AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #1 Skrevet 15. november 2023 Så akkurat en dokumentar om skoler i Japan. Der vasker barna selv skolen hver dag. Burde vi ikke innføre det samme i Norge? Anonymkode: dd31c...947 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #2 Skrevet 15. november 2023 Det synes jeg ikke, men det bør kanskje innføres en time eller to i uka som omhandler husstell, og da mener jeg utover mat og helse-faget. Anonymkode: f2fdf...993 3
kissmequick Skrevet 15. november 2023 #3 Skrevet 15. november 2023 Nei. Noen ting i oppdragelsen kan søren meg foreldrene fortsatt stå for. Nå skal lærerne lære barna psykisk helse, sosial kompetanse, vanlig høflighet, alle fag, digital dømmekraft osv osv. Løsningen på alt har blitt å få det inn i skolen. Kanskje foresatte heller burde ha et kurs der de lærer å sette grenser og oppdra egne barn, istedenfor å pålegge lærere å vaske gulv og vegger sammen med klassen hver dag. 5 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #4 Skrevet 15. november 2023 Ettersom vasking krever kontakt med diverse kjemikalier, som barn er ekstra sårbare for, så nei. Bare det er grunn nok. Og hvorfor i alle dager skulle unger gjøre dette? De færreste voksne er nødt til å vaske på jobbene sine - det nærmeste jeg har kommet er "ta ut av oppvaskmaskinen om den er full". Anonymkode: f636a...a47 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #5 Skrevet 15. november 2023 Jeg har ikke gått så mange år på skole, for å passe på at elevene mine vasker riktig. I tillegg har jeg ikke kjemi i utdannelsen min. Elevene mine vasker pultene sine og feier gulvet ,samt går ut med søppel hver dag og papp en gang i uka. Det holder. Anonymkode: c2edf...fc9 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #6 Skrevet 15. november 2023 Kanskje hadde det blitt mindre hærverk og forsøpling om vi hadde innført det? They are learning to respect their surroundings. They are learning that it’s better not to make a mess if you are the one who has to clean it up. https://www.good.is/articles/japan-children-clean-schools Anonymkode: dd31c...947 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #7 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ettersom vasking krever kontakt med diverse kjemikalier, som barn er ekstra sårbare for, så nei. Bare det er grunn nok. Og hvorfor i alle dager skulle unger gjøre dette? De færreste voksne er nødt til å vaske på jobbene sine - det nærmeste jeg har kommet er "ta ut av oppvaskmaskinen om den er full". Anonymkode: f636a...a47 Da jeg gikk på videregående i Oslo i slutten av 1980-årene, husker jeg at man hadde en ordning der elevene selv feide skolegården; så vidt jeg vet, døde ingen av dette. Anonymkode: a21a6...c68 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #8 Skrevet 15. november 2023 Det er vel heller foreldrene deres som burde ta dette på rundgang. Anonymkode: 2ae3f...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #9 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kanskje hadde det blitt mindre hærverk og forsøpling om vi hadde innført det? They are learning to respect their surroundings. They are learning that it’s better not to make a mess if you are the one who has to clean it up. https://www.good.is/articles/japan-children-clean-schools Anonymkode: dd31c...947 Å ikke bedrive hærverk/forsøpling lærer faktisk de fleste hjemme allerede. Anonymkode: f2fdf...993 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #10 Skrevet 15. november 2023 Nye generasjonen klarer ikke å vaske/rydde etter seg. Kommunen får jobben. Så her er det bare å brette opp ermene og vaske i vei. Anonymkode: f0fbe...535
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #11 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nye generasjonen klarer ikke å vaske/rydde etter seg. Kommunen får jobben. Så her er det bare å brette opp ermene og vaske i vei. Anonymkode: f0fbe...535 Hvordan vet du at en hel generasjon ikke klarer det? Anonymkode: f2fdf...993 2
veronicalake Skrevet 15. november 2023 #12 Skrevet 15. november 2023 Så flott! Dette synes jeg vi kunne gjort her i Norge og. Ingen tar skade av å vaske etter seg. Tviler på at mange barn blir bedt om å gjøre det hjemme. Har vært i Japan flere ganger, og der er virkelig alt på stell. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #13 Skrevet 15. november 2023 veronicalake skrev (1 minutt siden): Så flott! Dette synes jeg vi kunne gjort her i Norge og. Ingen tar skade av å vaske etter seg. Tviler på at mange barn blir bedt om å gjøre det hjemme. Har vært i Japan flere ganger, og der er virkelig alt på stell. Bortsett fra skyhøye selvmordstall, selvsagt. Anonymkode: f2fdf...993 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #14 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da jeg gikk på videregående i Oslo i slutten av 1980-årene, husker jeg at man hadde en ordning der elevene selv feide skolegården; så vidt jeg vet, døde ingen av dette. Anonymkode: a21a6...c68 Nei, men så er heller ikke feiing det samme som vasking. Det er ikke så mange kjemikalier involvert i en feiekost, gitt... Det er også forskjell på vgs og barneskolen. Anonymkode: f636a...a47 4
veronicalake Skrevet 15. november 2023 #15 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortsett fra skyhøye selvmordstall, selvsagt. Anonymkode: f2fdf...993 Det er neppe pga. Vaskingen.. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #16 Skrevet 15. november 2023 veronicalake skrev (Akkurat nå): Det er neppe pga. Vaskingen.. Det er et tegn på at Japan ikke er et land å rette seg etter. Anonymkode: f2fdf...993 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #17 Skrevet 15. november 2023 Vask av klasserommet hadde kanskje ikke vært så dumt? Men ikke doer. Anonymkode: 3e8ea...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #18 Skrevet 15. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er et tegn på at Japan ikke er et land å rette seg etter. Anonymkode: f2fdf...993 Det kan man nok si om alle land på jorden om det er snakk om at vi skal forandre oss etter noen andre. Anonymkode: d9ccb...e3b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Skrevet 15. november 2023 Barna kunne godt ha vaska ja. Det de gjør i mange steder i Asia synes jeg er bra. Nå får også barna der, også i Japan, mat hver dag på skolen. Varm og god mat. Barna henter maten og de forsyner seg på klasserommet også leverer de tilbake etterpå. Dette kunne også norske barn ha fått. Må ikke ha en kantine for å gi skolemat Anonymkode: c71be...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #20 Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så akkurat en dokumentar om skoler i Japan. Der vasker barna selv skolen hver dag. Burde vi ikke innføre det samme i Norge? Anonymkode: dd31c...947 Om ikke daglig, hender det at jeg skulle ønske de skulle gjøre rent sine egne pulter før sommeren. Kanskje det hadde blitt litt færre som klistret tyggisene sine under bordene. Som renholder på ferger har jeg forbannet slike uvaner noen ganger, når tiden for nedvask kommer. Det er like spennende hver gang, hvor mange tyggiser finner vi under bordene denne gangen? Anonymkode: e674e...8a4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå