Gjest Adobyen Skrevet 14. november 2023 #21 Del Skrevet 14. november 2023 Donald Duck skrev (3 timer siden): Er ikke svært ung jeg, nei. Men at ungdom så vel som voksne er arbeidssky er helt klart. Og arbeidssky i mine øyer betyr at man er livredd for å gjøre et slag arbeid i løpet av dagen. Flust av dem i alle aldere også. Satt forøvrig på google i pausa, ser visst ut som arbeidssky er et ord som fortsatt brukes😂 Politikerne bruker ikke den betegnelsen når de messer om arbeidslinja, men pakker det inn i fine ord og vendinger som "insentiv" osv, men de mener nok fortsatt det samme. Jeg tror det var det Ebba W. siktet til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 14. november 2023 #22 Del Skrevet 14. november 2023 (endret) Ordet arbeid er visst skiftet ut med ordet Aktivitet Jobb/arbeid på Norsk sokkel heter nå Aktivitet på Norsk sokkel Endret 14. november 2023 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #23 Del Skrevet 15. november 2023 Arbeidsnegativ... Anonymkode: 89d2f...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #24 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Arbeidsnegativ... Anonymkode: 89d2f...335 Arbeidsvegring er det beste jeg har kommet på. Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #25 Del Skrevet 15. november 2023 Man bruker sosial angst, angst osv heller nå ... Anonymkode: 4e600...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #26 Del Skrevet 15. november 2023 Vi skal være snille for tiden, selv om de fleste vet hva som egentlig menes, så det er jo bare en fasade. "Arbeidssky" kan fort bli erstattet med "vanskelig å finne arbeid personen trives i". Da jeg var ung skulket de som ikke kom på skolen. I dag skulker de ikke lenger, de er bare "skolevegrere" og burde bli både respektert og få lov til å sitte hjemme med mobilen eller spillkonsollen dagen lang. Ingen skal være i nærheten av krenke noen lenger, selv om vi jo gjør det hele tiden, vi bruker bare andre ord - meningen er i stor grad lik. Anonymkode: bd4e3...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 15. november 2023 #27 Del Skrevet 15. november 2023 Adobyen skrev (På 14.11.2023 den 15.21): Politikerne bruker ikke den betegnelsen når de messer om arbeidslinja, men pakker det inn i fine ord og vendinger som "insentiv" osv, men de mener nok fortsatt det samme. Jeg tror det var det Ebba W. siktet til. Enig med deg. Tonje Brenna, som aldri har vært i "normal" jobb, lever i troen på at "tilrettelegging" skal gjøre det mulig for flere å jobbe. Og for all del - noen kan selvsagt jobbe hvis arbeidets form og tid tilpasses deres helsesituasjon. Det hun og hennes like synes å glemme, er at disse tilrettelagte arbeidsplassene er forsvinnende få, og at de fleste kroniske sykdommer ikke så enkelt lar seg tilpasse. De har en ille tendens til å leve sitt eget lit, og tar ikke hensyn til at den sykes kalender forteller at på tirsdag og torsdag kl 10 - 14 skal det jobbes i kassen på Rema 1000. Jeg forbinder "arbeidssky" med en adferd hos mennesker som stort sett har et arbeid eller en oppgave som burde vært gjort, men som unnlater å gjøre det de skal og dermed gir andre mer arbeid. Man kan ikke være arbeidssky hvis man ikke har et arbeid å skygge unna. Når det gjelder de som lever på ulike trygdeytelser, vil jeg heller bruke ordet "arbeidsusikkerhet". Man er usikker på om man makter å utføre et arbeid, og lar derfor være å prøve. I de fleste tilfeller har f eks en som er uføretrygdet brukt mye krefter på å leve med sykdom og til slutt få innvilget uføretrygd. Orker man da å prøve på ny, eller er usikkerheten for stor ifh til egen kapasitet? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #28 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal være snille for tiden, selv om de fleste vet hva som egentlig menes, så det er jo bare en fasade. "Arbeidssky" kan fort bli erstattet med "vanskelig å finne arbeid personen trives i". Da jeg var ung skulket de som ikke kom på skolen. I dag skulker de ikke lenger, de er bare "skolevegrere" og burde bli både respektert og få lov til å sitte hjemme med mobilen eller spillkonsollen dagen lang. Ingen skal være i nærheten av krenke noen lenger, selv om vi jo gjør det hele tiden, vi bruker bare andre ord - meningen er i stor grad lik. Anonymkode: bd4e3...105 Jeg er redd denne skyheten for å adressere arbeidsskyhet og vegringen for å ta i skole/arbeidsvegrere er en gigantisk tabbe. Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #29 Del Skrevet 15. november 2023 MorTil2 skrev (3 timer siden): Jeg forbinder "arbeidssky" med en adferd hos mennesker som stort sett har et arbeid eller en oppgave som burde vært gjort, men som unnlater å gjøre det de skal og dermed gir andre mer arbeid. Man kan ikke være arbeidssky hvis man ikke har et arbeid å skygge unna. Når det gjelder de som lever på ulike trygdeytelser, vil jeg heller bruke ordet "arbeidsusikkerhet". Man er usikker på om man makter å utføre et arbeid, og lar derfor være å prøve. I de fleste tilfeller har f eks en som er uføretrygdet brukt mye krefter på å leve med sykdom og til slutt få innvilget uføretrygd. Orker man da å prøve på ny, eller er usikkerheten for stor ifh til egen kapasitet? Jo, om man skyr arbeid, kan man selvsagt det. Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 15. november 2023 #30 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er redd denne skyheten for å adressere arbeidsskyhet og vegringen for å ta i skole/arbeidsvegrere er en gigantisk tabbe. Anonymkode: a13bc...2c6 Skolevegring blir stadig diskutert,men hvorfor skjer det egentlig? Jeg tror det er all mobbingen. Det høres stadig verre ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #31 Del Skrevet 15. november 2023 Bruker det om folk på jobben min stadig vekk jeg.. Anonymkode: cb0fe...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 15. november 2023 #32 Del Skrevet 15. november 2023 Tråden er ryddet for hetsende ytringer, avsporing og svar til slettede innlegg. Tråden er i tillegg flyttet fra underforumet Forbruker, jus og økonomi. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 15. november 2023 #33 Del Skrevet 15. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo, om man skyr arbeid, kan man selvsagt det. Anonymkode: a13bc...2c6 Men i betydning at man faktisk kan utføre det arbeidet. Man har ikke en helseproblematikk som gjør at man ikke kan jobbe. Man er arbeidssky i den forstand at man ikke gidder. Det er jo det som er hele poenget til artikkelforfatteren. At Brenna fremstiller mennesker med helseproblemer, og som mottar ytelser, som arbeidssky. Altså at de ikke gidder å jobbe, fordi om de kan jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå