AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #1 Del Skrevet 14. november 2023 Ser av en artikkel i Dagsavisen at ordet "arbeidssky" ikke brukes lengre: https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/11/13/ikke-arbeidssky-trygdesokere-brenna/ Hva er grunnen til dette, er det slik at folk ikke er arbeidssky i 2023, men var det tidligere? Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #2 Del Skrevet 14. november 2023 Vi er ikke like harde i talen som før. Man kunne være arbeidssky om man lå hjemme med hjerneslag og kreft, for å sette det på spissen. Anonymkode: f10ea...d2b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #3 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi er ikke like harde i talen som før. Man kunne være arbeidssky om man lå hjemme med hjerneslag og kreft, for å sette det på spissen. Anonymkode: f10ea...d2b Eller om en faktisk ikke ville jobbe, for å ta det av spissen? Anonymkode: a13bc...2c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #4 Del Skrevet 14. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Eller om en faktisk ikke ville jobbe, for å ta det av spissen? Anonymkode: a13bc...2c6 Ja, selvsagt. Anonymkode: f10ea...d2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #5 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, selvsagt. Anonymkode: f10ea...d2b Men hvilket ord brukes om disse folkene nå, som erstatning? Eller er dette et fenomen som ikke eksisterer i 2023? Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 14. november 2023 #6 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvilket ord brukes om disse folkene nå, som erstatning? Eller er dette et fenomen som ikke eksisterer i 2023? Anonymkode: a13bc...2c6 Navere 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #7 Del Skrevet 14. november 2023 Donald Duck skrev (Akkurat nå): Navere Er det utelukkende en betegning på arbeidsskye? Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 14. november 2023 #8 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det utelukkende en betegning på arbeidsskye? Anonymkode: a13bc...2c6 Ingen aning, har hørt begrepet navere om arbeidsskye all min dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #9 Del Skrevet 14. november 2023 Syke Anonymkode: e44fd...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #10 Del Skrevet 14. november 2023 Donald Duck skrev (2 minutter siden): Ingen aning, har hørt begrepet navere om arbeidsskye all min dag Så svært ung? Husker godt første gang jeg hørte ordet « naver» ble brukt. Var noen bærumsruss som skulle ta seg et friår og « nave» etter russetiden. Folk bruker jo ordet navere veldig forskjellig. Vil absolutt ikke si navere er et begrep som har tatt over for arbeidsskye generelt, men disse gutta som først kom med begrepet var åpenbart arbeidsskye ( og virkelighetsfjerne og bortskjemte ) Anonymkode: bc625...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #11 Del Skrevet 14. november 2023 Der finnes nok av arbeidsskye folk i arbeid. Har hatt noen av dem på min arbeidsplass. De gjør minst mulig på jobb, og sitter helst på mobilen sin å spiller. Å være arbeidssky har ikke nødvendigvis noe med om man har en jobb, men om man gidder å gjøre noe. Anonymkode: a53ac...b04 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #12 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der finnes nok av arbeidsskye folk i arbeid. Har hatt noen av dem på min arbeidsplass. De gjør minst mulig på jobb, og sitter helst på mobilen sin å spiller. Å være arbeidssky har ikke nødvendigvis noe med om man har en jobb, men om man gidder å gjøre noe. Anonymkode: a53ac...b04 Her må jo ledelsen være veldig sløv? Det må da gjenspeiles i dårlig inntjening? Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Del Skrevet 14. november 2023 Arbeidssky er et ord jeg fortsatt bruker , men erstattes mer og mer av lat eller unnasluntrer. ser mange blander inn nav her. Arbeidssky var vel heller den som aldri stilte på dugnad, ikke bakte kake til kakelotteri, ikke tok trappeoppvasken når det var sin tur, ikke var med på felles rydding etter hyttetur, gjorde minst mulig på jobb og sjelden ble med på og jobbe overtid osv slik en brukte ordet på 80 og 90 tallet. Syk var syk. Anonymkode: bc625...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 14. november 2023 #14 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 11.24): Så svært ung? Husker godt første gang jeg hørte ordet « naver» ble brukt. Var noen bærumsruss som skulle ta seg et friår og « nave» etter russetiden. Folk bruker jo ordet navere veldig forskjellig. Vil absolutt ikke si navere er et begrep som har tatt over for arbeidsskye generelt, men disse gutta som først kom med begrepet var åpenbart arbeidsskye ( og virkelighetsfjerne og bortskjemte ) Anonymkode: bc625...449 Er ikke svært ung jeg, nei. Men at ungdom så vel som voksne er arbeidssky er helt klart. Og arbeidssky i mine øyer betyr at man er livredd for å gjøre et slag arbeid i løpet av dagen. Flust av dem i alle aldere også. Satt forøvrig på google i pausa, ser visst ut som arbeidssky er et ord som fortsatt brukes😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. november 2023 #15 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ser av en artikkel i Dagsavisen at ordet "arbeidssky" ikke brukes lengre: https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/11/13/ikke-arbeidssky-trygdesokere-brenna/ Hva er grunnen til dette, er det slik at folk ikke er arbeidssky i 2023, men var det tidligere? Anonymkode: a13bc...2c6 Det er sikkert krenkende..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #16 Del Skrevet 14. november 2023 Donald Duck skrev (Akkurat nå): Er ikke svært ung jeg, nei. Men at ungdom så vel som voksne er arbeidssky er helt klart. Og arbeidssky i mine øyer betyr at man er livredd for å gjøre et slag arbeid i løpet av dagen. Flust av dem i alle aldere også. Satt forøvrig på google i pausa, ser visst ut som arbeidssky er et ord som fortsatt brukes😂 Det er artikkelen jeg linker til i HI. Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #17 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Der finnes nok av arbeidsskye folk i arbeid. Har hatt noen av dem på min arbeidsplass. De gjør minst mulig på jobb, og sitter helst på mobilen sin å spiller. Å være arbeidssky har ikke nødvendigvis noe med om man har en jobb, men om man gidder å gjøre noe. Anonymkode: a53ac...b04 Enig, slik jeg har brukt ordet og hørt ordet ble brukt mye før hadde det ingenting med og være syk/ arbeidsledig og gjøre. Man var på jobb og jobbet treeegt, tok lange kaffepauser og røykepauser, kunne aldri jobbe overtid og måtte ofte gå litt før osv Anonymkode: bc625...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 14. november 2023 #18 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er artikkelen jeg linker til i HI. Anonymkode: a13bc...2c6 Faen. Gadd ikke lese linken, men det skulle jeg visst gjort😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #19 Del Skrevet 14. november 2023 Donald Duck skrev (2 minutter siden): Er ikke svært ung jeg, nei. Men at ungdom så vel som voksne er arbeidssky er helt klart. Og arbeidssky i mine øyer betyr at man er livredd for å gjøre et slag arbeid i løpet av dagen. Flust av dem i alle aldere også. Satt forøvrig på google i pausa, ser visst ut som arbeidssky er et ord som fortsatt brukes😂 Nei , ung er jo relativt. Nå var jeg voksen før jeg hørte ordet nav i det hele tatt, for det fantes ikke når jeg vokste opp , men navere kom vel for en 10 år siden? Arbeidsskye folk er det i alle aldre og de har eksistert i alle tider. Ja, det brukes nok fortsatt. Har aldri tenkt over at det blir mindre brukt før denne posten . Anonymkode: bc625...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #20 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei , ung er jo relativt. Nå var jeg voksen før jeg hørte ordet nav i det hele tatt, for det fantes ikke når jeg vokste opp , men navere kom vel for en 10 år siden? Arbeidsskye folk er det i alle aldre og de har eksistert i alle tider. Ja, det brukes nok fortsatt. Har aldri tenkt over at det blir mindre brukt før denne posten . Anonymkode: bc625...449 Ikke jeg heller, og lurer på hvordan et så vanlig ord på folkemunne har forsvunnet såpass fort. Uten en særlig god direkte erstatning. Anonymkode: a13bc...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå