Gå til innhold

Spørsmål om AI/KI på Kvinneguiden


Ullvott
Gå til løsning Løst av Rhodiola,

Anbefalte innlegg

Jeg husket jeg hadde lest overskriften til en tråd om AI-innlegg, og ville gjerne se om det hadde kommet noe nytt i den tråden. Da oppdaget jeg at den var flyttet til private forumshenvendelser. Det synes jeg er synd, for tematikken omkring AI/KI-genererte innlegg på forumet generelt er i allmennhetens interesse blant KG-brukerne. Siden kunstig intelligens blir bedre og bedre, og dermed stadig vanskeligere å oppdage, vil jeg si at brukerne har en soleklar rett til å vite om de fører diskusjoner med et ekte menneske eller med en datamaskin.

Derfor har jeg noen generelle, og på ingen måte private, spørsmål som jeg håper de rette representantene for Kvinneguiden kan besvare:

1. Har KG noen form for kartlegging av om det opprettes AI/KI-brukere?

2. Har KG noen virkemidler for å luke ut AI/KI-genererte innlegg?

3. Bruker KG AI/KI selv for å produsere innlegg, enten på forsøksbasis, eller som en form for permanent ordning?

4. Er KG kjent med AI/KI-genererte innlegg på forumet? 

5. Brukes hele eller deler av KGs enorme samling av spørsmål og svar for å trene noen form for AI/KI?

6. I dag flyttes tråder med denne tematikken til "private forumshenvendelser", og merknader om enkeltinnlegg skrevet i andre tråder blir slettet under den generelle bestemmelsen om "spekulasjoner". Dette gjør at tematikken usynliggjøres. Har KG tenkt over at dette er en konsekvens?

7. Hvilken holdning har KG til AI/KI-brukere og AI/KI-genererte innlegg?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei @Ullvott.

Ullvott skrev (2 minutter siden):

Jeg husket jeg hadde lest overskriften til en tråd om AI-innlegg, og ville gjerne se om det hadde kommet noe nytt i den tråden. Da oppdaget jeg at den var flyttet til private forumshenvendelser. Det synes jeg er synd, for tematikken omkring AI/KI-genererte innlegg på forumet generelt er i allmennhetens interesse blant KG-brukerne. Siden kunstig intelligens blir bedre og bedre, og dermed stadig vanskeligere å oppdage, vil jeg si at brukerne har en soleklar rett til å vite om de fører diskusjoner med et ekte menneske eller med en datamaskin.

Derfor har jeg noen generelle, og på ingen måte private, spørsmål som jeg håper de rette representantene for Kvinneguiden kan besvare:

1. Har KG noen form for kartlegging av om det opprettes AI/KI-brukere?

2. Har KG noen virkemidler for å luke ut AI/KI-genererte innlegg?

3. Bruker KG AI/KI selv for å produsere innlegg, enten på forsøksbasis, eller som en form for permanent ordning?

4. Er KG kjent med AI/KI-genererte innlegg på forumet? 

5. Brukes hele eller deler av KGs enorme samling av spørsmål og svar for å trene noen form for AI/KI?

6. I dag flyttes tråder med denne tematikken til "private forumshenvendelser", og merknader om enkeltinnlegg skrevet i andre tråder blir slettet under den generelle bestemmelsen om "spekulasjoner". Dette gjør at tematikken usynliggjøres. Har KG tenkt over at dette er en konsekvens?

7. Hvilken holdning har KG til AI/KI-brukere og AI/KI-genererte innlegg?

Svaret er nei, vi står ikke ansvarlige for å poste AI-generert innhold. Siterer mitt eget svar i en nå stengt tråd i underforumet Data, spill og teknologi:

Rhodiola skrev (På 6.11.2023 den 19.03):

Tråden er ryddet for ryktespredninger, tulleinnlegg, avsporinger og svar til slettede innlegg.

Vi har de siste dagene mottatt flere henvendelser gjeldende innlegg som vekker oppsikt, fordi de antas å være generert av kunstig intelligens (AI)-tjenester. Etter en undersøkelse av det aktuelle innholdet har vi nå huket tak i posteren, og vi forventer å se mindre av dette fremover.

Vanligvis vil et emne omhandlende modereringspraksis opprettet av AnonymBruker bli slettet, da disse spørsmålene besvares i underforumene Tilbakemeldinger og nyheter om Kvinneguiden, som er underforum stengt for posting som AnonymBruker.

Med det sagt låses dette emnet.

Rhodiola, adm.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og henvisning til tråden på Data, spill og teknologi. Hvis svaret er ment å dekke alle spørsmålene mine, kan jeg ikke annet enn å forstå det slik: 

1. Nei, vi baserer oss på rapporteringer (eller henvendelser)

2. Nei, vi baserer oss på rapporteringer (eller henvendelser) 

3. Nei

4. Ja, når vi mottar rapporteringer (eller henvendelser)

5. Ikke det vi vet

6. Nei

7. Ingen bestemt, bortsett fra at vi ikke poster det selv

Ikke veldig framoverlent her, altså. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Løsning
Ullvott skrev (44 minutter siden):

Takk for svar og henvisning til tråden på Data, spill og teknologi. Hvis svaret er ment å dekke alle spørsmålene mine, kan jeg ikke annet enn å forstå det slik: 

1. Nei, vi baserer oss på rapporteringer (eller henvendelser)

2. Nei, vi baserer oss på rapporteringer (eller henvendelser) 

3. Nei

4. Ja, når vi mottar rapporteringer (eller henvendelser)

5. Ikke det vi vet

6. Nei

7. Ingen bestemt, bortsett fra at vi ikke poster det selv

Ikke veldig framoverlent her, altså. 

Beklager at svaret mitt ikke var tydelig. Tanken min var at ettersom dette var et bestemt tilfelle, ville ikke resten av spørsmålene i utgangspunktet være aktuelle. Men jeg håper å få svart så godt som mulig: 

Ullvott skrev (58 minutter siden):

1. Har KG noen form for kartlegging av om det opprettes AI/KI-brukere?

2. Har KG noen virkemidler for å luke ut AI/KI-genererte innlegg?

3. Bruker KG AI/KI selv for å produsere innlegg, enten på forsøksbasis, eller som en form for permanent ordning?

4. Er KG kjent med AI/KI-genererte innlegg på forumet? 

5. Brukes hele eller deler av KGs enorme samling av spørsmål og svar for å trene noen form for AI/KI?

6. I dag flyttes tråder med denne tematikken til "private forumshenvendelser", og merknader om enkeltinnlegg skrevet i andre tråder blir slettet under den generelle bestemmelsen om "spekulasjoner". Dette gjør at tematikken usynliggjøres. Har KG tenkt over at dette er en konsekvens?

7. Hvilken holdning har KG til AI/KI-brukere og AI/KI-genererte innlegg?

  1. Hva du legger i begrepet ''AI-bruker'' vet jeg ikke, vi har reklamespammere, men svar og tråder generert av AI er ikke noe vi generelt sett er utfordret med. Nylig har én poster vært ansvarlig for et større omfang i ulike deler av forumet.
     
  2. På lik linje med brukerne av forumet blir det for oss veldig tydelig når innhold er AI-generert. Gjennomgang av aktuell brukers historikk for sammenligning vil være relevant. Er brukeren et nytt medlem vil det være tellende.
     
  3. Nei. Kvinneguiden/Story House Egmont bruker ikke AI/KI for å produsere innlegg. Det er det ingen representanter av dette forumet som gjør på vegne av teamet heller. 
     
  4. Vi registrerer i ulike tilfeller at det deles innhold her inne som ser ut til å være generert av AI-tjenester. I de tilfellene bryter det med nedenstående regel:
    Sitat

    * Gjengivelse av tekst, bilder og annet innhold fra eksterne sider. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Ved sitering av innhold må det alltid vises til kilde, og det er her på Kvinneguiden kun tillatt med et lite utdrag på omtrent fem setninger. Unntaket er dersom det å vise til kilde identifiserer en person som ikke selv har søkt offentligheten, som for eksempel i lukkede Facebook-grupper. Vi tillater ikke at det deles hele artikler, blogginnlegg eller lignende, verken via tredjepart eller direkte postet i forumet. Når det gjelder bilder er disse omfattet av åndsverkloven, og må lenkes til. Vi tillater ikke deling av Facebook-innhold, eller innhold fra ‘’Artificial Intelligence (AI)’’-tjenester som for eksempel chatGPT o.l. 

    Spoiler

    Innhold fra Facebook eller Artificial Intelligence (AI)-tjenester

    Vi tillater ikke deling av Facebook-innhold eller innhold fra Artificial Intelligence (AI)-tjenester som for eksempel chatGPT og lignende. Grunnen til det er fordi at disse gjengivelsene potensielt kan bestå av opphavsrettbeskyttet materiale. Ettersom de ikke presenteres med henvisning til opphav vil de ikke være godkjent som kilde. Regelen gjelder både siteringer, bilder og skjermdumper.

  5. Det er ingen som bruker Kvinneguidens innhold til å trene noen form for kunstig intelligens på vegne av eller i samarbeid med Kvinneguiden.
     

  6. Vi har en intern bestemmelse om ikke å diskutere moderering eller sanksjonering av brukere, eller å kommentere brukerkommunikasjon, i åpent forum. Når det i ulike henvendelser i Tilbakemeldinger og informasjon lenkes til innlegg og tråder som trekkes frem som mistenkelige blir det en henvendelse tilsvarende en rapport. Som gjør at de flyttes til de private underforumene.

    Etter innføringen av Private forumhenvendelser og Private henvendelser Rampelyset registreres det fra oss at terskelen for å nå ut er lavere for mange brukere, blant annet for spørsmål om slettede tråder. Vi får sånn sett svart på langt flere henvendelser nå enn tidligere, da man var nødt til å kommunisere med aktuell medarbeider i pm om presiserte modereringstilfeller.
     

  7. Jeg vet ikke hva du legger i begrepet AI-bruker. Vi slår ned på AI-generert innhold. Det fordi innholdet som genereres kan bestå av opphavsrettbeskyttet materiale. Noe som ikke er ønskelig eller tillatt her på Kvinneguiden.

Håper dette besvarte spørsmålene, hvis ikke er det bare å spørre. Den siterte presiseringen finnes i Regelpresiseringen.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for presiseringen.

Jeg vet ikke hvorfor du påstår at mine spørsmål gjelder ett enkelt tilfelle, når jeg i hovedinnlegget faktisk presiserer at spørsmålene er generelle. Det at jeg tar utgangpunkt i noe konkret betyr ikke at det ikke kan ha generell overføringsverdi. I mitt hovedinnlegg innleder jeg også kort om hvorfor. Men nå har jeg i alle fall fått svar på noe av det jeg lurer på. 

Med AI-bruker mener jeg for øvrig noe som utgir seg for å være en bruker, eller framstår som en bruker, men hvor det er en AI som står bak. Beklager at jeg ikke beskrev denne høyst personlige definisjonen i hovedinnlegget. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...