Gå til innhold

Burde barn vaske skolen selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei.
1. Det tar vel bort en del timer (om ikke hele arbeidsplasser) fra mennesker som jobber med renhold. 
2. Vask og stell (og det å respektere omgivelsene sine) burde læres hjemme. 

Tror nok det hadde vært bedre (som noen andre foreslår) å lære litt om vask og hjemmestell i heimkunnskap/mat og helse? 

Anonymkode: 177f5...d16

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan man nok si om alle land på jorden om det er snakk om at vi skal forandre oss etter noen andre.

Anonymkode: d9ccb...e3b

Hva mener du? Har ikke Norge forbedringspotensiale? 

Anonymkode: f2fdf...993

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er et tegn på at Japan ikke er et land å rette seg etter.

Japans arbeidskultur er helt annet i Norge og kan ikke sammenliknes, og er heller ikke noe å trakte etter. De har mange problemer også i Japan, men at barna rengjør klasserommet etter seg er ikke en av de. 

Skolen og hva de gjør der er noe mange land kan se opp til. 
At barna rydder og vasker rommet etter seg, er fornuftig. At barna får varm lunsj på skolen er fornuftig. At de også har uniform på skolene er også fornuftig. 

Anonymkode: c71be...ebe

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det finnes så mye mer barn kunne lært på skolen. Normal orden og rydding holder de i klasserom ved å rydde egne hyller, har ordensmann ordning med søppeltømming, osv. 

Det er undervisningsplikt i Norge, og foreldre må jobbe, derfor bør ikke elevene plikte til all vask av skolen, det er renholdere med fagbrev som fortjener å beholde jobbene sine. De kan behandle kjemikalier, og har annen kunnskap som trengs. Vask av skoler, næringslokaler osv er ikke lik vanlig husvask. 

Anonymkode: aaef5...132

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ordenselev når jeg gikk på skole og når mine barn gikk på skole - denne eleven var ansvarlig for at klasserommet så presentabelt ut til neste time osv - fungerte bra for alle andre enn mobbeofferet i grunnen den uken denne var ordenselev, noe skolen brukte som grunnlag for å ta mobberene på fersken... syns godt elever kan få ansvar for hvordan det ser ut rundt dem og egne handlinger..  

Anonymkode: e6899...ec8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du? Har ikke Norge forbedringspotensiale? 

Spørsmål 1: At "ingen" i Norge kommer til å akseptere at vi skal forandre noe i landet fordi at noen andre gjør noe "bedre". Det vil ikke den norske befolkningen akseptere. Vi er best, alle skal forandre seg eller tilpasse seg etter Norge AS, som er verdens moralske høyborg. Ikke omvendt.

Spørsmål 2: Jo, selvsagt, det har da absolutt alle land på jorden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Japans arbeidskultur er helt annet i Norge og kan ikke sammenliknes, og er heller ikke noe å trakte etter. De har mange problemer også i Japan, men at barna rengjør klasserommet etter seg er ikke en av de. 

Skolen og hva de gjør der er noe mange land kan se opp til. 
At barna rydder og vasker rommet etter seg, er fornuftig. At barna får varm lunsj på skolen er fornuftig. At de også har uniform på skolene er også fornuftig. 

Varm lunsj på skolen er veldig fornuftig, ja. At barna VASKER gulv og vegger i klasserommet er ikke fornuftig, verken for helsa eller for tidsbruken på skolen. Vet hvor uggen jeg blir selv når jeg vasker med masse kjemikalier, hadde ikke ønsket at barnet mitt skulle være borti det mer enn nødvendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmål 1: At "ingen" i Norge kommer til å akseptere at vi skal forandre noe i landet fordi at noen andre gjør noe "bedre". Det vil ikke den norske befolkningen akseptere. Vi er best, alle skal forandre seg eller tilpasse seg etter Norge AS, som er verdens moralske høyborg. Ikke omvendt.

Spørsmål 2: Jo, selvsagt, det har da absolutt alle land på jorden.

Lurer på hvem som mener dette. Hører jo ikke annet enn konstant klaging over politikerne og alt de gjør feil.

Skrevet

Varm lunsj på skolen er veldig fornuftig, ja. At barna VASKER gulv og vegger i klasserommet er ikke fornuftig, verken for helsa eller for tidsbruken på skolen. Vet hvor uggen jeg blir selv når jeg vasker med masse kjemikalier, hadde ikke ønsket at barnet mitt skulle være borti det mer enn nødvendig. 

Det er kun snakk om å koste og tørke opp gulv. De bruker jo selvsagt ikke kjemikalier. Det trengs ikke, heller ikke her. 

• Liker 1
Skrevet

Jobber på skole, og her vasker barna egne pulter, klasserom og tilhørende grupperom to ganger i året. De vasker også ned kjøkkenet i mat og helse. 

Klassene deler også på å plukke opp søppel rundt gangene og ute - dette rulleres ukentlig, så på en skole på denne størrelsen får klassen ryddeuke typisk 2-3 gang i løpet av et skoleår. Rusken kommer utenom, da rydder vi også områder utenfor skolen. 

Synes det er fin læring, hvor det blir veldig synlig hvem som er vant til å hjelpe til hjemme og ikke. Men det er mye organisering å få til, så vet ikke om jeg ville gjort dette daglig/ukentlig, for å være ærlig. 😅

Anonymkode: 44e27...848

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ettersom vasking krever kontakt med diverse kjemikalier, som barn er ekstra sårbare for, så nei. Bare det er grunn nok. 

Og hvorfor i alle dager skulle unger gjøre dette? De færreste voksne er nødt til å vaske på jobbene sine - det nærmeste jeg har kommet er "ta ut av oppvaskmaskinen om den er full". 

Anonymkode: f636a...a47

Det finnes mange måter å rengjøre på som ikke krever kontakt med kjemikalier. Her må f.eks førsteklassingen vaske sekken selv om han legger skolemelka oppi sekken og det renner ut melk. (Han klarer å lukke melka selv,  men når sekken ligger strødd på gulvet på sfo og noe tråkker på den, da kan det likevel bli melkesøl). Så husker han neste gang at det skolemelka ikke skal i sekken. Barna har godt av å lære å orden opp etter seg..

Anonymkode: 96298...bb2

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kun snakk om å koste og tørke opp gulv. De bruker jo selvsagt ikke kjemikalier. Det trengs ikke, heller ikke her. 

Er det ikke vanlig at ordenselevene koster gulvet? Det måtte vi gjøre på skolen på 90-tallet.

Skrevet

Liker gode denne.

Fra 20 min i videoen viser de hvordan ungene rengjør klasserommet. Det er sannelig ikke for mye å kreve av unger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ettersom vasking krever kontakt med diverse kjemikalier, som barn er ekstra sårbare for, så nei. Bare det er grunn nok. 

Og hvorfor i alle dager skulle unger gjøre dette? De færreste voksne er nødt til å vaske på jobbene sine - det nærmeste jeg har kommet er "ta ut av oppvaskmaskinen om den er full". 

Anonymkode: f636a...a47

Ikke engang det klarer folk på min jobb. Er den full? Okei - la oss vise stablekunster på benken! For ikke å snakke om å faktisk få papiret i søppelkassa på toalettet…

så det er åpenbart forbedringspotensiale i folks ryddighet, men å la barna vaske skolen er ikke veien å gå. Dessuten er det ufattelig respektløst overfor de som faktisk har dette som jobb, og kan det. En gjeng småunger vil ikke være i stand til å gjøre det rent.

Anonymkode: 5bcce...83c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det ikke vanlig at ordenselevene koster gulvet? Det måtte vi gjøre på skolen på 90-tallet.

Det er nok veldig forskjellig, de gjorde det ikke på skolen til barnet mitt. Det var å hente drikke og frukt til lunsj som var ordenselevenes oppgave. Alle elevene måtte dog sette opp stolene når skoledagen var over.

Skrevet

Ikke engang det klarer folk på min jobb. Er den full? Okei - la oss vise stablekunster på benken! For ikke å snakke om å faktisk få papiret i søppelkassa på toalettet…

så det er åpenbart forbedringspotensiale i folks ryddighet, men å la barna vaske skolen er ikke veien å gå. Dessuten er det ufattelig respektløst overfor de som faktisk har dette som jobb, og kan det. En gjeng småunger vil ikke være i stand til å gjøre det rent.

Hvorfor det? Det er snakk om klasserommet, ikke hele skolen. De som rengjør kan gå over til lunsjlagingen. Renholdere har en en tung jobb som gjør at de færreste holder til pensjonsalder, hvorfor ikke lette på den jobben og gjøre ungene mer bevisste på sine egne handlinger? Og ja, de klarer det helt fint. Ikke undervurder barn. Barn andre steder i verden jobber ræva av seg, men norske barn klarer ikke å holde gulvet på klasserommet sitt rent?

Skrevet

Så akkurat en dokumentar om skoler i Japan. Der vasker barna selv skolen hver dag. Burde vi ikke innføre det samme i Norge? 

Anonymkode: dd31c...947

Vi vasket klassen selv. Gjorde det på rullering. To ordenselver kostet og vasket gulvet. Forskjellige par elever hver dag.

Ingen problem. Det var snakk om 30 min ekstra på skolen.

Dette var fra 5. trinn og ut videregående.

Ukraina

Og ja, vi hadde vaskepersonalet, men de tok seg av fellesområder.

Anonymkode: c70e0...1f8

Skrevet

Så akkurat en dokumentar om skoler i Japan. Der vasker barna selv skolen hver dag. Burde vi ikke innføre det samme i Norge? 

Anonymkode: dd31c...947

Nei.

Lærere i Norge har ikke samme respekt som i andre land, og kan ikke tvinge barn til noe som helst.

Det hadde blitt læreren og halve klassen som hadde vasket, mens resten ikke hadde giddet.

Anonymkode: 88cf0...ee2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det? Det er snakk om klasserommet, ikke hele skolen. De som rengjør kan gå over til lunsjlagingen. Renholdere har en en tung jobb som gjør at de færreste holder til pensjonsalder, hvorfor ikke lette på den jobben og gjøre ungene mer bevisste på sine egne handlinger? Og ja, de klarer det helt fint. Ikke undervurder barn. Barn andre steder i verden jobber ræva av seg, men norske barn klarer ikke å holde gulvet på klasserommet sitt rent?

Barnearbeid kalles det. Ikke noe å trakte etter.

Skrevet

Her er det vanlig at hver klasse har ansvar for sitt område der de rydder søppel ute. Tror det er bedre enn at de skulle vasket skole. De fleste klassene må og holde orden på pulten sin, og hyllene sine. Renhold får de lære hjemme. Kan ikke legge alt på skolen! 

Anonymkode: ff766...0d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...