Gå til innhold

Noen som har forbedret nivået på HbA1c gjennom trening og kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok noen generelle prøver hos legen, og så da på resultatet at langtidsblodsukkeret HbA1c ligger litt i grenseland men er fortsatt innafor. Dette har det "alltid" gjort hos meg. Legen har da anbefalt trening, fordi dette vil forbedre verdiene og forebygge mot utvikling av diabetes 2.

Er det noen som har vært borti det samme, og endret livsstil og sett hvor fort trening gir resultater? Hvor store forbedringer kan forventes, og hvor fort? Jeg har litt stor mage og litt for høy på BMI (tror den var rundt 28). Er lite i fysisk aktivitet til vanlig. Er stort potensiale for å gå ned litt i vekt.

Anonymkode: 999b5...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan det forbedres med kosthold. Kutt ut korn, sukker og frøoljer, så er mye gjort. 

Anonymkode: 7d1ad...637

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig i det. Men hvor mye vil trening og vektreduksjon i seg selv ha av effekt?

Anonymkode: 999b5...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trening og sunt kosthold hjelper. Jeg reduserte dette mye gjennom å legge om livsstilen.

Anonymkode: 2cab9...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far ble diagnostisert med diabetes type 2. Endret kosten hovedsakelig, litt trening også, og fikk verdiene ned på normalverdier etter et par mnd. Diabetes 2 er jo en livsstilssykdommer, så da er det klart at livsstilsendring har stor effekt. 

Anonymkode: a49d7...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodsukkeret senkes ganske kjapt av riktig kosthold og fysisk aktivitet (typ samme dag). Langtidsblodsukker er gjennomsnitt av de siste mnd, så om du legger om kostholdet allerede nå er du på god vei!😊

 

Sukker og hvete bør du kutte. Mange har god erfaring med lavkarbo :) 

Anonymkode: c9cb2...a8d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reduser raske karbohydrat, spis regelmessig og vær fysisk aktiv. 
Du trenger ikke trene hardt, lett aktivitet i 20 minutt har også effekt. 
små grep over lang tid kan ha stor effekt :) 

Anonymkode: 5d933...854

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke om diabetes type 2 er noe man "alltid har" når man først har fått det, eller om det er slikt som beveger seg på en skala og er reverserbart.

Nå skal det sies at jeg ikke har diabetes og er helt normalt frisk i formen, men jobber i et yrke hvor enkelte ting krever helseattest, så da er det jo viktig å ikke bikke over.

Husker ikke nøyaktig hva målet var, men jeg hadde noe slikt som "39mmol" av 42 som var normal grense. Jeg vet ikke hvor fort slikt kan endre seg, og om tilfeldigheter kan gjøre at det innimellom måles høyere. For noen år siden ble det tatt en fastende test som viste 9.7 av maks 11.1 eller noe slikt.

Anonymkode: 999b5...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig lett å gjøre noe med. På 16ukers helvete var det vel Jørn Hoel som fikk normalt blodsukker bare på den korte tiden.

Du trenger ikke gjøre så store endringer heller. Trenger ikke kutte ut hverken hvete, sukker eller begynne med lavkarbo som flere skriver her. Gjør små steg, da varer ofte de nye vanene også😊 Gå en tur hver dag. Spis minst 5 grønnsaker/frukt daglig. Ta kun en posjon middag. Prøv å holde godteri til helgen. Se hva som skjer med vekta den neste måneden. Hvis nedgangen stopper opp, kan du feks kutte ut drikke med kalorier (dvs kun vann, svart kaffe, te og lett brus), prøve å spise rent kjøtt/fisk/kylling til middag, eller feks droppe kveldsmat og heller ta en banan.

Anonymkode: 7546a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil det å ligge litt i kaloriunderskudd, samt spise mindre (og grovere) karbohydrater hjelpe på kort sikt (innen 1-2 uker?) Forstår det slik at gjennomsnittblodsukker viser snitt av kanskje siste 6-12 uker, og ved å ligge litt i underskudd så får man vel et generelt lavere blodsukker enn man ellers ville hatt?

Anonymkode: 999b5...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 17.40):

Jeg tok noen generelle prøver hos legen, og så da på resultatet at langtidsblodsukkeret HbA1c ligger litt i grenseland men er fortsatt innafor. Dette har det "alltid" gjort hos meg. Legen har da anbefalt trening, fordi dette vil forbedre verdiene og forebygge mot utvikling av diabetes 2.

Er det noen som har vært borti det samme, og endret livsstil og sett hvor fort trening gir resultater? Hvor store forbedringer kan forventes, og hvor fort? Jeg har litt stor mage og litt for høy på BMI (tror den var rundt 28). Er lite i fysisk aktivitet til vanlig. Er stort potensiale for å gå ned litt i vekt.

Anonymkode: 999b5...0cb

For å få senket langtidsblodsukkeret er nok kostholdet den viktigste tingen å jobbe med. Her ville jeg anbefalt å gå over til mer lavkarbo med mye grønnsaker, belgfrukter, nøtter, mest mulig rent kjøtt/fisk, egg, gode fettkilder, bær og spise mindre sukker, melprodukter, frukt, alkohol. Selv om kostholdet er viktigst, virker mosjon også noe inn på blodsukkeret, dessuten har det mange andre nyttige helsegevinster, så litt mer mosjon har du uansett godt av.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes og lagt helt i grenseland blodsukkermessig i etterkant. Endret livsstil og gikk ned i vekt (ca 25 kg på et halvår). Tok kontrollprøve av blodsukkeret mitt noen måneder inn i vektnedgsngen og da var der normalisert seg. Har lagt på normale verdier siden, men jeg har opprettholdt livsstilen og nå gått ned ca 35 kg totalt (på 4 år og de siste 15 med hjelp av medisin, så det har vært en reise). Blodsukkeret var den største motivasjonen for livsstilsendringen, når man har testet ut livet som diabetiker, frister det ikke på peemanent basis 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...