Gå til innhold

Har du tatt Mensa sin IQ-test? (fysisk oppmøte)


AnonymBruker

Har du tatt Mensa sin IQ-test (altså fysisk oppmøte)?  

60 stemmer

  1. 1. Har du tatt Mensa sin IQ-test (altså fysisk oppmøte)? Forklar gjerne litt om deg selv under: Hvem er du?

    • Ja, jeg ble medlem
      8
    • Ja, men valgte å ikke bli medlem
      7
    • Ja, men fikk ikke høy nok score til å bli medlem
      6
    • Nei
      39


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er medlem i Mensa selv, og jeg ser jo hvem som blir medlem... Men, nå lurer jeg på hvem alle de som tar test, men som enten ikke får høy nok score eller som ikke ønsker å bli medlem er?

...Så: Hvem er dere? :D 
Beskriv gjerne litt om hvordan du tenker at du er som type!?


 

Anonymkode: a740f...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok testen, ble medlem. Er lektor i norsk, småbarnsmor, politisk på venstresiden, middels flink i quiz, over middels på dybdeforståelse og sammenhenger.

Anonymkode: 52469...db6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva er poenget? Skryte av å være medlem i en organisasjon som slipper gjennomsnittlig inn 1 av 50? 

Anonymkode: 36fb0...439

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere smarte som har scoret bra … slike man vet er smarte 😊

Anonymkode: e8851...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, er garantert ikke smart nok. 

Anonymkode: 6ce39...da9

Handler ikke om smart.

Tok test etter oppfordring fra mattelærer. Jeg feila hardt på mye matte som voksen, men scoret høyt i Forsvaret og siden Mensa.

Skulle dog ønske folk ikke dømte etter matte. Jeg er dritdårlig i matte men kjempegod i språk. Språk følger regler i likhet med matte.

 

Man må skille mellom smart og IQ. En kombinasjon av de to er gull.

Anonymkode: 717c7...ec2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke nådd opp i Mensa, jeg kan det mest nødvendige i matte etc., men jeg e middels på sånne greier. Derfor ville det ikke falt meg inn å ta en test heller. Noen ganger kommer det opp sånne useriøse iq-tester på nettet, artig å gjøre på bussen, men det ville ikke falt meg inn å lete etter resultat, betale for resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser ikke 130 som spesiellt smart...

Jeg ganger to tresifrede tall i hodet på ca 20-25 sek og klarer lese rundt 2000 ord i minuttet på god dagsform og lettleste bokstavtyper...Klarer kravet til triple nine society på en god dag..

Anonymkode: a8b0d...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Anser ikke 130 som spesiellt smart...

Jeg ganger to tresifrede tall i hodet på ca 20-25 sek og klarer lese rundt 2000 ord i minuttet på god dagsform og lettleste bokstavtyper...Klarer kravet til triple nine society på en god dag..

Anonymkode: a8b0d...043

Nei jøss, folk med 130 i IQ er jo omtrent som imbesiler å regne. 

Anonymkode: bacba...ffd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tok den testen på nett da, fikk en score på 131. Men anser sannsynligheten for at jeg får over 130 på selve testen som lav, så orker ikke prøve. Er en autistisk bussjåfør👏

Endret av Lykkedykker
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke giddet å ta den. Ikke har jeg behov for utfordringer eller et slikt miljø med "likesinnede". Jeg fikser og kaster meg ut i slikt sjæl👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare tatt den på nettet.. i følge den så burde jeg helt greit klare å bestå testen med høy nok score til å bli medlem. Dessverre så har jeg sosial angst og prestasjons angst (og en hel masse annet angst) så jeg tør ikke ta testen.

Skulle egentlig likt å vært medlem tror jeg.. er merkelig redd for å bli oppfattet som dum i grunnen.. Problemet er jo at det ikke hjelper noe med beviselig høy IQ, man kan være dum som bare det uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den da jeg var 20 år og student, fikk score lik 135 eller høyere. Valgte å ikke bli medlem da jeg ikke gadd å bruke penger på det. Har vurdert å bli medlem i ettertid, men ser ikke helt vitsen. Hva får man ut av et slik medlemskap?

Er i dag småbarnsmor og lærer med matematikk som masterfag.

Anonymkode: bcbc9...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 5.35):

 

Skulle dog ønske folk ikke dømte etter matte. Jeg er dritdårlig i matte men kjempegod i språk.

 

 

Anonymkode: 717c7...ec2

Samme her. 

Grunnen til at jeg ikke tror jeg er smart nok handler ikke om matte, men at jeg ofte tenker og gjør ting annerledes enn andre. Jeg tenker «rart», kanskje mer konkret og praktisk. 

Anonymkode: 6ce39...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg (dame, 46) ble medlem fordi jeg er skikkelig nysgjerrig. Tok ikke testen ved oppmøte, men var gjennom omfattende evnetest ifm utredning for ADHD, og hadde svært høye tall. Til min store overraskelse. 

Nevropsykologen ble ganske gira, mente at jeg burde melde meg inn i mensa med én gang. Først bare lo jeg, kunne ikke tenke meg noe kleinere... 

Dessuten er jeg ikke spesielt smart. Glemmer å kjøpe melk på butikken og mister mobilen i dass, klarer ikke følge med på politikk eller trender. Og kombinasjonen med ADHD tilfører jo en ekstra dimensjon...

Men, da det hele hadde satt seg litt, ble jeg likevel nysgjerrig. Jeg har nemlig alltid følt meg annerledes, og har aldri hatt mange venner. Konklusjonen ble at jeg nå har meldt meg inn i mensa av pur nysgjerrighet. Kun mannen min vet om det. 

Hvorfor ikke, liksom 😊

Anonymkode: 9b9e1...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å ta testen. Har ikke noe ønske om å bli medlem, så da er det jo ingen vits å ta opptaksprøven. 

Anonymkode: 3c931...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok testen, ble medlem og trivest godt med det nye nettverket jeg plutselig har fått. 

Anonymkode: 6074d...d07

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensa har ca. 2 200 medlemmer i Norge, noe som er veldig lavt med tanke på at over 100 000 kvalifiserer til medlemskap.

Anonymkode: 160d2...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...