikke en gang bodd i et samfunn hvor ikke også opposisjonen eksisterte side ved side med meningene og politikken til motparten. Man må bare slutte å bli krenket av "alt". Jeg håper bare at de som klager også finner ting å glede seg over, som de kan skryte av, og snakke opp. Man blir slitsom hvis man kun skal være i opposisjon til ting. Det er viktig å være tilhenger av noe, og snakke ut for det også. Anonymkode: d9ccb...e3b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #42 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. 1. Det tar vel bort en del timer (om ikke hele arbeidsplasser) fra mennesker som jobber med renhold 2. Vask og stell (og det å respektere omgivelsene sine) burde læres hjemme. Tror nok det hadde vært bedre (som noen andre foreslår) å lære litt om vask og hjemmestell i heimkunnskap/mat og helse? Anonymkode: 177f5...d16 1. Nei, det gir heller tilleggsarbeid for renholder. I en barnehage ble ungene sluppet løs med våte kluter på vinder, det så ikke ut etterpå! Det gjør de ikke mer, det sørga jeg for ved å klage! Anonymkode: 94a98...e1e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #43 Skrevet 15. november 2023 Hvem og hvordan mener du skal håndheve at de faktisk vasker all den tid man ikke kan tvinge unger til NOE SOM HELST i den norske skolen??? Vi har INGEN sanksjoner😮💨 Anonymkode: a1598...d46
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #44 Skrevet 15. november 2023 Jeg har sett hvordan for eksempel kantine ser ut på en videregående skole. Søppel ligger spredt, både utover bordene og på gulvet. Drikke og yoghurt blir også sølt utover. Så kanskje ett slikt opplegg kunne ha ført til at de faktisk var nødt til å ta en del ansvar ja. Men hvordan noe sånn egentlig burde ha blitt håndhevet i praksis er ikke godt å si. En lærer kan selvfølgelig ikke fysisk holde igjen en person, og dersom noen for eksempel hadde låst døren eller noe (frem til ting faktisk var ryddig og ordentlig) så ville det sikkert blitt en del ramaskrik. Elevene kunne nok bare ha gått rett ut av klasserommet uten å gjøre en forbanna dritt, og det er neppe noe lærerne kunne ha gjort med dette. Man hadde vel "orden og atferd" når jeg gikk på skolen i alle fall, men alt for sjeldent at lærerne egentlig var villige til å faktisk ta denne kampen med hver eneste elev som surret og ødela for alle andre. Anonymkode: 564f7...c71
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #45 Skrevet 15. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje hadde det blitt mindre hærverk og forsøpling om vi hadde innført det? They are learning to respect their surroundings. They are learning that it’s better not to make a mess if you are the one who has to clean it up. https://www.good.is/articles/japan-children-clean-schools Anonymkode: dd31c...947 Jeg underviser mye i kunst og håndverk, og prøver nettopp å lære elevene dette. Jo mer man roter, jo mer må man rydde. Det som er synd er at det ofte er en skikkelig kamp i starten med ny klasse for å få dem til å rydde. Noen elever nekter. Der jeg jobber nå synes jeg ikke det er gode rutiner på rydding av elevene generelt. Mange lærere som gjør det for dem. Så da kommer det som en overraskelse når de faktisk må rydde og vaske. Det handler også om å vedlikeholde materialer og utstyr. Ting kan bli ødelagt hvis de ikke rengjøres godt nok osv. Eller ting blir stjælt fordi ingen har rydda det vekk. Men at norske skolebarn skal vaske hele skolen tenker jeg ikke er nødvendig. Man bør ha en mellomting. I Japan er de lengre på skolen, så de har tid til det. Hvem skal bli igjen på skolen og ha tilsyn når elevene vasker? Anonymkode: 1ede5...dcf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #46 Skrevet 15. november 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har sett hvordan for eksempel kantine ser ut på en videregående skole. Søppel ligger spredt, både utover bordene og på gulvet. Drikke og yoghurt blir også sølt utover. Så kanskje ett slikt opplegg kunne ha ført til at de faktisk var nødt til å ta en del ansvar ja. Men hvordan noe sånn egentlig burde ha blitt håndhevet i praksis er ikke godt å si. En lærer kan selvfølgelig ikke fysisk holde igjen en person, og dersom noen for eksempel hadde låst døren eller noe (frem til ting faktisk var ryddig og ordentlig) så ville det sikkert blitt en del ramaskrik. Elevene kunne nok bare ha gått rett ut av klasserommet uten å gjøre en forbanna dritt, og det er neppe noe lærerne kunne ha gjort med dette. Man hadde vel "orden og atferd" når jeg gikk på skolen i alle fall, men alt for sjeldent at lærerne egentlig var villige til å faktisk ta denne kampen med hver eneste elev som surret og ødela for alle andre. Anonymkode: 564f7...c71 Mine elever får ikke friminutt før det er rydda. Om det så er jeg som må rydde fordi de nekter. Da får de sitte og se på. Kommer de med unnskyldninger som at de må rekke trening, så sier jeg at da får de bli med og rydde da, så de rekker treninga. Anonymkode: 1ede5...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #47 Skrevet 15. november 2023 Da jeg var i praksis på vgs så var det ingen av elevene som gadd å rydde etter seg. De hadde brukt saks, papir, lim, spisset blyant, spist mat i timen osv. Læreren spurte om de kunne rydde litt etter seg, joda sa de, men skjedde fint lite. Ble masse snakking, tull og dill dall og så gikk de. Så det ble læreren og jeg som ryddet det grøvste. «Vaskedamen får ta resten» sa læreren. Hun ville ikke presse elevene for hardt, for da var hun redd for at de ville droppe ut fra skolen. Hun ville heller ikke være den «slemme» læreren. Anonymkode: bcd6a...006
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #48 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da jeg var i praksis på vgs så var det ingen av elevene som gadd å rydde etter seg. De hadde brukt saks, papir, lim, spisset blyant, spist mat i timen osv. Læreren spurte om de kunne rydde litt etter seg, joda sa de, men skjedde fint lite. Ble masse snakking, tull og dill dall og så gikk de. Så det ble læreren og jeg som ryddet det grøvste. «Vaskedamen får ta resten» sa læreren. Hun ville ikke presse elevene for hardt, for da var hun redd for at de ville droppe ut fra skolen. Hun ville heller ikke være den «slemme» læreren. Anonymkode: bcd6a...006 Men det er ikke "vaske dama" sin jobb å rydde. For en holdning den læreren overførte til elevene!! Anonymkode: 94a98...e1e 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #49 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke gått så mange år på skole, for å passe på at elevene mine vasker riktig. I tillegg har jeg ikke kjemi i utdannelsen min. Elevene mine vasker pultene sine og feier gulvet ,samt går ut med søppel hver dag og papp en gang i uka. Det holder. Anonymkode: c2edf...fc9 Dette gjelder sikkert barne og ungdomsskolen? Jeg er renholder på en vidergående skole og der er det ikke sånn. Mange henger ikke opp stolene etter seg og mange går i fra søppel på bordene etter lunsj. Anonymkode: 09383...374
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #50 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg var i praksis på vgs så var det ingen av elevene som gadd å rydde etter seg. De hadde brukt saks, papir, lim, spisset blyant, spist mat i timen osv. Læreren spurte om de kunne rydde litt etter seg, joda sa de, men skjedde fint lite. Ble masse snakking, tull og dill dall og så gikk de. Så det ble læreren og jeg som ryddet det grøvste. «Vaskedamen får ta resten» sa læreren. Hun ville ikke presse elevene for hardt, for da var hun redd for at de ville droppe ut fra skolen. Hun ville heller ikke være den «slemme» læreren. Anonymkode: bcd6a...006 Det finnes dessverre sånne lærere. Hilsen renholder( vaskedame) på en vidergående skole Anonymkode: 09383...374
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #51 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det finnes dessverre sånne lærere. Hilsen renholder( vaskedame) på en vidergående skole Anonymkode: 09383...374 Det finnes dessverre renholdere som ikke gjør skikkelig rent og. Anonymkode: d4f74...4da
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #52 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det finnes dessverre renholdere som ikke gjør skikkelig rent og. Anonymkode: d4f74...4da Det er sant. Noen firma har for strenge krav til sine renholdere. Skal vaske mye på kort tid .. Anonymkode: 09383...374
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #53 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så akkurat en dokumentar om skoler i Japan. Der vasker barna selv skolen hver dag. Burde vi ikke innføre det samme i Norge? Anonymkode: dd31c...947 Nei det burde vi ikke innføre i Norge! Hvorfor har Japan det? Fordi de voksne ikke gidder å vaske? Greit nok at noen må trene opp en ny generasjon med vaskehjelper altså, men nei takk. Før de innfører vask så burde alle skoler i hele Norge få kantiner med godt utvalg av mat og frukt. Ikke junkfood, skikkelig mat. Norsk husmannskost 😁 Anonymkode: 3dca4...eda
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #54 Skrevet 16. november 2023 veronicalake skrev (På 15.11.2023 den 11.12): Så flott! Dette synes jeg vi kunne gjort her i Norge og. Ingen tar skade av å vaske etter seg. Tviler på at mange barn blir bedt om å gjøre det hjemme. Har vært i Japan flere ganger, og der er virkelig alt på stell. Det er et vanvittig press på karriere og de jobber til de går hjem og legger seg. De har ikke alt på stell i Japan. Anonymkode: 26871...c91
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå